Citat:
Jag har pluggat på universitetet med två personer med Waldorf-bakgrund, ingen av dem klarade av studierna. Deras kunskaper om det svenska språket är skrämmande bristfälliga trots att de båda är helsvenskar, och deras studiedisciplin var skrämmande dålig. Jag förstår ärligt talat inte hur de har kunnat få några betyg alls i grundskola och gymnasiet. De kommer från olika delar av landet så det är inte så att de gick i samma dåliga skola så min slutsats måste vara att Waldorf-pedagogiken inte direkt skapar universitetsmaterial.
Helt sant att waldorfskolor inte skapar elever som är "universitetsmaterial"
det är otroligt vanligt att valdorfelever inte klarar att hänga med på universitet
för att de kanppt behöver göra ett enda prov eller ha en enda betygsavgörande hemläxa under hela skolgången
waldorfskolan skapar elever som har en mycket stark pseudovetenskapligt logikt tänkande som de är omedvetna om att de innehar, eftersom waldorfutbildningen ger dom en stark inre tro på att dom bär inom sej , en absolut objektiv sanning, som är jättebra att använda för att filtrera all infomation dom får sej till lvs ignom, dom tror att denna förmåga är en oerhört fin gåva dom fått som det är ett enormt privilegium att h fått tillgång till vilket gör det oerhört svårt för Waldorfelever att tänka om och tänka rätt,
de som vaknar upp gör det typiskt efter decennier, när livet har gett dom tillräckligt med motgångar tragedier och konflikter pga den konstiga världsuppfattning som de har fått med sej från WF,
, om elever klarar sej bra ,beror det till oftast på deras föräldrars utbildning eller visdom
men i sällynta fall kan de även ha haft en mycket otypisk waldorflärare, som varit lärare i vanlig skola eller ha gått i en skola där människor med riktig utbildning har mycket att säga till om i "lärarkollegiet"
... lite av vad jag har lärt mej om waldorfskolans pedagogik
pedagogiken grundar sej på rudolf steiners teorier,
steiner trodde att han hade tillgång till ett särskilt bibliotek i universum där all absolut objektiv kunskap finns
mycket av hans teorier centrerar kring andar demoner och olika väsen, och hur de enl honom samverkar med oss människor , med naturen och med varandra. han trodde även att vi genom samtal med andar kunte får tillgång till absolut sanning.
steiner trodde på reinkarnation
och lärde ut att barn reinkarneras in flera steg, första steget när de är sju, andra när de är 14 och det tredje när de är 21
därför skapade han en skolpedagogik där lärarna får uppgiften att se till så att barnen reinkarneras på rätt sätt. den uppgiften anses viktigare än allt annat
man berättar inte för eleven att läraren har denna fåraherde-artade uppgift.
rudolf steiner trodde att reinkarnationen störs t ex av att ett barn får lära sej läsa och skriva "för tidigt", av att de får lära sej om skelettets olika delar för tidigt eller av att de får se sin egen spegelbild i en spegel ( det finns inga speglar på valdorfskolor inte ens på badrummen,) flera valdorfskolor täcker t o m över nödutgånsskyltarna med en tyggardin för att inte för små barn ska se texten på skylten
steiner säger att läraren ska försök se till så att eleverna tror att det läraren säger är absolut objektiv sanning
det gör att eleverna får problem med att förstå hur kritisk granskning och kritiskt tänkande fungerar
jag har tagit del av många berättelser om waldorfelever som inte klarat sej på universitet eller kommunalt gymnsium (de flesta waldorfelever går på waldorfgymansium) och hoppat av, och fler om elever som inte försökt komma in för att det verkar hopplöst
steiner menade att eleverna stegvis skulle förberedas för högre utbildning innan de går ut skolan men det är få skolor som gör det, delvis eftersom lärarna själva inte är tillräckligt väl utbildade för uppgiften
skolorna skriver även ogärna ut giltiga betyg eftersom steiner mende att det var dåligt att dela upp eleverna i sämre och bättre elever genom betyg, det leder till att många elever inte får med sej ett giltigt betyg och måste studera på komvux för att få dessa
