2015-04-22, 10:52
Medlem
Hej
Jag har som mål att gå i pension vid 55. Frågan är om det är rimligt? Alla pensionrådgivare jag pratat med fnyser lite åt min frågeställning, vilket jag tycker är märkligt. Jag har haft turen att ha ett välbetalt jobb i 15 år. Min fru likaså. Vi har en månatlig nettoinkomst på ca 70 tkr. Två barn i skolåldern. Vi har en villa i en populär stockholmsförort med belåningsgrad på ca 50%. Idagsläget har vi inte så mkt sparat, men det finns en buffert på ca 200 tkr. Målet är att spara/investera/amortera ca 30 tkr/mån de kommande 15 åren. Har gjort en pensionsprognos på minpension.se och där lagt in att jag kommer arbeta "deltid" 0% fr o m 2025 (det sista möjliga årtalet i prognosen, men kommer alltså arbeta t o m 2030) och att jag inte kommer arbeta heltid igen. Då landar jag på en pension på ca 35-40 tkr från 65 -> livet ut. Min tanke är alltså att leva på sparade pengar mellan 55-65 och sedan ta ut min pension. Jag planerar att börja plocka ut ett privat pensionssparande (räknar med ett värde runt på ca 350 tkr vid uttag) vid 62. Min fru kommer ev arbeta något längre än mig. Hennes pension bör bli likvärdig min. Vi har redan idag relativt låga omkostnader om man ser till drift/underhåll av huset. Barnen kommer med största sannolikhet vara utflugna om 15 år. Nog borde den här ekvationen kunna gå ihop?
Citera
2015-04-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanspon
Hej
Jag har som mål att gå i pension vid 55. Frågan är om det är rimligt? Alla pensionrådgivare jag pratat med fnyser lite åt min frågeställning, vilket jag tycker är märkligt. Jag har haft turen att ha ett välbetalt jobb i 15 år. Min fru likaså. Vi har en månatlig nettoinkomst på ca 70 tkr. Två barn i skolåldern. Vi har en villa i en populär stockholmsförort med belåningsgrad på ca 50%. Idagsläget har vi inte så mkt sparat, men det finns en buffert på ca 200 tkr. Målet är att spara/investera/amortera ca 30 tkr/mån de kommande 15 åren. Har gjort en pensionsprognos på minpension.se och där lagt in att jag kommer arbeta "deltid" 0% fr o m 2025 (det sista möjliga årtalet i prognosen, men kommer alltså arbeta t o m 2030) och att jag inte kommer arbeta heltid igen. Då landar jag på en pension på ca 35-40 tkr från 65 -> livet ut. Min tanke är alltså att leva på sparade pengar mellan 55-65 och sedan ta ut min pension. Jag planerar att börja plocka ut ett privat pensionssparande (räknar med ett värde runt på ca 350 tkr vid uttag) vid 62. Min fru kommer ev arbeta något längre än mig. Hennes pension bör bli likvärdig min. Vi har redan idag relativt låga omkostnader om man ser till drift/underhåll av huset. Barnen kommer med största sannolikhet vara utflugna om 15 år. Nog borde den här ekvationen kunna gå ihop?

Med en netto-inkomst på 70k och sparande på 30k kan ni spendera 40k i månaden. Ska ni överleva från 55 till 65 med utgifter på 40k i månaden behöver ni ha 40*12*10 = 4,8 miljoner undansparat.

Om ni sparar 30k per månad i 15 år kommer ni spara 30*12*15 = 5,4 miljoner.

Så på pappret ser det inte omöjligt ut.

Sedan får man tänka på en del saker, t.ex.

*) Underhåll av villan
*) Vad händer om räntan på bolånet går upp? (Känns inte troligt att vi kommer ha noll-ränta de kommande 25 åren.)
*) Vad händer om bostadsmarknaden kraschar? (Om man aldrig tänkt sälja sitt hus kanske det inte har så stor betydelse, men om man räknar med att kunna byta till något mindre när barnen är utflugna kan det vara lite jobbigt...)
*) Hur har du tänkt förvalta sparkapitalet? Att ni har sparat undan 5,4m betyder ju inte att det kommer finnas 5,4m på sparkontot om 15 år. Om man investerar pengarna så kan det med lite tur och skicklighet vara mycket mer, med otur och våghalsiga investeringar kan det vara mycket mindre...
*) Etc...

