2015-07-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nithian
Jag jobbar inom bevakning som skyddsvakt.

Min lön är i snitt 24-26.000kr före skatt.
På jobbet äter jag gratis, sover över gratis, och mina arbetsuppgifter är i princip att
titta på TV, snacka skit, lyssna på musik, kolla i telefonen, promenera och åka bil. Ibland händer något lite mer spännande. Jag tränar också 2 timmar om dagen på arbetstid på ett gym inom området.

Jag jobbar heltid, men den heltiden är 140 timmar pga en lag (detta pga av att vi kan jobba högtider och andra röda dagar).

Jag jobbar 7 dagar (13/h dag). Därefter ledig 14-20 dagar, sen börjar det om.
I snitt ledig två tredjedelar om året alltså.
Eftersom jag sover på jobbet vid dagens slut har jag minimala transsportkostnader (150kr / mån i snitt)

Det är ett monotont men samtidigt icke psykiskt/fysiskt ansträngande jobb.

Min frågeställning lyder;
Som 20-25 årig person med detta yrke, hade ni känt er nöjda för tillfället?
Jag frågar eftersom, jag egentligen aldrig haft ett annat "riktigt" jobb, med vanliga arbetstider och behovet av att pendla till jobbet. Ibland funderar jag om jag inbillar mig när jag tänker att jag har det bra. Vad hade ni känt om ni jobbade såhär i denna ålder med dessa förutsättningar?

Med vänlig hälsning,
Nithian.

Jag har varit intresserad av en liknande tjänst men antar att de är svåra att få tag på? Tips till mig annars? Gå GMU med inriktning Markstrid sedan vad?
Citera
2015-07-13, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProxyM
Jag har varit intresserad av en liknande tjänst men antar att de är svåra att få tag på? Tips till mig annars? Gå GMU med inriktning Markstrid sedan vad?

Gör GMU inrikting allt utom hemvärnet, sök sedan när en tjänst dyker upp helt enkelt.
Klara fyskraven, va en bra och ödmjuk samt icke arbetsskygg person.
Ha tur, som fan. Många söker och platserna är få.

I slutändan får man jobbet om man är en bra person.
Ingen vill jobba med en tratt.
Citera
2015-07-13, 08:27
Medlem
Citat:
Gör GMU inrikting allt utom hemvärnet, sök sedan när en tjänst dyker upp helt enkelt.

Så det var så du gick tillväga? Pratade med en på P7 när jag var där under två veckor. Han hade gjort GMU sedan sökt sig till vakten direkt efter. Ren tur? Bra fråga..

Förr ville ingen ha en sådan tjänst för det var "lökigt" kommer inte riktigt ihåg vad man kallade dem som satt i vaktkuren tyvärr.
Citera
2015-07-13, 09:27
ahh kommer ihåg när jag var skyddsvakt i lumpen. Satt med N64 och ps1 hela nätterna

Tur att inget händer bara, kan tänka mig hur otränade dagens vakter är.
Citera
2015-07-13, 15:59
Medlem
Citat:

Jag gick GMU mot hemvärnet(är inte alla gmu samma?), och är med i en insatspluton numera. Praktiserar inom hemtjänsten sedan två månader tillbaka och det ska sammanlagt bli 3 månader. Har höga ambitioner att bli väktare inom Securitas(Stockholm eller Göteborg). Men jag bor mitt emellan dessa städer, så jag är väldigt fundersam över boendefrågan om anställning skulle vara på tapeten.
Citera
2015-07-13, 16:07
Medlem
Abattoirs avatar
Det låter faktiskt som ett riktigt skitjobb det där. Få betalt för att vänta ut tiden är en mardröm för undertecknad. Jag är effektivitetsråtta - utan skit att göra om arbetsdagen får jag fan cp-ryck och super ned mig och jobbskolkar i fem dagar. Näfyfan för passivitet - värre än döden är det!
Citera
2015-07-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abattoir
Det låter faktiskt som ett riktigt skitjobb det där. Få betalt för att vänta ut tiden är en mardröm för undertecknad. Jag är effektivitetsråtta - utan skit att göra om arbetsdagen får jag fan cp-ryck och super ned mig och jobbskolkar i fem dagar. Näfyfan för passivitet - värre än döden är det!

Det är klart men hellre sitta i en kur än att åka till Mali och riskera en del av kroppen..
Citera
2015-07-13, 19:21
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Jag jobbar inom bevakning som skyddsvakt....

Jag jobbar heltid, men den heltiden är 140 timmar pga en lag (detta pga av att vi kan jobba högtider och andra röda dagar).

Menar du att du jobbar 140 timmar/veckan??

då blir det ju bara 4 timmar per dygn ledigt!
Låter konstigt.

Fast jobbet låter slappt, jag tror du kan känna dig nöjd
Citera
2015-07-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Menar du att du jobbar 140 timmar/veckan??

då blir det ju bara 4 timmar per dygn ledigt!
Låter konstigt.

Fast jobbet låter slappt, jag tror du kan känna dig nöjd

Ett pass är 104 timmar.

Vissa månader jobbar man mer än 140 timmar, andra mindre, men i slutändan blir det 140/månad.
Citera
2015-07-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ett pass är 104 timmar.

Vissa månader jobbar man mer än 140 timmar, andra mindre, men i slutändan blir det 140/månad.

vilket regemente tillhör du? Har tankar på att söka mig till k3 eller livgardet någon gång
Citera
2018-08-12, 14:31
Medlem
Citat:
Jag jobbar inom bevakning som skyddsvakt.

Min lön är i snitt 24-26.000kr före skatt.
På jobbet äter jag gratis, sover över gratis, och mina arbetsuppgifter är i princip att
titta på TV, snacka skit, lyssna på musik, kolla i telefonen, promenera och åka bil. Ibland händer något lite mer spännande. Jag tränar också 2 timmar om dagen på arbetstid på ett gym inom området.

Jag jobbar 7 dagar (13/h dag). Därefter ledig 14-20 dagar, sen börjar det om.
I snitt ledig två tredjedelar om året alltså.
Eftersom jag sover på jobbet vid dagens slut har jag minimala transsportkostnader (150kr / mån i snitt)

Det är ett monotont men samtidigt icke psykiskt/fysiskt ansträngande jobb.

Min frågeställning lyder;
Som 20-25 årig person med detta yrke, hade ni känt er nöjda för tillfället?
Jag frågar eftersom, jag egentligen aldrig haft ett annat "riktigt" jobb, med vanliga arbetstider och behovet av att pendla till jobbet. Ibland funderar jag om jag inbillar mig när jag tänker att jag har det bra. Vad hade ni känt om ni jobbade såhär i denna ålder med dessa förutsättningar?

Med vänlig hälsning,
Nithian.

Gäller fortfaranade att man jobbar 7 dagar i sträck?
Är det även jour som ingår då?
Citera
2023-03-14, 09:03
Medlem
irrblosss avatar
Kanske lite off-topic men idag fick jag två till utseendet udda bilar framför mig. Typ pickup med påbyggt skåp. Båda stod det ”Skyddsvakt Försvarsmakten” på. Framför dessa två pickuper en helt anonym vit lastbil, dock med militär regplåt. Lastbilen hade även en röd farligt gods-skylt, men kunde inte se några detaljer. Nyfiken som jag är började jag fundera på vad de kan tänkas frakta? Brukar Försvarsmakten inte köra i militärgröna lastbilar om det transporteras vapen eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in