2015-04-23, 08:44
Medlem
Hej

För närvarande är min ekonomi jäkligt risig. Har flertalet lån av varierande storlek (7st totalt, många små dock.)

Har dock nu tänkt ta tag i saker och ting i rätt ordning. Har påbörjat men rensning och sortering av mina lån och kommer betala av dem i den ordningen som känns korrekt. (Högst räntesats och avi avgifter mm)

Går alla planer i lås kommer jag i juni 2016 kontakta de banker jag känner mig bekväm med, och antingen stanna kvar hos nuvarande eller byta till annan bank. Dock då bli helkund. Dvs flytta över allt. Buffertsparande, pension, lönekonto och lån.

Om allt klaffar kommer jag i Juni 2016 ha följande förutsättingar:
Ålder: 41
Betalningsanmärkning: Nej, 1st registrerad kredit vid kreditupplysning. 260.000kr (Blanco)
Årsinkomst: 440.000kr
Boende hyresrätt: 3500kr månad.
Singel, inga barn.
Har buffertsparande, dock försummande litet. ca 8000kr juni 2016.

Gällande just det lånet ligger det i dagsläget på en ränta på 6,45%. Den vill jag få ned. Vilken nivå på räntan på blanco lånet kan jag förvänta mig om detta var förutättningarna? (ponera att marknaden är exakt som idag.)
Citera
2015-04-23, 09:37
Medlem
3.75 - 4.3 %. Du ska iaf inte ha högre än 4.5 % skulle jag säga. (Fd lånehandläggare).
Citera
2015-04-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrdementia
3.75 - 4.3 %. Du ska iaf inte ha högre än 4.5 % skulle jag säga. (Fd lånehandläggare).

Då vet jag vad jag skall sikta in mig på. Tror inte så mycket hinnes förändras gällande ränteläget på ett år eller så.

Om man väljer mellan tex fem och sju år. Påverkar det räntan som en ev bank erbjuder?
Senast redigerad av lhffan 2015-04-23 kl. 09:48.
Citera
2015-04-23, 09:59
Medlem
Bankerna vill ju tjäna pengar här, därav tittar de absolut på återbetalningstiden, huruvida det är prisvärt för dem eller ej. Men om de baserar räntan på återbetalningstiden är inget jag är familjär med, även om de självklart kan neka lånet om de inte anser det värt det.

Å andra sidan har du alltid möjligheten att amortera mer om du vill, varav du kan bli av med lånet snabbare (kolla rak amortering kontra annuitetslån).
Citera
2015-04-23, 12:25
Medlem
Jo har läst på skillnaden lite mellan rak och annuitet. Kommer välja rak ammortering då det på totalen blir lite billigare för mig. Iaf om jag får välja. Dock så vet jag ju att kostnaden blir högre initsialt. Eller så väljer man annuitet. Med tanke på att risken finns att staten tar bort ränte subventionen i framtiden. Med andra ord bättre att betala räntan nu.
Senast redigerad av lhffan 2015-04-23 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in