Summa summarum, jag tror ingen med säkerhet kan säga om du kommer kunna sluta jobba vid 55. Personligen kör jag istället med inställningen att jag sparar så gott jag kan utan ett fast slutdatum, och avgör istället om jag kan sluta jobba beroende på min nuvarande ekonomiska situation.
Citera
2015-04-22, 12:42
Medlem
Sevans avatar
1+ på skribenten över.

Sedan måste ni räkna med att om ni går i pension vid 55 så sjunker pensionen avsevärt mycket, det kommer säkert bli svårt att överleva med de pengarna efter 65.
Men har man huset betalt och inga utgifter kan det gå runt. Dock ingen drömpension att leva på kronan varje månad.
Citera
2015-04-22, 12:51
Medlem
Tack för input. Som jag skrev så har jag ju lagt in bortfallet av inkomst mellan 55-65 i prognosen (t o m mellan 50-65) och ändå landar jag på en pension på ca 35-40 tkr från 65 och livet ut? Detta med ett lönepåslag på 1% årligen och en värdeökning på 2,1% årligen vilket båda är i underkant. Lägg därtill min frus pension.
Citera
2015-04-22, 12:54
Medlem
jegerkats avatar
Citat:
Hej

Vill du ha ett land som Grekland så jo varför inte.
Citera
2015-04-22, 13:03
Medlem
Jag fattar vad du menar men tycker din jämförelse haltar kapitalt. Jag kommer ha tjänat ihop min pension samt betalat ordentligt med skatt under mina yrkesverksamma år. Om jag dessutom sparat/investerat mina pengar under dessa år så är det väl min rätt att göra vad jag vill med dem? Greklands problem är ju en svart marknad utan skattebetalare.
Citera
2015-04-22, 15:46
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Jag fattar vad du menar men tycker din jämförelse haltar kapitalt. Jag kommer ha tjänat ihop min pension samt betalat ordentligt med skatt under mina yrkesverksamma år. Om jag dessutom sparat/investerat mina pengar under dessa år så är det väl min rätt att göra vad jag vill med dem? Greklands problem är ju en svart marknad utan skattebetalare.

Stämmer det du har skrivit så håller ju kalkylen och det är genomförbart.

För att öka livskvalitén ytterligare bör du sälja villan i negerholm och köpa en fräsch lägenhet med havsutsikt runt medelhavet istället.

Lycka till.
Citera
2015-04-22, 15:54
Medlem
Varför skulle man inte kunna gå i pension vid 55 ?
Själv har jag inga planer på att jobba längre än 42år, är 29år i dagsläget. Att enbart leva på sparande pengar är snudd på omöjligt, jag skulle rekommendera dig att skapa en utdelningsportfölj, på så vis kan du leva på dina utdelningar från aktierna. Här har du en intressant gratis e-bok som demonstrerar vad jag menar : http://oberoendeprivatekonomiskradgivning.blogspot.se/p/gratis-ebok.html
Citera
2015-04-22, 16:13
Medlem
Tack för tips. Min plan är självklart att investera de 30 k/mån som vi sparar. Har ett avkastningsmål på 5% vilket jag tycker inte känns alls orimligt.
Citera
2015-04-22, 21:15
Medlem
Isnatts avatar
Jag har själv planer på att gå i pension tidigare än vad som är brukligt.
Satsar på att sluta jobba vid 50.

Här finns lite verktyg för att använda vid beräkning:
http://www.rikatillsammans.se/verktyg/
Citera
2015-04-23, 07:45
Medlem
Strålande. Tack!
Citera
2015-04-23, 17:34
Medlem
Procinctus avatar
Allt handlar i princip om hur stor andel av din lön som du sparar. På rikatillsammans som länkades ovan finns en del läsvärt, men MMM har en alldeles underbar sammanställning som visar hur man räknar på det:

http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

Hela sidan är en guldgruva om du är intresserad av tidig pension.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in