2015-04-27, 08:28
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Och varför har vi minusränta? Ni pratar om symptomen, jag försöker förklara orsaken till problemet - som jag har förstått det. Sverige har blivit ett osäkert land att ha eller investera pengar i så dom drar sig ur. = Våran valuta sjunker. Men jag är ingen ekonom. Så jag vetefan. Ser bara på vad som hänt på ett år.

Hur kommer det sig att i Maj förra året så stod kronan 5:1 mot THB (kolla XE om ni inte tror mig) och ett år senare nere i 3.7:1 eller nåt. Dvs över 20% lägre, sen hjälper det ju inte till att priserna i Thailand har gått upp över åren åxå.

Och vi importerar ingenting till detta land menar du?
Sverige har inte helt plötsligt blivit osäkert.

Riksbanken har sänkt räntan och stödköpt lite obligationer = skapat pengar.

Ska man diskutera lönesänkningen kanske man kan göra det i sammanhanget.

Att folk kanske har krävt normala löneökningar trots låg inflation och att inflationen inte har tagit fart.

Således har de fått mer pengar utan att varor och tjänster har blivit dyrare / pengarna har blivit mindre värda och de är således dyra.

.. Sedan varför det måste överdrivas så hit och dit vet jag inte, men å andra sidan var väl kronan väldigt stark innan när FED gjorde motsvarande sak i USA så - det är kanske delvis att det har slagit tillbaka (och trendföljare.)
Senast redigerad av annanmedlem 2015-04-27 kl. 08:30.
Citera
2015-04-27, 09:41
Medlem
Jaha är det därför usd gått upp...trodde det var usa som var så Jävla bra på att få upp valutan
Citera
2015-04-27, 09:48
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trohet
Jaha är det därför usd gått upp...trodde det var usa som var så Jävla bra på att få upp valutan
USD kostade ju typ 6.30 som lägst.. De har ju gjort samma resa. Vår centralbank som är så jävla seg och inte sänkte räntan utan trodde inflationen skulle nå upp till 2% snart ändå och som sänker den nu när USA har en del tillväxt istället.
Citera
2015-04-27, 10:05
Medlem
joeskos avatar
Lägre värderad krona - Ökad export - Högre BNP (Kring 50% består av export) och förhoppningsvis fler arbetstillfällen.

Klart du får en lägre köpkraft utomlands men men..
Citera
2015-04-27, 10:13
Medlem
FoxHounds avatar
Kan man räkna med att den kommer fortsätta sjunka?
Citera
2015-04-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systemo
förut fick man 5 baht/kr.

nu ligger den på 3.77

det är ju en 25% minskning

jag förlorar ju typ 8000kr då jag behöver ca 120000 bath till semestern.

är det här ett skämt?

Och jag som fakturerar från Thailand mot Sverige förlorar mkt mer än så i månaden :/
Citera
2015-04-27, 16:46
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trohet

I just USD/SEK fallet är det båda delarna, SEK har tappat mot de flesta valutorna medan USD har stärkts mot de flesta valutorna.
Citera
2015-04-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horknullarn
Intressant.
Utan att vara någon slags ekonom så känns det som att det är bara början på det verkligt stora raset. Efter regeringsskiftet så har den största markant förändringen gentemot de båda valutorna känts av. (Nästan 1 baht per krona sjönk det med).

Om jag förstått det hela rätt så kommer detta hålla i sig iallafall över sommaren och en bra bit in på hösten.

Detta är enligt mig själv inget annat än ett experiment ifrån regeringens sida (ett stort risk experiment!)
Jag själv kände iallafall att förr om åren så var det semestern man arbetade för och såg fram emot. Men som läget är just nu så verkar semestern gå om intet och om det blir semester så blir det på hemmaplan. Tror också att det ingår i regeringens plan att få oss svenskar att spendera våra surt förvärvade besparingar i moder Svea istället för i ett annat land.

Hoppas innerligt att det vänt till november / december då man själv har en bokning till Cebu.
Just nu är en svensk krona 5.13 filippinska pesos på XE.Jag har en känsla att det går ner till PHP4 men hoppas på att det går upp till över PHP6 igen
Citera
2015-04-27, 17:26
Medlem
http://www.svd.se/naringsliv/lugnet-fore-stormen-i-lala-landet-sverige_4514552.svd?utm_source=sharing&utm_medium= clipboard&utm_campaign=20150425
Citera
2015-04-27, 17:35
Medlem
Diamondgrits avatar
Min teori är att just THB går upp hela tiden för att (bland annat) hundratusentals blekfeta svenskar varje år köper upp en massa baht och åker till Thailand och spenderar pengarna där.

Jag grundar det på att om man för över en massa pengar till en ekonomi ökar den ekonomins valuta i värde. Men jag har ingen aning om svensk turism i Thailand är tillräckligt omfattande för att allvarligt påverka SEK/THB-kursen.
Citera
2015-04-27, 17:46
Medlem
hakro807s avatar
Det är väldigt svårt att sänka löner i nominella termer. Då kan växelkursen/inflationen istället bli ett sätt att korrigera obalanser.
Citera
2015-04-27, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kolla 15 juli 2008 och säg om det inte var en bra kurs då. Över 5 THB/1 SEK så är jag nöjd i alla fall. Nu är vi lägre än 6 mars 2009 vilket verkar vara ett av bottennappen. Kommer inte ihåg när dom stängde flygplatsen och höll på att bråka, men det kanske var därikring. Problemet nu är att THB ligger ganska jämnt mot USD men SEK har rasat.

Bästa man kan göra är torka tårarna och gå vidare i livet. Ty, efter regn kommer sol. Inte sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in