2015-04-26, 04:55
Bannlyst
Varför väljer varenda företag inom bevakningsbranschen att anställa enbart behovare? Visst, det handlar om pengar och så långt e jag med men finns det andra faktorer bakom detta?
Någon som kan berätta hur lång tid det tog för "dig" att gå från behovare till heltidare?

Jag ska själv börja jobba snart som behovare inom branschen (nej, det e inte som väktare) och har väl inga direkta problem med det. Dock e man lite smått orolig när somliga säger att det fanns månader då dom inte kunde betala sina räkningar.. För visst fan vill man jobba!
Citera
2015-04-26, 05:15
Avslutad
jag var chef förut på ett bevakningsföretag. Jag anställde alltid folk som behovare först för att se att de jobbade hårt, efter ett halvår fick de heltid om de ville.

Annars så är behovare bra till den del att de inte kostar något att ha utan man tjänar enbart pengar på dem. Det negativa är att de inte brukar bli så långvariga.

Nu tror jag transport har förhandlat fram att man har rätt till heltid efter ett år som behovare.
Citera
2015-04-26, 08:24
Avslutad

Därför att det är bra och billigt för företaget att kalla in en person för jobb just då vid detta tillfälle, det är mycket bekvämt för företaget att ha en person som "sitter" på stjärten och blir överlycklig när det ges ett uppdrag.

För övrigt så har väktaryrket/nattvaktsyrket alltid varit ett låglöneyrke och kommer nog att alltid vara det.
Citera
2015-04-26, 08:31
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Har man jobbat X antal timmar på schema under en längre period måste företaget anställa personen på tid/rullande schema.

När jag jobbade i början var jag behovare lite mer än ett helt år innan de beslöt sig för att ge mig en fast anställning. Och så var det säkert för halva personal styrkan på hela sec säkert.

Jag hade i princip heltid direkt också ska nämnas.

Många blev aldrig anställda utan jobbade som behovare under flera år - de kunde jobba mer än man fick så att säga.

Saken är den att många inser vulket skit det är och därför är omsättningen på personal stor.
Citera
2015-04-26, 08:52
Avslutad

Jo det är ju tur att de inte kan utnyttja personal som behovsanställd hur länge som helst, det skulle se ut det, stå med mössan i hand och tigga jobb, tacka facket (Transport) för detta.
Citera
2015-04-26, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Har man jobbat X antal timmar på schema under en längre period måste företaget anställa personen på tid/rullande schema.

När jag jobbade i början var jag behovare lite mer än ett helt år innan de beslöt sig för att ge mig en fast anställning. Och så var det säkert för halva personal styrkan på hela sec säkert.

Jag hade i princip heltid direkt också ska nämnas.

Många blev aldrig anställda utan jobbade som behovare under flera år - de kunde jobba mer än man fick så att säga.

Saken är den att många inser vulket skit det är och därför är omsättningen på personal stor.
Var detta inom väkteriet? Hur mycket fick du jobba då inom det där året? Tillräckligt så du kunde klara dig eller?
Citera
2015-06-23, 17:17
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Var detta inom väkteriet? Hur mycket fick du jobba då inom det där året? Tillräckligt så du kunde klara dig eller?

Rond/ryck väktare

Hade kanske kring 80-150 timmar tror jag. Hade ganska mycket tur då någon sa upp sig, någon gick ner i tid. Var på ganska många extra bevakningar också i början - lite flyt där med.

Tyvärr dröjde de med att anställa upp på tid - detta var innan nya regler kring behovsanställning började äga rum, fick tjata ganska länge på att få en anställning - på 140 timmar garanterat, blev mer senare med.

En ganska dryg sak var att de började skära i skiften på bilarna, man fick jobba mer och mer, i början var det 12 timmars och 5/2 schema, men i.o.m. att det blev mindre tid fick man jobba flera dagar, blev lite väl drygt att jobba 156,5 timmar heltid så. Kände att 140 timmars med 5/2 var bra nog det - endast natt då.

edit. Vet idag att de anställer folk som jobbar väldigt lite, många tröttnar men på många håll hoppar folk mellan bolagen med ganska friskt - de flesta på jakt efter att få "normalt" schema gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in