2015-04-28, 11:25
Medlem
Behöver input i en situation på jobbet. Är chef för ett mindre företag. Där jobbar x som är tillsammans med min chef Y (som sitter på huvudkontoret).

När jag började för snart 7 månader sedan kändes detta mycket olustigt då jag insåg att information går dem sinsemellan i hög utsträckning, vilket flera ggr gett märkliga situationer där Y dragit slutsatser efter att ha pratat med x, men inte mig.

X sköter inte sina arbetsuppgifter fullt ut vilket Y vet och det har påtalats för honom från mig. Det han brinner för gör han utmärkt men resten halvhjärtat. Han gör inte samma arbetsuppgifter som resten av teamet (vilket är en rest från när Y var på plats som chef under en tid) och kan vara sur och bete sig som en barnunge om något inte passar honom (ex en punktlista på p-mötet - det ska ju vara kul och ge energi).

Senaste tiden har teamet börjat uttrycka ett större missnöje över x. Hans attityd, att han inte tillför bra stämning, att han inte sköter sitt jobb och bara 'gör det han tycker är kul'. Han har ett vik som går ut 30/5 och då en slutat var tanken ffa från Y att han skulle få en tillsvidareanställning då. Trots att det är olustigt tar jag diskussionen med y om hur jag och teamet känner och rådfrågar hur jag ska agera. Hon säger ta ett samtal, säg att du ger honom en visstidsanställning då han får visa att han gör jobbet bra. Fair tycker jag, tar ett samtal och är konkret med vad dom brister. Han blir sur på teamet som inte kommit direkt till honom. Senaste dagarna efter detta har han varit sur och tyst på jobbet och det känns olustigt och jobbigt för teamet. Vi har en tid för att följa upp vårt samtal och han behövde 'få veta mer' på torsdag. Idag på p- möte vill han ha 15 min.

Vet i sjutton hur jag ska hantera allt?! Vad teamet känner är viktigt men de ska ju ej avgöra en kollegas framtid. Ska han prata med teamet och vara sur för att de inte pratat med honom? Tänker att gör inte en kollega sitt jobb ska de gå till mig som chef så jag får ta det, inte deras ansvar. Vad gör man eg med någon som resten av teamet tycker påverkar negativt? Ska jag prata med teamet utan honom? Har jag hanterat detta dåligt eller påverkas jag för mkt av min chefs relation med x? min tanke är att vara tydlig mot honom vad jag är missnöjd med, vad som krävs och att han inte kan gå runt och påverka teamet negativt om han vill vara kvar.. Känns redan som att det blivit en så stor grej för honom som är svår att reparera med teamet. Suck. Logiskt för mig att har man ett vik får man visa framfötterna om man vill vara kvar..

Gahh ge mig lite input..
Citera
2015-04-28, 11:45
Medlem
Du har nog påverkats av relationen mellan X och Y och hanterat det lite illa.

Följande borde ha hänt: Kollegor som anser att X inte gör rätt för sig meddelar dig, du meddelar Y och har samtal med X där du förklarar problematiken. Om kollegor blir svartsjuka för att han inte gör sin del, är det väl egentligen deras problem. Om X blir avskedad på grund av detta eller inte är upp till dig, då det är du som teamleader som avgör om han gjort nog. Givetvis är det bra att förespråka en god stämning på kontoret men om någon inte kan hålla måttet men ändå presterar nog på de områden du efterfrågar, ser jag ingen anledning att låta honom gå. Känns ganska olustigt med en relation mellan X och Y just i detta läge, min hjärna har ännu svårare att ta in det då X är en man och Y kvinna, om du nu tagit situationen ur verkliga livet.
Citera
2015-04-28, 11:51
Medlem
Tack. Till stor del det som hänt. Kollegor meddelar mig, jag stämmer av med Y, samtal med x. Min bedömning var att jag utifrån det x presterar idag/inte presterar ej var redo att ge en tillsvidareanställning. Därför gick jag på att ge en visstids, förklara vad som behövde bli bättre/mina 'krav' och sedan följa upp efter den tiden.

Problemet är väl eg nu att x snackar med Y hemna om sitt missnöje. Han är sur på teamet som inte kom till honom och pratade och sprider nu dålig stämning än mer..
Citera
2015-04-28, 11:59
Medlem
Du har en medarbetare som är dålig på sitt jobb, sprider dålig energi och har lite vilja att rätta till problemet.

Dessutom sitter arbetaren i en högst tvivelaktig sits jobbetiskt sett, då man brukar ha regler på företag som förbjuder förhållanden där man en är underställd den andra.

Med dessa två aspekter i tankarna, finns det ju bara ett logiskt beslut att ta när det kommer till frågan att förlänga hans vikariat eller inte!

Det du borde göra är att säga åt din chef "Y" att ditt beslut är att inte förlänga med X pga ditt och datt. Sedan får hon köra över ditt beslut isf, men då har du iaf visat vad DU vill, och framtida problem med X ligger på Ys ansvar i organisationen, inte på dig.

Som det ser ut nu så kan resten av organisationen anklaga dig för problemen med X, då det är du som är närmsta chef.

Agera!
Citera
2015-04-28, 12:16
Medlem
Tack! X är duktig på att prata omkull folk och få en att känna sig osäker och att man agerar konstigt. Irriterande att som chef inse det men som sagt bättre att agera något sent än inte alls..

Känns även problematiskt att x gjort sig populär uppåt pga sin specislkompetens där han är mycket duktig (men det är en relativt liten del av arbetsbes) samt att Y givetvis lovordar honom inför alla.

Sjuk sits eg. Om företaget hade varit prof hade de flyttat antingen Ys ansvar som AU eller flyttat på x kan jag tycka..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in