2015-04-19, 23:17
Medlem
God kväll!

Något som jag funderat på ett tag är det här med att uppfylla sina drömmar. Man har drömmar som har med jobb att göra, och drömmar som har med den privata sfären att göra. Vill man satsa fullt ut på något av dessa områden så blir det andra området lidande. Om man t.ex. vill skriva en bok så blir det mycket lättare att få boken klar om man inte arbetar heltid som anställd.

Jag själv har gjort en viss karriär som jag är nöjd med. Jag har vissa drömmar på den privata sfären som jag vill uppfylla, rättare sagt tre: jag vill ha tid till att lära mig ryska, tid till att lära mig om aktier, och tid till att skriva. Vill jag satsa på något av detta fullt ut så blir det ganska självklart att det skulle underlätta om jag inte arbetade heltid samtidigt.

Då blir jag nyfiken på er andra. Min nyfikenhet kan delas upp i flera delfrågor:

1. Vad har ni för drömmar? Det kan vara drömmar som har med karriär att göra, eller drömmar som har med den privata sfären att göra. Är nyfiken på vad olika människor har för olika drömmar! Det kan vara en viss resa, att bosätta sig på ett visst ställe, att utbilda sig till ett visst yrke, att träffa en viss partner, att äga en viss sak, etc.

2. Om ni inte har uppfyllt dessa drömmar, vad har ni för planer för att uppfylla dessa drömmar?

3. Om ni har uppfyllt dessa drömmar: hur har ni gjort för att få tiden, för att minska eller bryta beroendet av löneinkomsten, som ett medel till målet?

Om jag besvarar frågorna:

1. Att lära mig ryska, att lära mig om aktier, att skriva en bok.

2. Att flytta till Ryssland och arbeta där. Att hyra ut min lägenhet i Sverige och använda hyresintäkterna till att bo i ett annat land där de svenska pengarna är värda mer, och ha tid för att studera eller skriva.

Så: hur har ni eller tänker ni bryta beroendet av löneinkomst, och vad är det för drömmar ni vill uppfylla genom detta?
Citera
2015-04-20, 00:51
Medlem
FreshMilks avatar
1: Bli riktigt bra på sporten jag utövar, lära mig investera rätt och äga en herrgård.

2: Mycket fritid och samtidigt tjäna tillräckligt med pengar. Passiv inkomst och långa arbetspass. Dra ner på utgifterna.

Kommer börja jobba tre långa(ca 15h) dagar i veckan, natt, och får mer fritid. Ha lite onödiga utgifter, såsom alkohol(finner lycka i sporten) eller resor. Har även prövat på säljbranschen för att få in en passiv inkomst(återkommande inköp) men inte lyckats än. Har inte "säljar-personligheten"... Hade gärna utvecklat en egen produkt, typ en iPhone app som säljer bra men det är ju lättare sagt än gjort!

Har även många delmål, måste man ha för att hålla drivet levande!

