2015-04-19, 11:46
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Brukar inte bry mig så mycket om ifall mat är svensk eller ej, så när jag hittade irländskt smör, 10 spänn för 250 g, på Lidl köpte jag det utan krusiduller.

När jag kommer hem och kollar lite närmare, ser jag att det står "naturligt bredbart" och det visar sig stämma någorlunda. Det är inte mjukt som ett bordsmargarin eller Bredgott, men betydligt mycket mjukare vid kylskåpstemperatur än vanligt stenhårt svenskt smör.

Innehållet är osaltat irländskt smör och inget annat. Milbona Golden Hills är märket.

Hur kan det komma sig? Är de irländska korna annorlunda än våra? Eller är smöret processat på något vis?
Citera
2015-06-02, 18:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Verkligen ingen som provat detta eller vet nåt?
Citera
2015-06-10, 14:26
Medlem
RoyJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Verkligen ingen som provat detta eller vet nåt?

Även om jag gärna handlar på lidl ibland så har jag inte noterat det så vart jg lite nyfiken och googlade lite, verkar som det bla har mot högre andel fett(iaf i motsats till amerikanskt, tror alla källor jag kollade var amerikanska). Skall prövas!
Citera
2015-06-19, 11:51
Medlem
Thans avatar
Håller med om att Irlänskt smör är mer "bredbart" än svenskt. Hittade nedanstående citat i en artikel.

Citat:
The spreadability of butter is determined by its ratio of saturated to unsaturated fat. If it’s relatively easy to spread, it has more unsaturated fat and less saturated fat. And a 2006 study found that the softer the butter, the more fresh pasture was in the cow’s diet.
Citera
2015-06-26, 07:50
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Fresh pasture... aha där har vi det. De irländska korna får visst vara ute året runt, har läst det i nån debatt om irländskt kött kontra svenskt.

Har köpt det här smöret flera gånger nu och om man inte har nåt emot osaltat är det helt okej. Går bra att baka på också.
Citera
2016-02-24, 13:23
Medlem
rondellhundens avatar
ganska gott smör på mackan men undrar om det verkligen är irländskt? Det står ju DE på förpackningen
Citera
2016-02-24, 19:47
Avstängd
Det finns flera sätt att göra smör bredbart, utan att blanda i t ex matolja:

http://www.cooksinfo.com/spreadable-butter
Citera
2016-02-27, 16:13
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rondellhunden
ganska gott smör på mackan men undrar om det verkligen är irländskt? Det står ju DE på förpackningen

Irländskt smör, förpackat i Tyskland, kollade upp saken idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in