2015-04-25, 16:56
Medlem
Jag har en renrasig katthona med stamtavla. När jag köpte henne var jag tvungen att skriva på ett kontrakt där det bland annat står att jag måste kastrera henne inom en viss tid, att jag inte får avla på henne då hon är såld till sällskap, att jag måste kontakta uppfödarna om jag skulle få för mig att sälja henne vidare/avliva henne osv. Har även sett att väldigt många uppfödare gör likadant.

Nu när min hona börjar bli vuxen så ser jag hur fin och rastypisk hon börjar bli, hon skulle fått så himla fina ungar om man bara hittar rätt hane till henne. Självklart kommer jag att registrera mig som uppfödare och hela den biten om jag skulle få för mig att avla på henne., men jag vill först veta vad som gäller i och med kontraktet? Vad kan hända om jag bryter det? Vissa skriver att uppfödaren inte kan bestämma något efter att katten är såld.
Citera
2015-04-25, 17:33
Medlem
swyttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isten
Jag har en renrasig katthona med stamtavla. När jag köpte henne var jag tvungen att skriva på ett kontrakt där det bland annat står att jag måste kastrera henne inom en viss tid, att jag inte får avla på henne då hon är såld till sällskap, att jag måste kontakta uppfödarna om jag skulle få för mig att sälja henne vidare/avliva henne osv. Har även sett att väldigt många uppfödare gör likadant.

Nu när min hona börjar bli vuxen så ser jag hur fin och rastypisk hon börjar bli, hon skulle fått så himla fina ungar om man bara hittar rätt hane till henne. Självklart kommer jag att registrera mig som uppfödare och hela den biten om jag skulle få för mig att avla på henne., men jag vill först veta vad som gäller i och med kontraktet? Vad kan hända om jag bryter det? Vissa skriver att uppfödaren inte kan bestämma något efter att katten är såld.

Avtalsvillkor som anses begränsa köparens fulla äganderätt, vilket alla de villkor du nämner utgör, är oskäliga och därför inte giltiga! Alltså händer ingenting om du bryter mot avtalet, eftersom det på dessa punkter inte var giltigt till att börja med

Det står lite på s. 5 i länken nedan! Samma gäller såklart för katter som för hundar!
http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/avtal-J17.pdf
Citera
2015-04-25, 17:43
Medlem
Bara att skita i-kontraktet är olagligt.
Citera
2015-04-25, 17:51
Medlem
najass avatar
Flashback i Media --> Juridik
/Moderator
Citera
2015-04-25, 20:12
Medlem
Rent juridiskt kan inget hända, men med tanke på hur uppfödare är kan du räkna med en hel del skitsnack om det kommer fram att du har brutit kontraktet. I värsta fall kan du få väldigt svårt att köpa en katt av den rasen igen.
Jag säger inte att du inte ska avla, utan varnar bara för att det kan bli dålig stämning i framtiden...
Citera
2015-04-25, 22:14
Medlem
Nej det finns inget lagstöd,men jag skulle prata med uppfödaren innan då ett rykte snabbt blir illasinnat i den världen.
Citera
2015-04-26, 21:59
Medlem
Det finns lagstöd för återköpsrätten, men det andra finns det inte så mycket stöd för om du inte erhållit en lägre kostnad pga avtalets innehåll, då kan det kanske bli tal om att du blir återbetalningsskyldig pga kontraktsbrott. Kanske.

Annars är nog det värsta som kan hända att du inte får vara med i rasklubben eller kan ta fram stamtavla på dina ungar.
Citera
2015-04-27, 00:08
Medlem
WaS-ToYs avatar
Sålt djur är sålt med full förfoganderätt över avelsrätten till köparen. En uppfödare kan inte villkora vad som "måste" göras och vad som inte får göras med djuret i fråga och inget kommer att hända alls om du väljer att ta kattungar på din katt annat än möjligen att uppfödaren blir sur och snackar skit.
Citera
2015-04-27, 18:01
Medlem
Tack för alla svar! Får se hur det blir i framtiden, först och främst ska hon växa till sig och bli vuxen men då vet jag vad som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in