Citat:
Ursprungligen postat av
isten
Jag har en renrasig katthona med stamtavla. När jag köpte henne var jag tvungen att skriva på ett kontrakt där det bland annat står att jag måste kastrera henne inom en viss tid, att jag inte får avla på henne då hon är såld till sällskap, att jag måste kontakta uppfödarna om jag skulle få för mig att sälja henne vidare/avliva henne osv. Har även sett att väldigt många uppfödare gör likadant.
Nu när min hona börjar bli vuxen så ser jag hur fin och rastypisk hon börjar bli, hon skulle fått så himla fina ungar om man bara hittar rätt hane till henne. Självklart kommer jag att registrera mig som uppfödare och hela den biten om jag skulle få för mig att avla på henne., men jag vill först veta vad som gäller i och med kontraktet? Vad kan hända om jag bryter det? Vissa skriver att uppfödaren inte kan bestämma något efter att katten är såld.
Avtalsvillkor som anses begränsa köparens fulla äganderätt, vilket alla de villkor du nämner utgör, är oskäliga och därför inte giltiga! Alltså händer ingenting om du bryter mot avtalet, eftersom det på dessa punkter inte var giltigt till att börja med
Det står lite på s. 5 i länken nedan! Samma gäller såklart för katter som för hundar!
http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/avtal-J17.pdf