Lök= Värnpliktig vid ekipagekompaniet i flottan. Anektot: Jag fick en tillsägning att jag fick dra upp dragkedjan på min fältsjkorta 90, och fick samtidigt syn på en lönfet lök med bar överkropp och med byxorna nere så man kunde se halva röven gå förbi. Kaptenen som sa till mig bara tittade bort och hade nog svårt att hålla sig för skratt.

Sedan hade dom vilda fester på sina logement tillsammans med Ubåt, men fick inga utskällningar utan bara ett "ta det lugnt" utav en 40årig löjtnant som aldrig hade gått på OHS utan bara fått graden för han jobbat där så länge.

En utav bogserbåtarna hade fått en läcka i maskin lagad med en träkil!
DM 2100kw: Dieselmotor 2100kw. MTU 16V(mängden cylindrar i v-form) 396 (cylindervolymer per cylinder i cm3, totalt 63.3liter) TB94 (marindiesel, havsvattenkyld med värmeväxlare, tre turboagregat, 2.0 bars laddtryck). Nertrimmad till 1900kw på Stockholm/Malmö
ELSA: Emergency Life Suport Apparatus, en syrgasflaska med en plastpåse man kan trä över skallen vid brand.
GT1b: Robbotbåtarnas berömda gasturbin, som doftade och lät alldeles underbart vid uppstart. Dessutom sprutade den eld om man pumpade ordentligt!
DbrO: Dieselbrännolja.