Citat:
Ursprungligen postat av
irrbloss
Är med i Kommunal och har lagt märke till att inte enbart medlemsavgift dras på lönen varje månad, utan även en post som heter "Folksam Gruppförsäkring, Folksam ömsesidig liv". Har googlat lite men blir inte riktigt klok på exakt vad det är. I min medlemsavgift verkar det ingå en hel drös med försäkringar, inklusive hemförsäkring. När jag googlar verkar det som att det har att göra med om man skulle dö, så får ens barn en hög med pengar. Är den bara till för detta, i så fall har jag ingen nytta av den, då jag inte har några barn.
Kan visserligen vända mig till facket och försöka få reda på detta, men det är helg nu, och säkert vet någon här på FB vad detta är, och om man måste/bör ha den?
EN gruppförsäkring är ingen specifik försäkring utan det kan vara en eller flera olika försäkringar.
Via fackförbund är de vanligt med inkomstförstärkning, Hemförsäkring, sjukdomsförsäkring, olycksfallsförsäkring, livförsäkring.
Förutom fackförbund har vissa arbetsgivare, idrottsklubbar, bostadsrättsföreningar, banker olika typer av gruppförsäkringar.
Jag kan via facket få, Hemförsäkring, inkomst, liv, sjukdom olycksfallsförsäkring. De går dock att delvis välja bort och jag har min hemförsäkring på annat försäkringsbolag. De andra betalar jag ca 80 kr / månad för vilket är väldigt billigt om jag jämför med andra alternativ.
Jag har fått använda mig av både inkomstförsäkringen och sjukdomsförsäkringen de senaste 3 åren så det var värt att ha dem.
Sen har min bostadsrättsförening en obligatorisk tilläggsförsäkring för bostadsrätter som skall komplettera min hemförsäkring.