2015-04-30, 09:38
Medlem
Tjenare!
Har en fråga då jag såg igår att färsk pasta innehåller nästan 100 kalorier mindre per 100g än "vanlig torkad" pasta. Varför är det så? Alltså färskpasta ligger på 280kal/100g och vanlig 360kal/100g enligt förpackningarna! Båda måste väl räknas i "otillagat tillstånd"?

Så alltså om jag tar 100g färsk pasta och kokar det, så blir det bara 280 kalorier? Fast det väger mer när man kokat den?
Citera
2015-04-30, 10:02
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorinas
Tjenare!
Har en fråga då jag såg igår att färsk pasta innehåller nästan 100 kalorier mindre per 100g än "vanlig torkad" pasta. Varför är det så? Alltså färskpasta ligger på 280kal/100g och vanlig 360kal/100g enligt förpackningarna! Båda måste väl räknas i "otillagat tillstånd"?

Så alltså om jag tar 100g färsk pasta och kokar det, så blir det bara 280 kalorier? Fast det väger mer när man kokat den?

Mindre vatten i torkad pasta, därför högre "kaloridensitet"? En gissning...
Citera
2015-04-30, 10:03
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Mindre vatten i torkad pasta, därför högre "kaloridensitet"?

Exakt. Givetvis har en torr vara lägre kaloriinnehåll sett till vikten.
Citera
2015-04-30, 10:41
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Exakt. Givetvis har en torr vara lägre kaloriinnehåll sett till vikten.

Hmm, så om jag torkar pasta så blir kaloriinnehållet lägre sett till vikten? Tillåt mig tvivla.

Men TS har ju rätt, ju blötare vara desto mindre kCal/100g jämfört med samma vara torkad.
Senast redigerad av christery 2015-04-30 kl. 10:43.
Citera
2015-04-30, 10:41
Medlem
Aha, i see!

Så om jag tar 100g färsk pasta och kokar det, då får jag endast i mig 280 kcal? Fast den väger mer när den är kokt? Tycker alltid det är så svårt det där!
Citera
2015-04-30, 10:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Aha, i see!

Så om jag tar 100g färsk pasta och kokar det, då får jag endast i mig 280 kcal? Fast den väger mer när den är kokt? Tycker alltid det är så svårt det där!

Tar du 100g torkad pasta och kokar den så kommer den att väga mer, sen tar du 100g färsk pasta och kokar denna så kommer den nog kanske att väga lite mer eller inte dra åt sig lika mycket vatten.

Så kallisarna som du räknar på blir mer om du kokar samma vikt torkad som färsk pasta för i den färska så finns det en del vatten redan. Vettigast hade ju varit att ange kallisar i tillagad pasta då går det att jämföra. Nu blir det lite snett.

Samma med torkad korv, kan ha en kötthalt på över 100%, då man räknar med råvarornas vikt jämfört med den färdiga produkten. Kött och fett försvinner inte, men vattnet försvinner.
Citera
2015-04-30, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tar du 100g torkad pasta och kokar den så kommer den att väga mer, sen tar du 100g färsk pasta och kokar denna så kommer den nog kanske att väga lite mer eller inte dra åt sig lika mycket vatten.

Så kallisarna som du räknar på blir mer om du kokar samma vikt torkad som färsk pasta för i den färska så finns det en del vatten redan. Vettigast hade ju varit att ange kallisar i tillagad pasta då går det att jämföra. Nu blir det lite snett.

Samma med torkad korv, kan ha en kötthalt på över 100%, då man räknar med råvarornas vikt jämfört med den färdiga produkten. Kött och fett försvinner inte, men vattnet försvinner.

Jamen det är ju det jag menar, färsk pasta har mindre kalorier till att börja med? Med kokar man 100gram färskpasta så kan det väl inte bli mer än 280kal, är ju bara vatten som kokas in i dom?? Så även om dom väger mer efter kan det ju inte magiskt ha växt kalorier i dom? Pratar endast om färsk nu och inte torkad vanlig
Citera
2015-04-30, 11:12
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Hmm, så om jag torkar pasta så blir kaloriinnehållet lägre sett till vikten? Tillåt mig tvivla.[..]

Korrekt. Men antalet kalorier är det samma totalt sett, dock väger torr pasta mindre. Så 100 g torr pasta kanske innehåller 380 kcal, men 100 g nykokt pasta innehåller kanske bara 280 kcal eftersom den innehåller klart mer vatten. Däremot blir 100 g torr pasta kanske 140 g pasta när den är färdigkokt.
Citera
2015-04-30, 11:14
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Jamen det är ju det jag menar, färsk pasta har mindre kalorier till att börja med? Med kokar man 100gram färskpasta så kan det väl inte bli mer än 280kal, är ju bara vatten som kokas in i dom?? Så även om dom väger mer efter kan det ju inte magiskt ha växt kalorier i dom? Pratar endast om färsk nu och inte torkad vanlig

100 g färskpasta blir en mindre mängd på tallriken än om du kokar 100 g torrpasta.
Citera
2015-04-30, 13:03
Medlem
christerys avatar
Citat:

Så tolkar jag det åxå, räknar inte kalorier alls, men står det 280kcal/100g och du tar 100 g och kokar dom så tror jag att det väger lite mer än 100g (bara en gissing) men är fortfarande 280 kcal.

Kika lite på exempel: http://www.kalorier.se/pasta-1
Citera
2015-04-30, 15:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så tolkar jag det åxå, räknar inte kalorier alls, men står det 280kcal/100g och du tar 100 g och kokar dom så tror jag att det väger lite mer än 100g (bara en gissing) men är fortfarande 280 kcal.

Kika lite på exempel: http://www.kalorier.se/pasta-1
Det är ju samma sak med med andra torrvaror såsom ris eller mjöl. 100 gram kokt ris innehåller ju mindre kalorier än 100 gram torrt ris. 100 gram torrt ris blir ju å andra sidan 250-300 gram kokt ris. Färsk pasta innehåller ju mer vatten och har därför lägre kaloriinnehåll men torr pasta tar ju upp mer vatten så i färdigkokt format så bör kaloritätheten vara samma oavsett om man kokat torr eller färsk pasta. På samma sätt så är ju kaloritätheten i mjukt bröd lägre än i mjöl eftersom brödet blandats med vatten som ökar vikten utan att tillföra några kalorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in