2015-04-23, 19:25
Medlem
ShortEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Saken är den att det är inte fall som detta som är problemet. SProblemet är att det våldtas många tusental kvinnor i Sverigr varje år där förövaren inte straffas
Saken är att det är fall som detta som är problemet. Den här tråden handlar inte om de många tusentals kvinnorna som våldtas i Sverige varje år där förövaren inte straffas. Tråden handlar om detta fall.

Citat:
Det aktuelle fallet? Kvinnan behöver förmodligen vård och inte fängelse. Sedan är beskrivningen vinklad. Jag tror inte mannen är så oskyldig...
Tingsrätten har friat mannen, och har bevis som stödjer det. Självklart behöver kvinnan vård, eftersom lider av psykisk ohälsa. Vilket borde vara en omständighet som gör att hon inte döms till fängelse utan till just vård. Du tror inte mannen är så oskyldig? Vad stödjer du det på?
Citera
2015-04-23, 19:35
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Saken är den att det är inte fall som detta som är problemet. SProblemet är att det våldtas många tusental kvinnor i Sverigr varje år där förövaren inte straffas.

Det aktuelle fallet? Kvinnan behöver förmodligen vård och inte fängelse. Sedan är beskrivningen vinklad. Jag tror inte mannen är så oskyldig...
De tusentals som våldtas tas mindre seriöst, och bevisbördan kommer bli mycket högre, och det kommer bli mycket svårare att sätta dit riktiga våldtäktsmän pga av kvinnor som denna. Hon förstör riktigt ordentligt för alla de tjejerna, och hela vårt rättssystem, något som är det värsta du kan göra, och därför det nästan alltid straffas så grovt (förutom när man ljuger om våldtäkt, av någon anledning).

Man döms endast till vård om man är så psykiskt sjuk att man inte förstår vad man gör, om kvinnan trodde att sin pojkvän var en ananas som behövde skydd från Hitler, då är det vård som gäller, annars så är det fängelse. Kan garantera att hon visste vad hon gjorde, och därför ska hon straffas hårt, eftersom hon missbrukar vårat rättsystem för att förstöra en oskyldig människas liv, något som kan ge fatala konsekvenser för vårt demoktratiska rättsystem.
Citera
2015-04-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShortE
Tingsrätten har friat mannen, och har bevis som stödjer det. Självklart behöver kvinnan vård, eftersom lider av psykisk ohälsa. Vilket borde vara en omständighet som gör att hon inte döms till fängelse utan till just vård. Du tror inte mannen är så oskyldig? Vad stödjer du det på?
Vad är det som utesluter att Ann-Kristin Höglander avtjänar ett fängelsestraff och "vårdas"?
Denna bidragsparasit har ju hela sitt liv varit ett vårdfall. Sedan måste det ju vara något fel på mannen som hänger med en sån här dysfunktionell människospillra men det fråntar inte henne ett ansvar för sina gärningar. Sex månader är definitivt i minsta laget...
Citera
2015-04-23, 19:56
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gruvjagarn
Han bröt upp ett 14 år långt äktenskap för att gifta sig med en sådan här kvinna!? Det låter verkligen som en nitlott!! Varför gör man så???

Jag trodde du visste, kärlek gör en både blind och dum så man knappt kan se vad man har framför sig.

Och om du inte visste det här så kommer du lära dig nästa gång du råkar få starka känslor för "fel" person

Men vad kan man säga egentligen om det här fallet, det är illa på många olika sätt och hon borde få minst samma straff som den falsk anklagade skulle ha fått vid fällande dom, men världen är inte precis en rättvis plats så.... ja....
Citera
2015-04-23, 20:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
För mannen som suttit häktad i 34 dagar misstänkt för brott som han inte har begått mot kvinnan kommer domen inte som någon lättnad.
– Nej, jag är bedrövad. Hon blir inte hjälpt av att sitta i fängelse. Jag blir inte fri från det här förrän hon får rätt vård, säger han.
Jag blir mest jäkligt ledsen över att han inte verkar kunna släppa henne utan ändå sätter hennes väl och ve före sitt eget..

Självklart rätt att hon döms .. och att det blir fängelse..
Citera
2015-04-23, 20:58
Medlem
NextGenAthletes avatar
Citat:
Saken är den att det är inte fall som detta som är problemet. SProblemet är att det våldtas många tusental kvinnor i Sverigr varje år där förövaren inte straffas.

