Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-29, 01:37
  #1
Medlem
Helt uppenbart använder jag min telefon för lite, sedan 2014-11-09 och fram till 2015-03-30 hade jag tydlige använt telefonen så mycket att jag fick ihop 30,44kr i "samtals och trafikavgifter". Lägger man till de 18 kr i månaden som AllTele vill ha för att jag ska kunna använda Telias nät, så har jag telefon ganska billigt.

Men när jag grottade ner mig i specifikationen för räkningen såg jag något som fick mig att reagera.
Man tar alltså betalt för datatrafiken när man tar emot MMS. När man skickar MMS tar man 99öre, plus datatrafiken.
Mitt enda tidigare "abonnemang" är ett Comviq kontant, och där togs det då inte betalt för datatrafik i samband med MMS, så nu har jag en liten fråga... Är det normalt att man tar betalt för MMS datatrafiken?

Egentligen spelar det inte så stor roll, med tanke på kostnaderna, men det känns lite märkligt att någon tar betalt för något jag inte ens kan påverka. Någon blir på fyllan sur på dig, och skickar ett par tusen MMS av din bils inslagna vindruta. Inte nog med att man får betala självrisken (åtminstone tillfälligt, i väntan på att "rättvisan" gör sitt.) utan man får även ta smällen av data trafiken. Det verkar... kul. Det ska jag komma ihåg när jag blir ovän med någon... Lite extra dumt känns det när AllTele tar 99 öre för att skicka ett MMS, och kostnaden för dataöverföringen är typ 19 öre till.

Nå, låt höra, hur fungerar det hos andra operatörer... Och då operatörer där man faktiskt betalar för datatrafiken, annars är det inte speciellt intressant...
B!
Citera
2015-04-29, 07:46
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Är det normalt att man tar betalt för MMS datatrafiken?
B!

Ja.
Citera
2015-04-29, 09:02
  #3
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Är det normalt att man tar betalt för MMS datatrafiken?

Nej, ingen av de fyra stora operatörer i Sverige tar betalt för datatrafiken i samband med mms. Däremot är det vanligt i roaming i utlandet.
Citera
2015-04-29, 10:48
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Nej, ingen av de fyra stora operatörer i Sverige tar betalt för datatrafiken i samband med mms. Däremot är det vanligt i roaming i utlandet.

Där håller jag inte med. Däremot så är det juninte många som märker att några hundra KB räknas bort från deras surfkvoter.
Citera
2015-04-29, 15:45
  #5
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Där håller jag inte med. Däremot så är det juninte många som märker att några hundra KB räknas bort från deras surfkvoter.

Man kan på lite äldre mobiler ha datatrafiken avstängd och ändå ta emot och skicka sms. Inga pengar dras då heller hos någon av de fyra elefanterna. Det är mycket lätt att kolla t.ex. med en SonyEricsson knappmobil med avstängd data och med ett kontantkort.

Om du inte tror vad flera skriver här, så får du väl kolla och se det själv med egna ögon.
Citera
2015-04-29, 16:04
  #6
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Där håller jag inte med. Däremot så är det juninte många som märker att några hundra KB räknas bort från deras surfkvoter.

Om man vill märka datatrafiken, så ser man att inget dras. Som står här ovan, bara kolla med ett kontantkort att det bara är kostnaden för ett mms som dras, och inget annat.
Citera
2015-04-30, 10:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gsminfo
Om man vill märka datatrafiken, så ser man att inget dras. Som står här ovan, bara kolla med ett kontantkort att det bara är kostnaden för ett mms som dras, och inget annat.
Min tidigare erfarenhet är ju just från ett kontantkort, där det ovanpå allt var billigare att skicka MMS än SMS. Antagligen för att MMS inte fanns när jag skaffade kontantkortet...
Där kostade det MMS priset, och ingen data-trafik, så det var vad jag väntade mig. Normen satt av tidigare erfarenheter, så att säga. Och därför blev jag... konfunderad när jag såg att det togs betalt för data i samband med MMS med det nya abonnemanget.

Åsikterna om huruvida det här är normalt eller inte verkar dock gå isär.
B!
Citera
2015-04-30, 11:25
  #8
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Min tidigare erfarenhet är ju just från ett kontantkort, där det ovanpå allt var billigare att skicka MMS än SMS. Antagligen för att MMS inte fanns när jag skaffade kontantkortet...
Där kostade det MMS priset, och ingen data-trafik, så det var vad jag väntade mig. Normen satt av tidigare erfarenheter, så att säga. Och därför blev jag... konfunderad när jag såg att det togs betalt för data i samband med MMS med det nya abonnemanget.

Åsikterna om huruvida det här är normalt eller inte verkar dock gå isär.
B!

Om du menar att det är normalt att INTE ta betalt för datatrafiken vid sändning och mottagande av mms inom Sverige, så stämmer det. Varken Telia, Telenor, Tele2 eller Tre tar betalt för datatrafik i samband med mms. Det är väl egentligen bara en i tråden här på fb som hävdar det. Du kan, som redan skrivits några gånger, själv kolla det med kontantkort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback