2015-04-23, 13:48
Medlem
Superbums avatar
Jag har en teori om universums skapelse, slut och expansion. Universum kan jmfras vid ett gummiband, som hela tiden expanderas. Tnk dig att du lngsamt (men fr oss vldigt snabbt) drar i ett gummiband som drmed frstoras och frstoras. Till slut nr ju gummibandet sin maxlngd, eller hur? En slags maxexpansion. Det hr liknar jag vid universums expansion och dess ultimata de, allts d universum frintas.

Det gr allts i cirklar. Nr universum frintas - nr gummibandet blivit fr stort - s skapas det igen, ur resterna av det gamla universumet. Det hr innebr ett det utrymme som universum sekunderna efter Big Bang expanderar ut i i sjlva verket r tomrummet som lmnats kvar av det universum som fanns innan dess. Problemet jag str infr r hur det brjar - vad som stter hjulet i rullning, eftersom Stephen Hawking bevisat att tiden faktiskt har en brjan.

Vad tror ni? r det hr mjligt? Hur skulle hjulet kunna ha satts i rullning?
Citera
2015-04-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superbum
Jag har en teori om universums skapelse, slut och expansion. Universum kan jmfras vid ett gummiband, som hela tiden expanderas. Tnk dig att du lngsamt (men fr oss vldigt snabbt) drar i ett gummiband som drmed frstoras och frstoras. Till slut nr ju gummibandet sin maxlngd, eller hur? En slags maxexpansion. Det hr liknar jag vid universums expansion och dess ultimata de, allts d universum frintas.

Det gr allts i cirklar. Nr universum frintas - nr gummibandet blivit fr stort - s skapas det igen, ur resterna av det gamla universumet. Det hr innebr ett det utrymme som universum sekunderna efter Big Bang expanderar ut i i sjlva verket r tomrummet som lmnats kvar av det universum som fanns innan dess. Problemet jag str infr r hur det brjar - vad som stter hjulet i rullning, eftersom Stephen Hawking bevisat att tiden faktiskt har en brjan.

Vad tror ni? r det hr mjligt? Hur skulle hjulet kunna ha satts i rullning?

Det finns en teori som sger att energi kan uppst ur ingenting. Man tror alltid att det mste finnas ngot som skapat energin, men s r inte fallet enligt denna teorin. Den kan faktiskt uppst ur ingnting. Kommer tyvrr inte ihg videon, men lawrence krauss stod bakom teorin.
Citera
2015-04-23, 15:08
Medlem
kinesarsles avatar
Inte direkt ngon nyhet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_model
Citera
2015-04-23, 17:12
Medlem
orrecrists avatar
Det hr med universum r ju s fiffigt frstr du att vi omjligt kan fatta ntt, jag tror det blir ungefr som med oss, vi dr, vran materia (eller energi om man s vill) kommer bli en del av ngot annat.
Citera
2015-04-23, 17:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Gummiband anvnds ofta inom kosmologin p det stt som beskrivs i TS. Att det till slut spricker r ngot som Tegmark tar upp i sin bok. Det anvnder han som argument fr att det kan finnas brister i inflationsteorin.

"A rubber band looks nice and continuous, just like space, but if you stretch it too much, it snaps. Why? Because its made of atoms, and with enough stretching, this granular atomic nature of the rubber becomes important. Could it be that space too has some sort of granularity on a scale thats simply too small for us to have noticed? Mathematicians like to model space as an idealized continuum without any granularity, where it makes sense to talk about arbitrarily short distances. We use this continuous space model in most of the physics classes we teach at MIT, but do we really know that its correct? Certainly not! " Our Mathematical Universe
Citera
2015-04-23, 19:07
Medlem
min teori r att det hr r evigheten och drmed finns det ingen brjan, inget slut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här