2015-04-21, 19:59
Medlem
Strossels avatar
IPTV fick jag i måndags vilket innebar att jag nu inte har någon tv i köket, finns det något sätt att koppla flera apparater till en box, har ingen lust att betala för fler.

Efter vad jag förstått så får boxen en Ip adress och kanalerna man abonnerar på, finns det något sätt att gå runt detta, har även en tidigare box med nätverksuttag, går det att köra genom den?
Citera
2015-04-21, 20:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
IPTV fick jag i måndags vilket innebar att jag nu inte har någon tv i köket, finns det något sätt att koppla flera apparater till en box, har ingen lust att betala för fler.

Efter vad jag förstått så får boxen en Ip adress och kanalerna man abonnerar på, finns det något sätt att gå runt detta, har även en tidigare box med nätverksuttag, går det att köra genom den?

Nej. Varje Box loggar in mot leverantören. Om den inte är registrerad och aktiverad så får du ingen bild.
Citera
2015-04-21, 20:18
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Varje Box loggar in mot leverantören. Om den inte är registrerad och aktiverad så får du ingen bild.

Ja det har jag förstått men finns det ingen möjlighet att koppla in flera apparater till en box, man får ju byta kanal på boxen men jag vill ha signalen till mer än en apparat, går det på något sätt?
Citera
2015-04-21, 20:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ja det har jag förstått men finns det ingen möjlighet att koppla in flera apparater till en box, man får ju byta kanal på boxen men jag vill ha signalen till mer än en apparat, går det på något sätt?

Det beror på. Om HDCP (kopieringsskydd) är aktivt så kan du INTE använda en HDMI-splitter för dåmfår du ingen bild heller. (Om du inte köper en "fulsplitter" som fejkar HDCP.
Citera
2015-04-21, 20:34
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Det beror på. Om HDCP (kopieringsskydd) är aktivt så kan du INTE använda en HDMI-splitter för dåmfår du ingen bild heller. (Om du inte köper en "fulsplitter" som fejkar HDCP.

Problemet är ju att jag har inte hdmi uttag på tv i köket, (en liten en som bara används för nyheterna på morgonen mest) bara scart och vanligt antenn uttag.

finns ju en phono kontakt som övergår till scart till boxen samt hdmi, kan man köra bägge samtidigt, för om så är kan man ju bara köpa förlängninskabel till phonon, hittar ju ingen info om detta utan bara hyr en box till för 99:- imånaden, har liksom ingen lust att betala mera för tv.

Jävla bostadsbolag som släcker ner kabelnätet och bara hänvisar till dyra aktörer.
Citera
2015-04-21, 20:41
Medlem
Citat:
Problemet är ju att jag har inte hdmi uttag på tv i köket, (en liten en som bara används för nyheterna på morgonen mest) bara scart och vanligt antenn uttag.

Hoppas du har dator: Både SVT & TV4 sänder sina morgonsoffor i gratis direktsändning från sina Play-sidor.
Citera
2015-04-21, 20:47
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Hoppas du har dator: Både SVT & TV4 sänder sina morgonsoffor i gratis direktsändning från sina Play-sidor.

Klart jag har men inte i köket och har inte lust att krångla med det på morgonen, ska bara vara att slå på liksom.
Citera
2015-04-21, 20:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

finns ju en phono kontakt som övergår till scart till boxen samt hdmi, kan man köra bägge samtidigt, för om så är kan man ju bara köpa förlängninskabel till phonon, hittar ju ingen info om detta utan bara hyr en box till för 99:- imånaden, har liksom ingen lust att betala mera för tv.

Jävla bostadsbolag som släcker ner kabelnätet och bara hänvisar till dyra aktörer.

Vissa boxar kan köra bägge samtidigt. De flesta har dock spärrat den möjligheten.

Men visst, du kan ju alltid enbart använda den analoga utgången och splittra den. Men du får ju bara SD då.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-04-21 kl. 20:58.
Citera
2015-04-21, 21:05
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Vissa boxar kan köra bägge samtidigt. De flesta har dock spärrat den möjligheten.

Men visst, du kan ju alltid enbart använda den analoga utgången och splittra den. Men du får ju bara SD då.

Okej det var just det jag funderade på om det bara går med en utgång i taget, nåja får testa i morgon om den är blockerad när hdmin är inkopplad.

skitbolag är det som bara ska suga ut pengar av en, inte nog med att man ska betala licens man ska behöva betala skitbolagen för varje tv med.
Citera
2015-04-21, 21:46
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
skitbolag är det som bara ska suga ut pengar av en, inte nog med att man ska betala licens man ska behöva betala skitbolagen för varje tv med.

Låt bli att titta på tv istället så behöver du inte betala något. Grattis för övrigt till att du inte förstår skillnaden mellan tv-licens och programbolagens och operatörernas respektive avgifter.

I övrigt är det som eckiecki skriver.
Citera
2015-04-21, 22:22
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Låt bli att titta på tv istället så behöver du inte betala något. Grattis för övrigt till att du inte förstår skillnaden mellan tv-licens och programbolagens och operatörernas respektive avgifter.

I övrigt är det som eckiecki skriver.

Smart av dig har jag ju inte tänkt på.

Jodå jag begriper mycket väl skillnaden mellan de avgifterna, men nu sitter jag i en lägenhet där bolaget stängt ner tv uttaget viket innebär att jag inte får någon signal där och vill jag då ha tv trots allt är jag hänvisad till att köpa och betala en box från något bolag trots att jag enbart tittar på det utbud jag betalar licens för, förstår du skillnaden, jag betalar alltså för något jag inte kan tillgodogöra mig till staten om jag inte betalar ett fristående bolag en gång till.

På nåt jävla sätt ska det gå att lösa för inte fan tänker jag betala för fler boxar.
Citera
2015-04-24, 16:37
Medlem
Strossels avatar
För de som ev haft samma problem kan jag nu meddela att det går att använda både Hdmi och scarten samtidigt till två apparater, så nu gäller det att hitta en tillräckligt lång skarvkabel bara

Snart kan man få sina morgonrutiner tillbaks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in