2015-04-24, 19:18
Medlem
Loadings avatar
Vi har ett nystartat aktiebolag och köpte nyligen en firmabil (BMW M3) som endast skall användas i tjänsten, alltså ingen fråga om förmånsbil.
Bilen köptes av privatperson och därför rör det sig inte om någon moms.

Tanken var att föra körjournal etc. så att det sköts korrekt.
Nu har vi tänkt om och kanske är det trots allt bättre att köpa loss bilen ur företaget (då den kan komma att vilja användas för privata ändamål) men vad gäller, finns det regler eller brott som man eventuellt överträder?

Vad säger skatteverket, hur tar vi oss ur denna impulshandling på bästa sätt?
Jag tänker givetvis att bilen säljs för samma belopp som den köptes för.

Tacksam för svar.
Citera
2015-04-24, 19:30
Medlem
Brokenbacks avatar
Du skriver att bilen köptes av privatperson, sen att den ägs av företaget. Vad gäller?
Citera
2015-04-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Du skriver att bilen köptes av privatperson, sen att den ägs av företaget. Vad gäller?

Köptes av/TILL företaget av/FRÅN privatperson ("momssmittad")
Citera
2015-04-24, 19:58
Medlem
Man får betala ett marknadspris för bilen, annars kan det bli tal om förmånsbeskattning. Sedan får företaget ta upp försäljningen som en inkomst. Säkrast är att ha ett värderingsintyg ifrån, kanske stadens, BMW-handlare. Det blir då vad de är beredda att betala för bilen och det blir ju inte så mycket. Har företaget bara haft bilen kort tid kan det uppfattas av skattemyndigheten som arrangerat för att låta företaget ta en stor del av priset. Du bör nog inte skriva ner priset för mycket om du inte ska riskera att få problem. Prata med din revisor om råd!
Citera
2015-04-24, 20:13
Medlem
Loadings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback

Bilen köptes ifrån en privatperson till företaget. Nu vil firmatecknare köpa loss bilen ifrån företaget.
Citera
2015-04-24, 20:16
Medlem
Loadings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man får betala ett marknadspris för bilen, annars kan det bli tal om förmånsbeskattning. Sedan får företaget ta upp försäljningen som en inkomst. Säkrast är att ha ett värderingsintyg ifrån, kanske stadens, BMW-handlare. Det blir då vad de är beredda att betala för bilen och det blir ju inte så mycket. Har företaget bara haft bilen kort tid kan det uppfattas av skattemyndigheten som arrangerat för att låta företaget ta en stor del av priset. Du bör nog inte skriva ner priset för mycket om du inte ska riskera att få problem. Prata med din revisor om råd!

Det jag undrar över är om det anses som ett lån.
Tanken är att bilen säljs för samma pris som den köptes.
Anledningen är för att vi inte vill begränsa bilen och endast använda den i tjänsten.
Att ha den som förmånsbil är oxå uteslutet.

Frågan är om man begår något brott eller om det kan uppfattas som tvivelaktigt då firmatecknare köper bilen från aktiebolaget bara 1-5 dagar efter att AB köpt bilen.
Citera
2015-04-24, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loading
Det jag undrar över är om det anses som ett lån.
Tanken är att bilen säljs för samma pris som den köptes.
Anledningen är för att vi inte vill begränsa bilen och endast använda den i tjänsten.
Att ha den som förmånsbil är oxå uteslutet.

Frågan är om man begår något brott eller om det kan uppfattas som tvivelaktigt då firmatecknare köper bilen från aktiebolaget bara 1-5 dagar efter att AB köpt bilen.
Hur menar du med lån?

Om priset är samma så förlorar inte företaget något på affären. Får väl säga att du tänkte fel. Ingen skada skedd!
Citera
2015-04-24, 21:40
Medlem
Loadings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur menar du med lån?

Om priset är samma så förlorar inte företaget något på affären. Får väl säga att du tänkte fel. Ingen skada skedd!

Rätta mig om jag har fel, men ett aktiebolag får inte låna ut till firmatecknare?
Jag menar att det kan tolkas som ett lån då bolaget köpte bilen och ägde den i ett par dagar innan firmatecknare köpte loss den.
Citera
2015-04-24, 23:20
Medlem
Loadings avatar
Ingen som har koll på detta?
Givetvis kan jag kolla med revisorn men han är tyvärr inte tillgänglig under helger.

Fråga är alltså hur vida det är korrekt att köpa bil av sitt egna aktiebolag som i sin tur bara varit ägare i ett par dagar, för samma inköpspris som bolaget hade?
Citera
2015-04-25, 08:44
Medlem
Citat:
Ingen som har koll på detta?
Givetvis kan jag kolla med revisorn men han är tyvärr inte tillgänglig under helger.

Fråga är alltså hur vida det är korrekt att köpa bil av sitt egna aktiebolag som i sin tur bara varit ägare i ett par dagar, för samma inköpspris som bolaget hade?

Så länge inköpspriset och marknadsvärdet är det samma är det inget problem.

Att Skatteverket skulle betrakta det som förbjudet lån är inte troligt när det rör sig om så kort tid.
Citera
2015-04-25, 10:48
Medlem
Loadings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Så länge inköpspriset och marknadsvärdet är det samma är det inget problem.

Att Skatteverket skulle betrakta det som förbjudet lån är inte troligt när det rör sig om så kort tid.

Vad baserar du det på?
Spelar tidsramen in tror du?
Citera
2015-04-25, 11:53
Medlem
Citat:
Vad baserar du det på?
Spelar tidsramen in tror du?

Inte enligt lagen, då är ett förbjudet lån, ett förbjudet lån även om det bara varat i 1 minut.
Men o. Transaktionen sker till samma belopp, och bilen faktiskt varit registrerat på bolaget kommer Skatteverket ingenstans med förbjudet lån diskussion. Förbjudet lån är inte en skattemässigt begrepp, utan ett associationsrättligt begrepp. Om man fälls för att ha haft ett förbjudet lån är "straffet" att lånet likställs med lön. Om bilen varit skriven på bolaget kommer man inte komma någonstans med förbjudet lån diskussion. Bolaget får köpa bilen, bolaget får sälja bilen. Även om syftet skulle vara att köa bilen privat men att man saknad personlig likviditet och tog bolagets så kommer Skatteverket ingenstans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in