2015-04-18, 18:08
Medlem
Funderar på att sälja bostadsrätten och för vinsten (efter skatt) köpa ny mindre samt betala av hela lånet för det som blir över. Är det vettigt göra så med enda syfte att bli skuldfri, eller finns det ur ekonomisk synvinkel någon anledning att ha ett bolån?
Citera
2015-04-18, 18:14
Medlem
tlcswes avatar
Läs denna; http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20500116.ab

Sverige är snart också där. Fråga istället din bank om du kan låna några extra miljoner.
Citera
2015-04-18, 18:24
Medlem
bithaxs avatar
Räntan på bolån är väldigt låg, så du skulle säkert kunna tjäna mer på att invertera pengarna i stället för att betala tillbaka dem bara för att bli av med räntekostnaden.

Svår att få ett så bra lån annars om du behöver låna till något annat.
Kanske bättre att flytta lånet till nya lyan och behålla mer pengar i likvida medel om det är möjligt?

Du måste ju också köpa ny bostad på den rådande marknaden, och små lägenheter är oftast dyrare per kvm. I alla fall i stockholm. Det är därmed inte säkert att du kommer att tjäna så mycket på affären.
Senast redigerad av bithax 2015-04-18 kl. 18:29.
Citera
2015-04-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Räntan på bolån är väldigt låg, så du skulle säkert kunna tjäna mer på att invertera pengarna i stället för att betala tillbaka dem bara för att bli av med räntekostnaden.

Svår att få ett så bra lån annars om du behöver låna till något annat.
Kanske bättre att flytta lånet till nya lyan och behålla mer pengar i likvida medel om det är möjligt?

Du måste ju också köpa ny bostad på den rådande marknaden, och små lägenheter är oftast dyrare per kvm. I alla fall i stockholm. Det är därmed inte säkert att du kommer att tjäna så mycket på affären.
Huvudsyftet är inte räntekostnaden utan att bli helt skuldfri. Min vinst blir såpass stor att jag kommer kunna köpa ny mindre i den storlek och område jag vill och betala av hela lånet. Jag är inte intresserad av att använda bolånet i syfte att öka på det med ytterligare lån. Jag vill bara vara helt fri från skulder och undrar om jag tänker rätt eller om det finns någon ekonomisk vits med att ha ett bolån (bortsett från att kunna öka på det och köpa bil, kök whatever). Magkänslan säger att skuldfri är bättre än motsatsen men man vet ju aldrig
Citera
2015-04-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tivereC
Huvudsyftet är inte räntekostnaden utan att bli helt skuldfri. Min vinst blir såpass stor att jag kommer kunna köpa ny mindre i den storlek och område jag vill och betala av hela lånet. Jag är inte intresserad av att använda bolånet i syfte att öka på det med ytterligare lån. Jag vill bara vara helt fri från skulder och undrar om jag tänker rätt eller om det finns någon ekonomisk vits med att ha ett bolån (bortsett från att kunna öka på det och köpa bil, kök whatever). Magkänslan säger att skuldfri är bättre än motsatsen men man vet ju aldrig

Varför frågar du om du inte kan ta till dig svaret? Om du söker medhåll lär du inte få det här eftersom din idé inte är särskilt genomtänkt.

Som någon skrev ovan är i så fall det bästa att sitta på mer likvida medel som du investerar på börsen och sedan betalar av lånen i ett svep om det behövs. Att ha lån som du med enkelhet kan betala tillbaka är inte dåligt om villkoren är bra och just nu är de extremt bra.
Citera
2015-04-18, 19:30
Medlem
Det är en bra ide om du inte behöver lånade pengar till nåt annat.
Citera
2015-04-18, 19:59
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Historiken kan man ju lägga in i uträkningen om man vill, man kan ju lägga in alla dom parametrar som man själv vill och det man tycker är viktigast, men det är svårt att veta vilken mage du har.

Ett räkneexempel.

Vi säger att din lägenhet är värd 2 miljoner, du säljer lägenheten betalar vinstskatten och köper en lägenhet som kostar 1 miljon.
Värdeökningen är på ca 10% år, då får du iallafall en värdeökning på 100.000kr/år, hade du behållit den förra hade värdeökningen varit 200.000kr.

Jag har iallafall svårt att se hur det kan bli en bra affär historiskt sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in