många av waldorfskolorna följer fortfarande steiners bud att inte lägga sej i mobbing eller bråk mellan elever, eftersom eleverna "is working out their karma" genom konflikter och mobbing
det har blivit bättre senaste årtiondena eftersom mobbing hamnat i centrum för samhällsdebatten
men det det är fortfarnde ofta frekommande att Lärarna - så som stainer instruerar - lämnar området där mobbing eller ett bråk pågår i stället för att stoppa händelsen
jag har läst och hört om många berättelser om hur mcket grov mobbing, dagliga blåmärken
sönderklipptakläder och väskor etc har fått fortgå under hel grundskolan utan att någon lagt sej i
någon elev jag hört från sägare att derass skola hade infört bra handlingsplaner för att stoppa bråk och mobbing på senare år, men nästan alla elever som blivit mobbade talar om att grov eller mycket grov mobbing förekommit utan att lärrna gjort ett enda dugg åt det
ivf är det het omäjligt att få ettärligt svart av skolorna sjölva, de förnekar att något dåligt förekommer
man måste höra från elever på skolorna för att få reda på hur det är
även lärare misshandlar eller mobbar elever
jag har hört om elever som blivit luggade, fått örfilar, tvingats sitta på knä med huvudet mot knäna i en timme, fått sina freestyles eller digitalklockor sönderhoppade fått en hink med vatten över huvudet, blivit utkastade genom fönster bllivit mulade i ansiktet med disksvampar etc etc
jag har hört myket om psykisk mobbing också
vet även om en skolvolontär, som hjälpte till med husbyggnad på en skola, han var 30+några år gammal, som hade en långvarig reltion med en elev som påbärjades när hon var 13 år och pågick till och frpn tills hon var 16,
skolvolontären bodde i en husvgn på skolan och de två sparng fram och tillbaka mellan skolköket och bostaden på kvällarna , helt öppet nykära, alla lärare och övriga vuxna som jobbade på skolan visste om det, allt man svarade om någon tog upp det var att typ "kärlek är blind"
har hört som kortast om en liknande berättelse, gällande relationer mellan minderåriga och vuxna på en annan skola
sist men inte minst är det ett stort problem , att eleverna inte får reda på något om vad waldrofpedagogiken vill göra med dem och varför, dom får inte reda på att lärarna "tar hand" om deras Karma, dom får inte veta att waldorfpedagogiken bygger på tron att reinkarnation existerar etc etc
dom får bara sej tillgodo signalerna, altså positiv eller negativ feeback från lärare genom hela grundskolan en feedback som även i , ja kanske speciellt genom micro management "föser" eleverna i "rätt " riktning och ger dom "rätt åsikter och världsåskådning i det stora"
det leder till att vissa, elever, (föräldrars utbildningsnviå och funktionalitetsnivå och många andra individuella faktorer kan motverka de problemen helt el delvis) får identitesproblem eller andra problem t ex på grund av att valdorf eleven tror att den tycker och tänker som den gör för att den själv har kommit fram till en unik världssyn , som grundar sej på personlighet och dess eget sökande efter svar när viktiga grundläggande delar i verkligheten härstammar helt från åsikter och tro som osynligt under mycket lång tid överförts från lärare/skola till elev
detta kan skapa alvarliga problem om eleven t ex hamnar i en personlig kris, senare i livet och går i terapi eftersom eleven , inte ens med terapeutens stöd kommer att kunna analysera fram om orsaken till problemen beror på wladorfskole-utbildningen eftersom den är helt omedveten om att möjligheten att utbildingen kan leda till dess problem ens existerar
även waldorfpedagogikens tyngpunkt på andar demoner väsen etc kan leda till stora psykiska problem om eleven lever i en dysfunktionell miljö utnför skolan eller senare i livet börjar må psykiskt dåligt
titta gärna på den här länken, tråden "överlevde jag valdorf"
https:https://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38&t=5424&start=75
och : Var finns antroposofins korn av sanning?
https://forum.vof.se/viewtopic.php?t=5449
Vof hemsida kan ha många andra bra trådar om waldorf som jag inte sett
tipsa mej snälla, om ni vet om någon!