Är ung så förhoppningarna är fortfarande höga, jag tror jag kommer lyckas till slut
Senast redigerad av FreshMilk 2015-04-20 kl. 00:54.
Citera
2015-04-20, 08:29
Medlem
Skall du lyckas måste du lämna löneinkomsten och väldigt få lyckas med det i Sverige. Själv lämnade jag det för 10 år sedan och det ångrar jag inte men det var tufft och många år utan regelbunden lön så att säga tär på psyket men idag handlar jag i egen bok och tjänar multum.
Citera
2015-04-20, 11:14
Medlem
vasaduellers avatar
1.
  • Bli riktigt vältränad - Kunna sköta kost, vila och träning utan att det hela tiden saboteras av resor och annat.
  • Ta hand om diverse mindre hälsoproblem som jag inte tycker att jag har tid och energi att ta itu med.
  • Komma in i en naturlig dygnsrytm och livsföring, styrd av dagsljus och inspiration, i stället för utav dåligt samvete och deadlines.
  • Göra något praktiskt utav mitt intresse för djur och natur, fiske och vandring/camping.
  • Flytta ut på landet, och skaffa ett ekologiskt hobbyjordbruk.
  • Skaffa vindkraftverk eller liknande, för att bli än mer oberoende av de system som jag inte vill stödja.
  • Sluta fokusera på framtiden och på att skaffa pengar etc. för att i stället börja leva mer här och nu, och ta mitt liv och mina relationer på allvar.
  • Få tid och lust att bli mer social.
  • Starta egna rörelser, där jag gör sådant som jag har talang och lust för, under full frihet och direkt ansvar.
  • Återvända till universitetet för att forska. Jag tror själv att jag har stor talang för det, och att jag skulle kunna tillföra något allmännyttigt. Skälet till att jag inte redan forskar är eftersom jag inte tycker att jag har råd med det, utan måste arbeta i stället.
  • Testa på att skriva artiklar eller kanske någon liten bok.
  • Mest av allt så skulle jag vilja kunna gå omkring och "skrota" ibland, utan att känna ständigt dåligt samvete över att jag hade kunnat prestera något i sätllet.
Citera
2015-04-20, 11:23
Medlem
vasaduellers avatar
2.
Tyvärr har jag ingen bätttre plan än att spara och gneta, som anställd, tills saker och ting "lugnar ner sig lite", så att jag får tid och ork att starta någon mer inkomstbringande rörelse.

Det har hittills varit mer av en moment 22-plan. Jag känner att jag sitter fast i en "fälla" av bolån, förhållande, anställning, räkningar, familj, förväntningar etc. och upplever att det är svårt att ta något ordentligt steg ut ur ekorrhjulet. Jag gör i stället mitt bästa för att försöka ta mig själv små ögonblick av "guldkant" i livet, där jag för en liten stund glömmer allt annat, och drömer mig bort till jag blir ett med en solstråle eller en liten fågel. Det kan jag leva på en tid, så att jag kan bita ihop och traggla vidare med det meningslösa vattentrampandet i form av anställning, konsumtion och dåligt samvete.

Jag sätter dock mitt hopp till att jag förr eller senare konkretiserar någon av mina företagsidéer, vilket i sin tur kan ger förutsättningar för resten av mina drömar, med tiden. Jag tror på fullt allvar att jag åtminstone kommer att uppnå någon av dem, innan jag dör.
Citera
2015-04-20, 11:32
Medlem
vasaduellers avatar
3.
Jag har trots allt lyckats skaffa ett ganska fritt och flexibelt arbete, som åtminstone i teorin skulle kunna ge utrymme för att ta sig vidare mot andra mål. Jag har även tillskansat mig det minimum av utbildning och kunskap, som krävs för att få större valmöjligheter än de flesta. Vilket är bra, och något som jag tackar mig själv för. (Jag försakade mycket i ungdomen, för att kunna få vettiga förutsättningar i yrkeslivet som vuxen.)

Ytterligare personliga erfarenheter:
Tyvärr så har jag alltid haft ett ganska dränerande privatliv, kombinerat med att vara överambitiös i de projekt jag tar mig an, vilket har lett till att jag lätt bränner ut mig. Jag har väl aldrig riktigt haft någon period av fullgod vila och avslappning, sedan jag först blev "utbränd", vilket har lett till att jag ständigt återvänder till detta tillstånd av bristande driv och engagemang. Trots att jag kan ta lugna perioder mellan varven, så försvinner aldrig den upplevda pressen och det dåliga samvetet av att nästan alltid veta att man hade kunnat prestera ännu bättre. Jag växlar mellan att prestera "fantastiskt" och att knappt prestera alls.
Citera
2015-04-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshMilk
1: Bli riktigt bra på sporten jag utövar, lära mig investera rätt och äga en herrgård.

2: Mycket fritid och samtidigt tjäna tillräckligt med pengar. Passiv inkomst och långa arbetspass. Dra ner på utgifterna.

