Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Räntan på bolån är väldigt låg, så du skulle säkert kunna tjäna mer på att invertera pengarna i stället för att betala tillbaka dem bara för att bli av med räntekostnaden.
Svår att få ett så bra lån annars om du behöver låna till något annat.
Kanske bättre att flytta lånet till nya lyan och behålla mer pengar i likvida medel om det är möjligt?
Du måste ju också köpa ny bostad på den rådande marknaden, och små lägenheter är oftast dyrare per kvm. I alla fall i stockholm. Det är därmed inte säkert att du kommer att tjäna så mycket på affären.
Huvudsyftet är inte räntekostnaden utan att bli helt skuldfri. Min vinst blir såpass stor att jag kommer kunna köpa ny mindre i den storlek och område jag vill
och betala av hela lånet. Jag är inte intresserad av att använda bolånet i syfte att öka på det med ytterligare lån. Jag vill bara vara helt fri från skulder och undrar om jag tänker rätt eller om det finns någon ekonomisk vits med att ha ett bolån (bortsett från att kunna öka på det och köpa bil, kök whatever). Magkänslan säger att skuldfri är bättre än motsatsen men man vet ju aldrig