2015-04-19, 15:31
Medlem
Jag undrar ofta varför människor väljer att inte studera. När jag talar med människor som inte pluggat inte ens gymnasiet så har jag oftast fått svaret att dom inte behöver det för att dom är så smarta iaf. Dom kan tala om sina talanger inom språk, historia och matematik. Sen när dom väl får en uppgift på motsvarande matematik A nivån som egentligen bara är en repetition av 7-9 så fixar dom det inte, även om dom skryter om sin matematikkunskaper och skulle äga alla människor på Chalmers och KTH.

Och det är inte så att jag går omkring och tror att man är en bättre människa för man studerat.
Men att man inte känner sig lockad kan jag tycka är märkligt. Det finns ju alla möjliga studieformer i Sverige. Man kan få gratis universitetsutbildning, man erbjuds extra stöd på många högskolor/universitet och folkhögskolor runt om i hela Sverige. Vi har komvux som gör det möjligt för ALLA att läsa upp sina betyg.

Men hur kan man välja då att inte plugga? Är det studieformen som inte är rolig eller är det helt enkelt bara tråkigt att få mer kunskap?

Oavsett yrkesområde så borde det ju finnas något mer man vill lära sig eller?
Citera
2015-04-19, 15:34
Medlem
det känns lite som det är nåt fel på dig om du inte kan förstå att andra människor inte delar din enorma passion för att plugga.

jag pluggade aldrig vidare för att jag inte riktigt hittade nåt som jag kände mig tillrckligt motiverad att inrikta mig på. man kan ju inte gärna dra på sig skulder ochplugga för pluggandets skull. det fyller ingen funktion, om man inte är pensionär eller nåt.
Citera
2015-04-19, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigtSnor
det känns lite som det är nåt fel på dig om du inte kan förstå att andra människor inte delar din enorma passion för att plugga.

jag pluggade aldrig vidare för att jag inte riktigt hittade nåt som jag kände mig tillrckligt motiverad att inrikta mig på. man kan ju inte gärna dra på sig skulder ochplugga för pluggandets skull. det fyller ingen funktion, om man inte är pensionär eller nåt.
True dat. Alla känner ingen passion i att bli mer lärd, har en vän som sket i att vidareutbilda sig för att han tyckte mer om att arbeta med händerna, "riktiga jobb" som han kallar det. Hantverkare är han för övrigt.
Citera
2015-04-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bittertokfitta
Jag undrar ofta varför människor väljer att inte studera. När jag talar med människor som inte pluggat inte ens gymnasiet så har jag oftast fått svaret att dom inte behöver det för att dom är så smarta iaf. Dom kan tala om sina talanger inom språk, historia och matematik. Sen när dom väl får en uppgift på motsvarande matematik A nivån som egentligen bara är en repetition av 7-9 så fixar dom det inte, även om dom skryter om sin matematikkunskaper och skulle äga alla människor på Chalmers och KTH.

Och det är inte så att jag går omkring och tror att man är en bättre människa för man studerat.
Men att man inte känner sig lockad kan jag tycka är märkligt. Det finns ju alla möjliga studieformer i Sverige. Man kan få gratis universitetsutbildning, man erbjuds extra stöd på många högskolor/universitet och folkhögskolor runt om i hela Sverige. Vi har komvux som gör det möjligt för ALLA att läsa upp sina betyg.

Men hur kan man välja då att inte plugga? Är det studieformen som inte är rolig eller är det helt enkelt bara tråkigt att få mer kunskap?

Oavsett yrkesområde så borde det ju finnas något mer man vill lära sig eller?
Låter som din pensel är minst femtio meter bred.
Citera
2015-04-19, 15:43
Medlem
Louises avatar
Det finns inget som säger att man måste trakta efter formell utbildning för att komma någon vart i livet. Den som har en genuin törst efter kunskap om något brukar kunna tillgodogöra sig de kunskaperna själv, helt utan pedagogiska insatser.

Personligen betraktar jag de kunskaper jag nötte in för att klara mina tentor på universitetet som oanvändbara. Däremot lärde jag mig en hel del annat användbart under de åren, helt utanför läroplanen, så min tid där var inte bortkastad.
Citera
2015-04-19, 15:44
Medlem
ThisExiles avatar
För att det finns många saker i livet som kräver att man gör det själv än att plugga. Har du förståelse för det? Min kompanjon pluggar på högskola men det är hans val även fast han inte kommer ha nån användning av det.
Citera
2015-04-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisExile
För att det finns många saker i livet som kräver att man gör det själv än att plugga. Har du förståelse för det? Min kompanjon pluggar på högskola men det är hans val även fast han inte kommer ha nån användning av det.

Hur skulle kunskap någon gång kunna bli oanvändbar? :O
Citera
2015-04-19, 15:55
Medlem
Louises avatar
Citat:
I strikt mening kan den förstås inte bli det. Däremot kan man konstatera att en del av de kunskaper man har aldrig kommer till användning, och att man därför hade klarat sig lika bra utan dem.
Citera
2015-04-19, 16:02
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:

Kunskap är makt! Men det är ett faktum att det kan handla om prioriteringar. Jag kommer faktiskt läsa några ämnen enbart för ett intresse men kommer dessvärre inte ha en större användning för det. Samma sak med det jag vill syssla med och kommer leva med, finns inga kurser eller högskolor som kan hjälpa mig utan det är något jag bara själv kan styra över. Så plugga på högskola är BORTKASTAT för MIG.
Senast redigerad av ThisExile 2015-04-19 kl. 16:04.
Citera
2015-04-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisExile
Kunskap är makt! Men det är ett faktum att det kan handla om prioriteringar. Jag kommer faktiskt läsa några ämnen enbart för ett intresse men kommer dessvärre inte ha en större användning för det. Samma sak med det jag vill syssla med och kommer leva med, finns inga kurser eller högskolor som kan hjälpa mig att lyckas mate. Så plugga på högskola är BORTKASTAT för MIG.

Hur resonerar du när du skriver at du inte kommer ha en större användning av det?
Jag upplever att allt jag läst har gjort att jag fått ett bredare perspektiv när det kommer till i stort sätt allt. Även om jag förstår att många här kan uppleva min trådstart som otroligt trångsynt. Men jag känner väl att exakt allt jag lärt mig har jag haft användning av för det här gett mig som människa en ökad förståelse.
Citera
2015-04-19, 16:16
Medlem
Yokings avatar
Endel är inte intresseade eller kanske inte har den kompetens att gå vidare i livet. Här i sverige kan du garanterat leva utan att ha högre utbildning. Jämför man fattigare länder så är man nästan tvungen att utbildas sig annars kommer du inte vart någonstans.
Citera
2015-04-19, 16:23
Medlem
Jag har personligen askasst läshuvud och kan mkt väl först dem. Och sen kan man ju mkt väl sträva efter att lära sig saker och bli bättre på saker utan att för den sakens skull studera, utan genom att praktiskt utöva vad det nu må vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in