Klart att det är ett problem, det är fall som dessa som leder till höga beviskrav och följaktligen att många som antagligen är skyldiga måste frias. Det är hennes fel nästa gång rättsväsendet friar en skyldig person. Sedan utesluter inte ett problem att det kan finnas fler problem.

Tingsrätten har bedömt att fängelse är rätt, har du tittat på grunderna innan du klagar? Finns det någon särskild omständighet som föranleder ditt misstänkliggörande av mannen? Det är så jävla tröttsamt med alla dessa personer som ska misstänkliggöra brottsoffret ’hon ville det säkert’ eller i detta fall ’han är säkert inte så oskyldig’. VARFÖR tror du detta?
Citera
2015-04-23, 21:21
Medlem
ShortEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Vad är det som utesluter att Ann-Kristin Höglander avtjänar ett fängelsestraff och "vårdas"?
Denna bidragsparasit har ju hela sitt liv varit ett vårdfall. Sedan måste det ju vara något fel på mannen som hänger med en sån här dysfunktionell människospillra men det fråntar inte henne ett ansvar för sina gärningar. Sex månader är definitivt i minsta laget...

Ja men är inte "vården" på anstalt ett skämt i jämförelse?

Jag menar inte att man befrias från ansvar bara för att man lider av psykisk ohälsa, men att de ska ses som vilddjur som borde avlivas och de som finns i deras närhet och bryr sig om dom ses som jubelidioter tycker jag är beklämmande.

Jag är inte emot att hon döms till fängelse, och jag håller med om att sex månader definitivt är i minsta laget. Fast mot bakgrund av hennes psykiska tillstånd hade jag inte emotsagt tvångsvård heller.
Citera
2015-04-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag blir mest jäkligt ledsen över att han inte verkar kunna släppa henne utan ändå sätter hennes väl och ve före sitt eget..

Självklart rätt att hon döms .. och att det blir fängelse..

Jag håller med dig. Men detta är nog ett symptom som finns hos många misshandlade människor. Psykisk terror från kvinnor kommer nog ofta utifrån olika psykiska störningar. Är man en person som kanske är känslig eller har svårt att säga ifrån så kan man nog drivas till det mesta.

Skulle vilja se domen men fängelse + efterföljande tvångsvård vore nog bäst av allt.
Citera
2015-04-23, 21:37
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe

Skulle vilja se domen
Den länkades här tidigare ikväll.

(FB) Gävle: Ljög om våldtäkt, döms till fängelse
Citera
2015-04-23, 21:48
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NextGenAthlete
Klart att det är ett problem, det är fall som dessa som leder till höga beviskrav och följaktligen att många som antagligen är skyldiga måste frias. Det är hennes fel nästa gång rättsväsendet friar en skyldig person. Sedan utesluter inte ett problem att det kan finnas fler problem.

Tingsrätten har bedömt att fängelse är rätt, har du tittat på grunderna innan du klagar? Finns det någon särskild omständighet som föranleder ditt misstänkliggörande av mannen? Det är så jävla tröttsamt med alla dessa personer som ska misstänkliggöra brottsoffret ’hon ville det säkert’ eller i detta fall ’han är säkert inte så oskyldig’. VARFÖR tror du detta?
som någon skrev så vägrar hen släppa taget om henom. Är hen en stalker?
Citera
2015-04-23, 21:54
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NextGenAthlete

---
Så är det, men för ett fall av möjligen tveksamt anmäld våldtäkt, så går 10 000 våldtäktsmän fria. Proportioner!
Citera
2015-04-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Den länkades här tidigare ikväll.

(FB) Gävle: Ljög om våldtäkt, döms till fängelse

Japp såg det innan din post. Tack i vilket fall!

Mannen ska få 15 000 i skadestånd från kvinnan av vilka 10 000 kr kommer från falsk tillvitelse. Jag vet inte hur man ska resonera riktigt men jag anser att det skall svida ordentligt när man använder rättssystemet som ett vapen genom att ljuga och manipulera.

Någon som vet hur ersättningen kommer att se ut för att ha suttit frihetsberövad i runt 35-38 dagar?

Edit: Utan någon form av psykiatrisk tvångsvård så lär hon fortsätta på samma bana när hon kommer ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in