Citat:
Ursprungligen postat av
ant'
r det du som sitter och skriver alla platsannonser som lggs upp p Platsbanken? Du samlade nstan alla floskler, du glmde bara "gillar att ha mnga bollar i luften".
Jag tnkte sent omsider utveckla mitt svar lite. Fr att ge dig en mer vergripande bild som bakgrund till mitt inlgg, som jag ngrar lite d det landade lite fel utifrn TS frgestllning, s har jag arbetat med alltifrn lgnivprogrammerare till grnssnittare via ldre programsprk och produktspecifika dialekter.
Jag grundade mitt svar lite vl hrt ur ett bestllarperspektiv. Mina floskler r nstan alla tagna frn olika frvaltningsmten med kund eller leverantr, kundnjdhetsunderskningar (som tyvrr grs fr sllan), utvrderingssamtal med IT-chefer och liknande interaktioner. Jag har ven arbetat med rekrytering d och d dr jag vid uppfljning av hur bra rekryteringen blev ftt en del feedback som jag tog med i floskellistan. S min tolkning av ordet duktig var en duktig programmerare som arbetar som anstlld eller konsult i sm eller stora projekt.
Nr jag rannsakar mig sjlv och mina kontakter s kan jag konstatera att de allra, allra "duktigaste" programmerarna jag knner och arbetat med nstan alltid r egenkonsulter som tar vl definierade och mycket utmanande uppdrag. De lser oftast uppdragen sjlva fr de skulle ta fr lng tid att jobba med andra lngsammare, och enligt dem inte lika kompetenta, programmerare. Kunderna r strngt taget fullstndigt ointresserade av hur, var och nr de lser uppgiften s lnge de fr en leverans med ngon form av dokumentation. S om det r s "duktig programmerare" TS vill att frgan ska tolkas s gller inga av mina floskler frutom kanske frmgan att dokumentera som nufrtiden brukar vara uppskattat av kunderna.
Men strngt taget, r du en extremt duktig utvecklare s behver du inte duscha frutom till jul, arbeta dagtid ngonsin eller kunna veta ngot om test s lnge du levererar bst och snabbast.