2015-04-29, 08:03
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Jag hittade en intressant tråd på volvoforumet om hög oljeförbrukning. Men moderna oljor rensar väl bort slagget, eller är det fortfarande ett problem om man inte använder syntetolja? läs gärna hela artikeln i länken, är det samma på andra bilmärken? Min Audi vill ha olja, men inte så mycket som andra påstår.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=111998&st=0&sk=t&sd=a

Citat:
Kände att det är dags att ta upp ämnet då allt fler känner av oljeförbrukning och allt fler har lösningen på det. Man anser att det bara är att slaska i ny tjockare olja så blir problemet bättre. Olja ska gå åt, det gör det i ALLA bilar, men det ska vara LITE. Vad som är normalt däremot anger fabrikanten.
Tja.. iden med tjock olja kan vara en halvbra ide såvida man kör med en 0w olja och går upp till maximalt en 10w. För problemet är garanterat störst när bilen är kall, om det nu handlar om slitna styrningar och liknande.
Kortfattat: Om problematiken ligger i toppen så kan det hjälpa med tjockare olja tillfälligt. Förutsatt att man inte går över 10W olja. (10W40, 10W50). Då kommer du istället att skada vevstaks och eller vevaxellagren. Störst chans är att ett vevstakslager rasar.

Men tyvärr ligger inte problemet där för 90% av fallen. Problemet ligger djupare. Några få har täppt vevhusventilation, det som händer är egentligen likadant. Oljeskrapringen/ringarna gör inte sitt jobb när det är övertryck underifrån. Men lösningen då är naturligtvis att fixa vevhusventen.

Jag ska försöka illustrera detta aber med oljeskrapringar, med bilder ifrån ett av mina fall. Det är förvisso en BMW men förutom fabrikatet är allt egentligen likadant rent tekniskt sett.
Exempelbilen var en 2002:a 525 som gått 18500 dokumenterade mil. Vartefter så drack den mer olja, till slut drog den ordentligt med olja och då kom jag in i bilden.
Citera
2015-04-29, 11:30
Medlem
zoombos avatar
Riktigt intressant och seriös artikel som alla motorintresserade bör läsa.
Nu är det inget snabbjobb att byta oljeringar i en motor - oavsett märke - men det här kan vara förklaringen för många som inte fattar vart oljan tar vägen.

Oljor är rätt komplicerade produkter som har flera uppgifter, den ska kyla, smörja, lösa upp och rensa.
Även billigare oljor är konstruerade för att lösa upp och transportera bort oönskade produkter, det har inget att göra med om den är syntetisk eller inte.

Om bil/motortillverkarna 2015 inte har fattat vikten av oljeringarnas utförande och betydelse så är det illa men det är väldigt lite man kan göra nåt åt det som vanlig brukare. Nu påstår den som har postat tråden i detta forum att det körts med kvalitetsolja och att serviceintervallerna skötts. Det måste man betvivla för annars skulle alla motorer se ut så här och börja dra olja efter 15000 mil.

En motor ska dra olja, men det ska inte rinna rakt igenom. Visst ger tjockare olja ofta lite lägre förbrukning men det är bara att sopa problemet under mattan för felet lagas inte på detta sätt.

Täta oljebyten - tätare än rekommendationerna - är mitt råd för att stävja detta. Byt efter färg och lukt, inte efter miltal och hellre en billig olja som byts ofta än en dyr som byts sällan.

Lite OT kanske men när jag hade mina första bilar - långt innan det fanns katalysatorer - så tankade jag i 15-20% diesel i tanken strax innan oljebyte (dåtidens diesel både luktade och löste bättre). Sen körde jag en tank och bytte sen olja och den var då becksvart - eftersom dieseln löst upp sot och annat oönskat i motorn. Bilen blev både snålare och piggare efter den behandlingen. Idag är det nog mera tveksamt om jag skulle våga samma kur; dels så är dieseln inte lika aggressiv(?) och sen är risken stor att allt stannar i kat:en (det brukade nämligen komma några rejäla rökpuffar när man pytsat i dieseln).
Senast redigerad av zoombo 2015-04-29 kl. 11:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in