2015-04-20, 10:49
Medlem
Jag har tänkt mig att jag skall sätta mig in i, och verkligen lära mig hur man programmerar då jag har beslutat mig att det är webbutveckling jag vill satsa på här i livet. Sitter just nu på en del kunskap inom HTML & CSS, samt extremt lite om jQuery.

Har egentligen ingen som helst kunskap inom varken PHP eller andra programmeringsområden.

Min fråga är till er, var skall jag börja? Har hört talat om AJAX och Phyton som jag vill lära mig, men jag antar att de är lite svårare språk.. Eller? Vad anser ni? Var skall jag börja lära mig programmering? Alla tips är välkomna!

Tack!
Citera
2015-04-20, 10:58
Bannlyst
PHP dominerar fortfarande, men Python är ett trevligare språk och dessutom betydligt mer kraftfullt än PHP.

Att webbutveckla med Python är det många som gör och det är inte så svårt att komma igång. Jag tycker du skall börja med Python. Codeacademy är en bra start.
Citera
2015-04-20, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njor
PHP dominerar fortfarande, men Python är ett trevligare språk och dessutom betydligt mer kraftfullt än PHP.

Att webbutveckla med Python är det många som gör och det är inte så svårt att komma igång. Jag tycker du skall börja med Python. Codeacademy är en bra start.

Kanonbra! Tack för tipset.. Då skall jag börja titta på det!
Citera
2015-04-20, 11:04
Medlem
Det viktiga är att du kommer igång mer programmering överhuvudtaget, ta det språk som du tycker verkar enklast att komma igång med.

Kör igenom nybörjartutorials i både PHP och Python för att jämföra. Kanske göra en gästbok i respektive språk.

AJAX är för övrigt inget språk utan ett teknik för asynkrona http-anrop. Javascript är alltid inblandat (J:et) men vad man har på serversidan spelar ingen roll.
Citera
2015-04-20, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AVGASBARN
Det viktiga är att du kommer igång mer programmering överhuvudtaget, ta det språk som du tycker verkar enklast att komma igång med.

Kör igenom nybörjartutorials i både PHP och Python för att jämföra. Kanske göra en gästbok i respektive språk.

AJAX är för övrigt inget språk utan ett teknik för asynkrona http-anrop. Javascript är alltid inblandat (J:et) men vad man har på serversidan spelar ingen roll.

Okej Jag sitter just och leker lite med Python på CodeAcademy. Får se vart de för mig
Citera
2015-04-20, 11:17
Medlem
tantrs avatar
Jag började med c++ och har arbetat med det i flera år.

Sedan körde jag C & kunde applicera allt från c++.

Började för något år sedan med php & kan även där använda mina andra kunskaper inom det.

Det jag vill säga är. Välj ett språk. När du känner dig hemma där så kommer du förstå de andra språken också. Lite olika syntax men samma tänk .
Citera
2015-04-20, 11:56
Medlem
w3schools.com är en bra inkörsport till tyngre programmering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här