2015-04-29, 16:15
Medlem
Har 0,6% på mitt sparkonto och massa pengar som ligger och skräpar till ingen nytta. Jag har ett topplån på ca 2% ränta som jag skulle kunna betala av och därav få typ 600 spänn mindre i ränteutgifter per månad.

Andra alternativet är att köra in dem på all time high börsen eller i någon annan mer (än 2%) avkastande sparform.

Vad gör man? Det känns som att ligga kvar på sparkontot är det sämsta alternativet iaf?
Citera
2015-04-29, 16:29
Medlem
Celenos avatar
Hade jag haft topplån skulle jag amorterat av det. Det gjorde jag också på den tiden jag hade det.
Citera
2015-04-29, 16:50
Medlem
Tog du inget bottenlån alltså? För annars brukar man väl betala av topplånet först.

Men, det sämsta är nog att ligga kvar på sparkontot. Specielt nu när reporäntan hamnat på -0,25. Som den gambler jag är (Rekommenderar verkligen boken Spelaren, av Dostojevskij) skulle jag givetvis hoppat in i aktiekriget, men börsen är säkrare.

Vad JAG skulle gjort i din situation om det är det enda lån du har kvar, är att betala av det direkt. Bostadsmarknaden ser ut som ett helvete just nu och man framtiden är mycket mycket oviss. Din avkastning från börsen kanske inte ens täcker ditt topplån om 5 år, ingen vet. Personligen tror jag på att inom 10-15 år kraschar hela västvärldens kapitalistiska affärsmodell, så du gör klokt i att inte ha några lånade pengar. Skriv gärna vad du tar för beslut, när du väl gör det, så får vi se hur det går.
Citera
2015-04-30, 16:25
Medlem
Spaders avatar
Enl. VD'n på Spiltan så är det alltid bättre att amortera av bostadslån än att ha pengarna på sparkonto eller i räntepapper (källa: Boken "Så kan alla svenskar bli miljonärer")

Alla säger att det är en bubbla på bostadsmarknaden och ja, så är det. Men grejen är den att folk har sagt att bubblan ska spricka i snart tja... 15 år? Vi har stor bostadsbrist i Sverige som kommer ta åratal att fixa, även om politikerna gör det till sin kärnfråga vilket inte kommer inträffa. Det är alldeles för många människor med makt som tjänar på nuvarande situation och som hade förlorat massor med pengar om priset på bostäder skulle gå ner.
Citera
2015-04-30, 17:35
Medlem
Topplån skall man alltid göra sig av med så fort det bara går.
Citera
2015-04-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Enl. VD'n på Spiltan så är det alltid bättre att amortera av bostadslån än att ha pengarna på sparkonto eller i räntepapper (källa: Boken "Så kan alla svenskar bli miljonärer")

Alla säger att det är en bubbla på bostadsmarknaden och ja, så är det. Men grejen är den att folk har sagt att bubblan ska spricka i snart tja... 15 år? Vi har stor bostadsbrist i Sverige som kommer ta åratal att fixa, även om politikerna gör det till sin kärnfråga vilket inte kommer inträffa. Det är alldeles för många människor med makt som tjänar på nuvarande situation och som hade förlorat massor med pengar om priset på bostäder skulle gå ner.

Bostadspriserna styrs till väldigt liten del av bostadsbrist utan helt enkelt utan av vad folk anser sig ha råd att betala per månad. Det som pushat priserna är framförallt 1. lägre länta 2. lägre skatter 3. högre inkomster, 4. förväntan på prisökning. Ändrar man dessa parametrar spelar det ingen som helst roll hur stor bostadsbristen är.
Citera
2015-04-30, 19:50
Medlem
Enydrions avatar
Nordea sa väl häromdagen att de låga räntorna gjorde att de tjänade mer på aktieaffärer och fonder, så när räntorna är låga så köper folk aktier istället, så det höjer väl priset på aktierna utan att det motsvaras av nåt egentligt ökat bakomliggande värde, så de går väl ner igen när räntorna höjs igen...
Citera
2015-04-30, 23:56
Medlem
kurt-sunes avatar
En kombo... Amorterar med mina utdelningar och ränteavdraget. Köper inga aktier just nu då jag tycker att det är lite dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in