Kommer börja jobba tre långa(ca 15h) dagar i veckan, natt, och får mer fritid. Ha lite onödiga utgifter, såsom alkohol(finner lycka i sporten) eller resor. Har även prövat på säljbranschen för att få in en passiv inkomst(återkommande inköp) men inte lyckats än. Har inte "säljar-personligheten"... Hade gärna utvecklat en egen produkt, typ en iPhone app som säljer bra men det är ju lättare sagt än gjort!

Har även många delmål, måste man ha för att hålla drivet levande!

Är ung så förhoppningarna är fortfarande höga, jag tror jag kommer lyckas till slut

Öka inkomsterna och sänka utgifterna med andra ord. Själv är jag nöjd med min inkomst. Skulle kunna tjäna mer genom att byta jobb, men problemet är att jag bara skulle ta ett steg till inom ekorrhjulet då. Att byta jobb innebär ju att man återigen har en uppförsbacke första året. Energin går åt att lära sig nya uppgifter och att lära känna nya människor. I stället för att satsa på att tjäna mer genom att byta jobb så borde jag få ner mina utgifter och lära mig få inkomster genom aktier.
Citera
2015-04-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
2.
Tyvärr har jag ingen bätttre plan än att spara och gneta, som anställd, tills saker och ting "lugnar ner sig lite", så att jag får tid och ork att starta någon mer inkomstbringande rörelse.

Det har hittills varit mer av en moment 22-plan. Jag känner att jag sitter fast i en "fälla" av bolån, förhållande, anställning, räkningar, familj, förväntningar etc. och upplever att det är svårt att ta något ordentligt steg ut ur ekorrhjulet. Jag gör i stället mitt bästa för att försöka ta mig själv små ögonblick av "guldkant" i livet, där jag för en liten stund glömmer allt annat, och drömer mig bort till jag blir ett med en solstråle eller en liten fågel. Det kan jag leva på en tid, så att jag kan bita ihop och traggla vidare med det meningslösa vattentrampandet i form av anställning, konsumtion och dåligt samvete.

Jag sätter dock mitt hopp till att jag förr eller senare konkretiserar någon av mina företagsidéer, vilket i sin tur kan ger förutsättningar för resten av mina drömar, med tiden. Jag tror på fullt allvar att jag åtminstone kommer att uppnå någon av dem, innan jag dör.

Får nästan ångest när jag läser ditt inlägg. Förstår precis vad du menar, ser det ofta och upplever själv ibland att jag är "fast" - med mitt bolån (som ger mig livskvalité) och min benägenhet att slösa alla mina pengar. Men i jämförelse med dig så är min livssituation mer flexibel för förändringar
Citera
2015-04-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
2.

Kanske du och din partner har en gemensam dröm som ni kan satsa på? Då är du inte själv i det, om hela familjen drar åt samma håll.
Citera
2015-04-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Skall du lyckas måste du lämna löneinkomsten och väldigt få lyckas med det i Sverige. Själv lämnade jag det för 10 år sedan och det ångrar jag inte men det var tufft och många år utan regelbunden lön så att säga tär på psyket men idag handlar jag i egen bok och tjänar multum.

Starkt jobbat!
Citera
2015-04-22, 01:02
Medlem
1. Att bli förmögen, för att få mkt fritid (mest till fiske), att kunna dra och tälta vid kusten och fiska nån vecka ibland, utan att känna pengabrist.

2. • Jobba och Spara/investera så mycket som möjligt av inkomsten, både kortsiktigt och långsiktigt, men förmodligen mest långsiktigt.

• Försöka kapa så många onödiga utgifter som möjligt.

• behålla/öka min minimalistiska livsstil.

Ungefär så
Citera
2015-12-12, 23:53
Medlem
Jag kan berätta att jag sålde min bostadsrätt och flyttade till hyresrätt, så nu har jag ett kapital att uppfylla mina drömmar med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in