• 1
  • 2
2015-05-02, 15:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Jo ifall du skattar din vinst som inkomst av tjänst så är det ju rimligt annars ser jag inte riktigt relevansen.

Personligen så hade jag gärna sett ett system där räntor på konsumtions lån inte var avdragsgilla men på kapitalvaror så skulle man få räkna bort de ackumulerade räntorna från vinsten vid en försäljning. Eventuellt överskott för det här ska naturligtvis gå till att sänka kapitalbeskattningen.

Man skiljer på kapitalvinst och kapitalinkomst, inkomsterna (räntor och utdelningar) är givetvis fullt kvittningsbara mot utgiftsräntor. Att folk får göra avdrag mot inkomst av tjänst för sina räntekostnader däremot är inte helt logiskt.

Men skit samma, sålänge det blir konsekvens fullt ut så är jag nöjd, sänker man ränteavdragen med någon procent om året så skall givetvis skatten på kapitalinkomster sänkas lika mycket.
Citera
2015-05-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man skiljer på kapitalvinst och kapitalinkomst, inkomsterna (räntor och utdelningar) är givetvis fullt kvittningsbara mot utgiftsräntor. Att folk får göra avdrag mot inkomst av tjänst för sina räntekostnader däremot är inte helt logiskt.

Vilket var min poäng med. Men sen är ju skattesystemet som det är så 3:12 reglerna gör ju att inkomst av kapital ibland beskattas som tjänst.
Citera
2015-05-02, 16:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockholmelmo
Ränteavdraget ger 30% avdrag på räntan som vi betalar på våra bostadslån, dom flesta amorterar inte eller väldigt lite som då betyder att lånekostnaden för att äga en villa eller bostadsrätt subventioneras med 30% av skatteverket eller med andra ord av alla som betalar skatt i Sverige. VARFÖR ska alla som inte äger sin bostad betala för dom som har köpt sin bostad? är det något jag har missat som förklarar ränteavdraget? Det här borde också betyda att bostadsmarknaden är minst 30% övervärderad?

Det fetade är direkt felaktigt. Det är de som har kapitalvinster som betalar till de som har kapitalförluster.

Det går utmärkt att avskaffa både rätten att dra av kapitalförluster och skyldigheten att betala skatt på kapitalvinster om man vill det, men alla med vänstersympatier skulle bli rosenrasande då.
Citera
2015-05-05, 22:17
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det kan man, fattigt folk måste dock bo någonstans så staten i de flesta moderna demokratier inser behovet av subventionerat billigt boende.

Att ge subventioner till medelklassen för att de skall skuldsätta sig upp över öronen är slöseri med skattemedel och indirekt en subvention av *bankerna*. Dessutom spär det på riskerna enormt mycket.

Många idag lånar utan en enda tanke på att betala tillbaka innan de säljer bostaden, dvs de har givit upp.

Jo, fast subventionen gäller ju alla som bor i hyresrätt där det finns en bostadsbrist, dvs. oavsett om du är "fattig" eller har en sexsiffrig månadslön. Utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning så kan jag nog ändå säga att de fattiga som bor i hyresrätt på Östermalm nog inte är i majoritet.
Citera
2015-05-06, 10:50
Medlem
ps3mafackas avatar
Anders borg sitter o skriker att man ska ta bort ränteavdraget.. Kunde borde gjort de under sin tid? Riktigt skojjare där och är ihop med dominika som hjälper folk va otrogna via hennes sajt. Värdsklass duo!
Citera
2015-05-06, 15:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Den här killen vet vad han snackar om. Läs gärna här:

http://byggindustrin.se/artikel/kr%C...3%A4ntor-21252
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto