Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-22, 20:37
Medlem
Hej, kunde inte hitta någonting som liknade mitt problem på internet, försökt fixa det själv men ingen tur för som sagt, verkar som mitt problem är lite unikt.

Allt började då jag tänkte använda "sleep-mode" på PC för första gången, vaknade mitt i natten av at datorn startade om hela tiden före Windows 7 kunde ladda in(Moderkortet piper ganska högt vid start)

Om jag låter elen fara ut ur systemet och sen startar upp kommer jag till skärmen för att gå till BIOS Startup.(Gör det varje gång jag tar ut elen en märkbar tid sen jag byggde den.) Sparar och går tillbaka till bootup, samma skit, startar om före windows, allt jag ser är MSI loggan och BIOSen som snabbt går förbi sen startar den om och om igen. Skärmen får ju såklart "No Signal Detected" varje gång.

Jag hoppas verkligen att nån kan hjälpa för det här problemet är utanför min räckvidd så att säga och jag har bara min lilla mobil annars som dator.
Citera
2015-04-22, 22:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofugir
Hej, kunde inte hitta någonting som liknade mitt problem på internet, försökt fixa det själv men ingen tur för som sagt, verkar som mitt problem är lite unikt.

Allt började då jag tänkte använda "sleep-mode" på PC för första gången, vaknade mitt i natten av at datorn startade om hela tiden före Windows 7 kunde ladda in(Moderkortet piper ganska högt vid start)

Om jag låter elen fara ut ur systemet och sen startar upp kommer jag till skärmen för att gå till BIOS Startup.(Gör det varje gång jag tar ut elen en märkbar tid sen jag byggde den.) Sparar och går tillbaka till bootup, samma skit, startar om före windows, allt jag ser är MSI loggan och BIOSen som snabbt går förbi sen startar den om och om igen. Skärmen får ju såklart "No Signal Detected" varje gång.

Jag hoppas verkligen att nån kan hjälpa för det här problemet är utanför min räckvidd så att säga och jag har bara min lilla mobil annars som dator.

En bra början - http://www.datormagazin.se/artiklar/experten/20140505/datorn-vaknar-sjalv
Citera
2015-04-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
En bra början - http://www.datormagazin.se/artiklar/experten/20140505/datorn-vaknar-sjalv

Saken är det, jag vaknade mitt i natten av att den hela tiden startade om före Win 7, ger inte den nån chans alls att ladda upp OS vilket gör den där artikeln ganska värdelöst då jag inte kan komma in till windows alls.

Glömde bort att skriva mina specs om det hjälper, allt jag kan komma ihåg utan att behöva gå i windows vilket jag inte kan.
CPU: AMD X2 255
GPU: GT 430
PSU: Nån konstig Corsair 400w modular
Moderkort: MSI är allt jag vet, kan inte kolla just nu.
RAM: 8gb 1066mhz DDR3
Senast redigerad av Hofugir 2015-04-22 kl. 23:12.
Citera
2015-04-23, 08:53
Medlem
1FFs avatar
Pipen är felmeddelanden vilka går att söka på - https://www.google.se/search?q=interprit+post+beeps&sourceid=ie7&rls=com .microsoft:sv-SE:IE-Address&ie=&oe=&gfe_rd=cr&ei=fpY4Va_lD4qr8wfdrIDQA Q&gws_rd=ssl#rls=com.microsoft:sv-SE:IE-Address&q=interpret+post+beeps&spell=1

När den startar som du kallar det före Os`et , är datorn på men med svart skärm ?
Citera
2015-04-23, 11:03
Medlem
Citat:
Saken är det, jag vaknade mitt i natten av att den hela tiden startade om före Win 7, ger inte den nån chans alls att ladda upp OS vilket gör den där artikeln ganska värdelöst då jag inte kan komma in till windows alls.

Kolla BIOS-inställningar efter WOL - Wake On Lan. Din ISP eller router kanske skickar ut "konstiga paket" på ethernet. (Funktionen tänkt för att IT-avd på kontor ska kunna starta uppdateringar nattetid, även i låsta kontorsrum eller automatiserat.)
Finns oftast under BOOT-fliken i BIOS.

Har du husdjur typ katt, så kolla också efter Wake up on USB, vissa datormodeller kan/kunde väckas/startas genom att ruska på musen. (Kan triggas av vibrationer i huset om musen är känslig.)
Citera
2015-04-23, 11:58
Medlem
Hur låter pipen?

Kommer du in i felsäkert läge? Om inte testa resetta cmos. Om du väl kommer in i felsäkert kan man ju alltid testa att skriva sfc /scannow i cmd. Samt göra detta

Kontrollpanelen -> Energialternativ -> Ändra schemainställningar -> Ändra avancerade inställningar:

* Strömsparläge -> Tillåt hybridströmsparläge -> Inaktivera

och

* Multimedieinställningar -> När media delas -> Tillåt att datorn försätts i strömsparläge
Citera
2015-04-23, 12:53
Medlem
Enligt vissa är det här pipet jag får vid startup normalt, har alltid haft det, 1 pip efter den laddade BIOS.Verkar som att det är del av POST.Datorn startar, skärmen visar MSI loggan och BIOS som laddar upp sen stänger den av skärmen säger No Signal och den fortsätter att starta om.
Kan som sagt inte komma in på felsäkert läge då den starta om före den låter mig starta den, bara om jag tömmer den på elektricitet som den låter mig komma in på BIOS setup(Datum)
Hade ingen ethernet kabel i kopplad då jag började få problemen så Wake On Lan verkar lite osannolikt.
Citera
2015-04-23, 14:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Enligt vissa är det här pipet jag får vid startup normalt, har alltid haft det, 1 pip efter den laddade BIOS.Verkar som att det är del av POST.Datorn startar, skärmen visar MSI loggan och BIOS som laddar upp sen stänger den av skärmen säger No Signal och den fortsätter att starta om.
Kan som sagt inte komma in på felsäkert läge då den starta om före den låter mig starta den, bara om jag tömmer den på elektricitet som den låter mig komma in på BIOS setup(Datum)
Hade ingen ethernet kabel i kopplad då jag började få problemen så Wake On Lan verkar lite osannolikt.

Jag kan garantera dig att pipet inte skall vara där annat än vid fel , det är en inbyggd felmeddelande funktion .

Du kan testa datorns hårdvara för att se om du hittar något men hursom helst så är det nog något som behöver repareras/bytas och inte går att ändra med någon inställning .
Citera
2015-04-23, 17:30
Medlem
Tror det är bäst att bara slänga datorn, såg några små svarta fläckar och det luktade lite.... bränt efter jag prövade att få den att funka i några minuter. En dator med förstört moderkort och GT 430 är inte värt att fixa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in