2015-04-29, 16:10
Medlem
Jag får just nu A-kassa från försäkringskassan men jag jobbar också på timmar ibland men när jag rapporterar till försäkringskassan skriver jag att jag inte har jobbat.
Vad händer om man gör så här?
Blir jag återbetalningsskyldig när jag ska deklarera nästa år eller får jag bara pengar från båda håll?
Jobbet är vitt och jag betalar skatt som vanligt.
Citera
2015-04-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opticopter
Jag får just nu A-kassa från försäkringskassan men jag jobbar också på timmar ibland men när jag rapporterar till försäkringskassan skriver jag att jag inte har jobbat.
Blir jag återbetalningsskyldig när jag ska deklarera nästa år eller får jag bara pengar från båda håll?

Du får en faktura med den summan som du har fått, som du egentligen inte skulle ha fått.

Antingen pyntar du in, eller så ber du om en betalningsplan med en viss summa du vill/kan betala varje månad.

Så ja, du blir återbetalningsskyldig. Frågan är bara när dom upptäcker det.
Citera
2015-04-29, 16:51
Medlem
Det upptäcker de när de samkör din deklaration - med deras egna data - sen får du en räkning + du kan bli polisanmäld (försäkringsbedrägeri). Lycka till.
Citera
2015-04-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det upptäcker de när de samkör din deklaration - med deras egna data - sen får du en räkning + du kan bli polisanmäld (försäkringsbedrägeri). Lycka till.

Blir knappast anmäld.. Får helt enkelt bara betala tillbaka pengarna, antingen direkt, eller med en avbetalningsplan.

Allt tjat om bedrägeri och upp till 2 års fängelse hit och dit är bara "hot" från deras sida.
Citera
2015-04-29, 20:42
Medlem
Försäkringskassan polisanmäler alla bidragsbrott. Polisanmälan görs inte om handläggare på FK inte fullgjort sin utredningsskyldighet.

Bidragsbrott är ett prioriterat område inom myndigheten.

Vi ska va rädda om det skyddsnät vi faktiskt har tillgång till även om det har sina brister.

Ta och fundera på om du verkligen vill va en del av problemet... Vad skulle hända om flera resonerade som du gör just nu?
Citera
2015-04-30, 02:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opticopter

http://www.forsakringskassan.se/priv...t_i_ersattning

http://www.forsakringskassan.se/priv...ans_kontroller

För övrigt är det bara arbete som "krockar" med ditt programdeltagande som ska anges i närvaroförsäkran, inte det som utförs utanför tidsramarna 8-17 på vardagar (förutsatt att det är din s.k. programtid).
Senast redigerad av Bunny 2015-04-30 kl. 02:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in