2015-04-29, 17:43
Medlem
Reggaemans avatar
Jag handlar alltid på Konsum och tycker att snabbkassorna är ett bra alternativ, min fråga är bara varför de ibland är avstängda?

Jämt när det är lite folk i butiken så har de spärrat av snabbkassorna så att man tvunget måste ställa sig i kön till den vanliga kassan, varför har de inte alltid snabbkassorna öppna?

Finns det någon ekonomisk orsak till att de inte står öppna jämt eller går maskinerna sönder om det står på för länge?

Fattar verkligen inte varför de inte alltid är öppna då de uppenbarligen fungerar som de ska och de tvekar inte att öppna dom så fort det blir två personer för mycket i kön till den vanliga kassan
Citera
2015-04-29, 17:47
Medlem
Kan vara att de vill att personalen ska ha något att göra. Lilla Coop där jag bor, är kassorna alltid öppna.
Citera
2015-04-29, 17:51
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outerik
Kan vara att de vill att personalen ska ha något att göra. Lilla Coop där jag bor, är kassorna alltid öppna.

Okej, men ta då butiken som jag var inne på idag, relativt lite folk men ändå tillräckligt för att det stod tio pers i kön till den enda (!) vanliga kassan som var öppen men snabbkassorna var stängda lik förbannat medan personalen bara vandrade omkring i butiken och småplockade

Måste fan fråga personalen nästa gång jag är inne på Konsum, detta stör mig bra mycket mer än det borde
Citera
2015-04-29, 19:23
Medlem
Ratads avatar
Är det gammaldags snabbkassor med maxantal varor eller snabbkassor med självservice? De senare brukar vara utsatta för mixtrande med streckkoder och annat.
Citera
2015-04-29, 20:41
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Är det gammaldags snabbkassor med maxantal varor eller snabbkassor med självservice? De senare brukar vara utsatta för mixtrande med streckkoder och annat.

Fuck, kanske borde skrivit det att det är snabbkassorna med självskanning som jag pratar om dvs att man själv skannar in sina varor

Men för att svara på din fråga så vet jag att detta är ett problem men då brukar de sätta upp skyltar med info om detta precis som de gör när de inte vill ta emot rikskuponger pga förfalskningar

Det jag pratar om är när de bara spärrar av självskannings kassorna med ett rep och endast har en vanlig kassa med kassörska öppen
Citera
2015-04-29, 21:02
Medlem
Det måste väl ha att göra med att det medför ett svinn med självkassorna. Att spara in personalkostnaden täcker det men om det inte krävs att ha dem öppna så vore det ju en förlustaffär att ha dem öppna. De måste ju alltid ha minst en person som står vid självkassorna vid ID-köp, teknikstrul och annat.. Då är det givetvis bättre om den personen sitter i kassan.
Citera
2015-04-30, 09:59
Medlem
Poängen med självscanningsutcheckningen är ju att man inte ska behöva packa om varorna utan bara lasta ner det i sina bärkassar direkt efter scanning. Att det normalt är lite kö där beror ju främst på att en mindre andel använder möjligheten så att kalla det snabbkassa blir lite galet om förhållandet blir det omvända.

Tvingar de dig att trots detta gå igenom en vanlig kassa med rullband så är det väl inte mer än rätt att de själva lastar upp och scannar om varorna och sedan packar ner det snyggt igen. Vägrar de så är det väl bara att lämna vagnen och gå till Ica istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in