2015-04-18, 17:47
Medlem
Hej!

Gör ett arbete om mattematik och undrar om alla andragradsfunktioner är deriverbara eller om det finns sådan vars derivata är odefinerad i någon punkt.

Man tycker ju att alla borde vara definerbara då alla är kontunerliga och ej "spetsiga" men inte vet jag.

Tack på förhand

ps: om någon har länk på detta vorre jag mycket tacksam då detta som sagt är ett skolarbete(och nej det är inte detta man skall bevisa i uppgiften )
Citera
2015-04-18, 18:33
Medlem
aftonlusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansesn
Hej!

Gör ett arbete om mattematik och undrar om alla andragradsfunktioner är deriverbara eller om det finns sådan vars derivata är odefinerad i någon punkt.

Man tycker ju att alla borde vara definerbara då alla är kontunerliga och ej "spetsiga" men inte vet jag.

Tack på förhand

ps: om någon har länk på detta vorre jag mycket tacksam då detta som sagt är ett skolarbete(och nej det är inte detta man skall bevisa i uppgiften )

Ja. Derivatan av ett andragradspolynom är ett förstagradspolynom ( rät linje ) som är definierad överallt.
Citera
2015-04-18, 20:04
Medlem
Alla polynom är kontinuerligt deriverbara. Andragradsfunktioner är polynom och således kontinuerligt deriverbara.
Citera
2015-04-18, 20:21
Medlem
Tack för svaren!
Citera
2015-04-21, 12:54
Medlem
Uf0mammuts avatar
"Om gränsvärdet existerar i en punkt x0 sägs funktionen vara deriverbar i punkten x0. Om funktionen är deriverbar i varje punkt i definitionsmängden sägs funktionen vara deriverbar. Om funktionen endast är deriverbar i vissa intervall, måste intervallen anges som villkor för deriverbarheten. Om derivatan av f är kontinuerlig säges funktionen f vara kontinuerligt deriverbar."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Derivata
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in