2015-04-19, 13:50
Medlem
Det är några frågor jag inte kan hitta svar på varken på nätet eller i min litteraturbok.

Vad är bombering och vad har det för verkan under valsning?

Bombering som jag hittat hittils har med vägar att göra vilket inte kan stämma?

Förklara hur en hejare fungerar?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hejare ?

Vilken av följande produkter är inte extruderad?
a) Kaviar
b) Hårspray
c) Ostbågar
d) Tandkräm

Extrudering, strängpressning eller strängsprutning[1] är en teknik för att tillverka föremål med en profil som har ett genomgående tvärsnitt. Vadå genomgående tvärsnitt, ingen av dessa har det?
Citera
2015-04-19, 13:54
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amke93
Vilken av följande produkter är inte extruderad?
a) Kaviar
b) Hårspray
c) Ostbågar
d) Tandkräm

Extrudering, strängpressning eller strängsprutning[1] är en teknik för att tillverka föremål med en profil som har ett genomgående tvärsnitt. Vadå genomgående tvärsnitt, ingen av dessa har det?
Skämtar du? Den där är ju pissenkel. Vilka tre av de fyra ovan föremålen kan ha pressats genom en form (eller pressas genom en form), och vilken kan omöjligen ha gjort det?

EDIT: Bombering tror jag dessutom är när du korrigerar tryck på olika ställen av valsen.
Senast redigerad av smurfler 2015-04-19 kl. 13:57.
Citera
2015-04-19, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Skämtar du? Den där är ju pissenkel. Vilka tre av de fyra ovan föremålen kan ha pressats genom en form (eller pressas genom en form), och vilken kan omöjligen ha gjort det?

EDIT: Bombering tror jag dessutom är när du korrigerar tryck på olika ställen av valsen.
Ja jag trodde det var ostbågarna men eftersom jag inte hittade ett definitivt svar på det i boken/nätet vågade jag inte chansa. Det var också otydligt om själva formen åsyftades eller innehållet.

Så vad har bomberingen för verkan under valsning?
Citera
2015-04-19, 15:43
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Gererellt betyder bombering att en yta är välvd. Om det betyder nåt helt annat i det här ämnet vet jag inte, men det har jag svårt att tro.
Citera
2015-04-19, 16:54
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ja jag trodde det var ostbågarna men eftersom jag inte hittade ett definitivt svar på det i boken/nätet vågade jag inte chansa. Det var också otydligt om själva formen åsyftades eller innehållet.
Det är hårsprayet...

Citat:
Så vad har bomberingen för verkan under valsning?

Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Gererellt betyder bombering att en yta är välvd. Om det betyder nåt helt annat i det här ämnet vet jag inte, men det har jag svårt att tro.
Så kan det mycket väl vara. Vet i alla fall av erfarenhet att bomberingsjustering innebär att du ändrar trycket på olika ställen av valsen.
Citera
2015-04-19, 16:58
Medlem
Citat:
Det är hårsprayet...

Så kan det mycket väl vara. Vet i alla fall av erfarenhet att bomberingsjustering innebär att du ändrar trycket på olika ställen av valsen.

Varför är det hårsprayet? Jag tror det är själva formen vi snackar om nu.
Senast redigerad av amke93 2015-04-19 kl. 17:01.
Citera
2015-04-19, 17:03
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Det är hårsprayet...

Japp, detta för att få plåten man valsar jämntjock.
Citera
2015-04-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Japp, detta för att få plåten man valsar jämntjock.
och varför är detta viktigt?

@sprayfrågan. Med antagandet att innehållet syftas och inte formen så är det sjävlklart hårsprayen!
Citera
2015-04-19, 17:27
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
och varför är detta viktigt?

@sprayfrågan. Med antagandet att innehållet syftas och inte formen så är det sjävlklart hårsprayen!
Man vill ju inte tillverka en plåt som är 0.7mm på mitten, och 0.6mm på sidorna, eller hur?
Citera
2015-04-19, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Man vill ju inte tillverka en plåt som är 0.7mm på mitten, och 0.6mm på sidorna, eller hur?
Ibland kan det ju vara bra men jag förstår din poäng

Har en till fråga, vad är superplasticitet? Är det när ett material inte plasticerar sig lätt eller är det tvärtom?
Citera
2015-04-20, 08:33
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Det är några frågor jag inte kan hitta svar på varken på nätet eller i min litteraturbok.

Vad är bombering och vad har det för verkan under valsning?

Om en vals har en bombering innebär det att den inte är cylindrisk. Grundorsakerna är oftast att man vill få ut t ex en stålplåt med önskat tvärsnitt, att den ska vara plan och att bandet ska gå rakt i valsverket.

Valsarna hålls ju fast i ändarna och när valsverket med några tusen ton trycker mot bandet böjs valsarna och valsspalten blir smalare utåt sidorna. Man vill också att bandet ska vara tjockast i mitten för då går det rakt i verket. Det styr av sig självt, så att säga. Är pressen stor i verket plattas också valsarna av i valsspalten.

Valsarna slipas därför i en form så att givet alla belastningar på dem så ska det komma ut ett band med önskat tvärsnitt.

Superplasticitet är vad det låter som:

http://en.wikipedia.org/wiki/Superplasticity
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in