2015-04-24, 18:27
Medlem
TobaksHasses avatar
Utbrottet av ebola i Afrika är det värsta på 40 år, konstaterar världshälsoorganisationen WHO. Hårdast drabbat är Liberia, Sierra Leone och Guinea. Hoppet om ett botmedel har nu tänts efter att två amerikaner som smittats i Liberia blivit friska efter att ha behandlats med ett läkemedel som ännu inte är godkänt för att användas på människor. Serumet, som går under beteckningen ZMAPP, består av tre olika antikroppar mot ebolaviruset. Tillverkningen sker hos det lilla bolaget Kentucky Bioprocessing som använder tobaksplantor för att tillverka olika typer av vaccin.

http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3840631.ece
Citera
2015-04-24, 19:27
Medlem
Tjyvass avatar
Se på fan. Sedan jag började vaneröka pipan (röka flera gånger per dag) har jag inte varit sjuk en enda dag (3 år). Å nu då är man vaccinerad mot ebola också.
Citera
2015-04-24, 21:10
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Se på fan. Sedan jag började vaneröka pipan (röka flera gånger per dag) har jag inte varit sjuk en enda dag (3 år). Å nu då är man vaccinerad mot ebola också.
Asg nu är det ju inte så enkelt. Men tobak har iaf tidigare använts i läkemedels industrin. Jag trodde dock inte att man fortfarande "lekte" med den på den nivån..
Men tänker man efter lite så är det inte speciellt förvånande. Läkemedel brukar lixom ha en positiv effekt i "rätt" dos och i rätt läge. Men felanvänt har lixom fel effekt..
Citera
2015-04-24, 21:21
Medlem
DarkOfLights avatar
Ja, djävlar!! Jag har inte haft en liten släng av Ebola ens!
Piprökning, nu mot Ebola! Jag ser löpsedlarna. Dags att ändra varningstexterna.
"Kan vara skadligt mot Ebola".

Det är nog så att inget "ont" (tobak i detta fall) utan att det för något gått med sig (vaccinet).
Och bra är väl det!
Citera
2015-04-24, 22:03
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Asg nu är det ju inte så enkelt. Men tobak har iaf tidigare använts i läkemedels industrin. Jag trodde dock inte att man fortfarande "lekte" med den på den nivån..
Men tänker man efter lite så är det inte speciellt förvånande. Läkemedel brukar lixom ha en positiv effekt i "rätt" dos och i rätt läge. Men felanvänt har lixom fel effekt..
Haha, nej det förstår jag.

Men det är ett intressant ämne för diskussion. Förut var jag hårt ansatt influensan varje år, nära på totaldäckad i en veckas tid. Frisk som en nötkärna i tre år, fastän jag exponerats för människor som har influensan. En sak som ejag kom att tänka på nu är att förr blev jag alltid mosig i ögonen på vårkanten/försommaren. Int så nu för tiden! Sen kanske det är att ta det för långt att tacka tobaksbruket för det, men det är ändå det enda jag har ändrat på i min livsföring.

Jag undrar om man kan få tag på lite av den där ebola-tobaken och se hur den röker.
Citera
2015-04-24, 22:21
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Haha, nej det förstår jag.

Men det är ett intressant ämne för diskussion. Förut var jag hårt ansatt influensan varje år, nära på totaldäckad i en veckas tid. Frisk som en nötkärna i tre år, fastän jag exponerats för människor som har influensan. En sak som ejag kom att tänka på nu är att förr blev jag alltid mosig i ögonen på vårkanten/försommaren. Int så nu för tiden! Sen kanske det är att ta det för långt att tacka tobaksbruket för det, men det är ändå det enda jag har ändrat på i min livsföring.

Jag undrar om man kan få tag på lite av den där ebola-tobaken och se hur den röker.
Kan ju vara så att du kan"tacka" tobaksbruket för att du inte känner av skillnaden på olika luft-fuktigheter, men det behöver inte vara bara positivt (även om du upplever det så). Jag tror det har mer med den än pollen iaf..

Nja nu tror jag inte dom delar ut cigg,pipor eller cigarrer till de smittade. Men tanken vore rätt kul.
Medicin smakar typ alltid skit så att nja nej jag vill nog inte ha den tobaken som "brukstobak" Jag skulle nog fått alla världens sjukdomar av den.. Typ som ett "vårdträd" (om du ni vet vad det var)..
Citera
2015-04-24, 23:51
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Kan ju vara så att du kan"tacka" tobaksbruket för att du inte känner av skillnaden på olika luft-fuktigheter, men det behöver inte vara bara positivt (även om du upplever det så). Jag tror det har mer med den än pollen iaf..

Nja nu tror jag inte dom delar ut cigg,pipor eller cigarrer till de smittade. Men tanken vore rätt kul.
Medicin smakar typ alltid skit så att nja nej jag vill nog inte ha den tobaken som "brukstobak" Jag skulle nog fått alla världens sjukdomar av den.. Typ som ett "vårdträd" (om du ni vet vad det var)..
Hur som haver, det är roligt när tobaksplantan kan komma till användning - trots antirökarnas hysteriska aversion.

Vem minns inte astma-tobaken förresten?

Jajamensan, ett vårdträd står här på gården. Men det är rätt hårt trimmat vilket förklarar varför gårdens ursprungliga ägare inte bor här längre.
Citera
2015-04-25, 02:35
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Hur som haver, det är roligt när tobaksplantan kan komma till användning - trots antirökarnas hysteriska aversion.

Vem minns inte astma-tobaken förresten?

Jajamensan, ett vårdträd står här på gården. Men det är rätt hårt trimmat vilket förklarar varför gårdens ursprungliga ägare inte bor här längre.
Tobaksplantan i sig är en rätt intressant växt; väldigt små frön (mindre än valmofrö). Plantan växer "snabbt" upp till kanske 2meter och får blad som inte sällan når en storlek på 60x30cm. Den kan gödslas mer än många andra växter och därför borde den rent logiskt även kunna användas mot våra försurade och övergödslade jordar.

Sen att inte alla gillar tanken på att tobaksodling skulle kunna vara/bli en miljöräddare gör tanken mer intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in