• 5
  • 6
2015-04-22, 09:45
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterShake
Att stta sig in i andras kod ven om dokumentationen r bristande r ocks en frdighet som man kan va upp. Men vissa skyggar fr detta, kanske fr att de inte r s bra p att programmera...

Det dr kanske gller ngot litet projekt dr du kan lsa igenom hela koden relativt snabbt. Tnk istllet ett projekt som innehller tusentals rader kod uppdelat p mnga olika klasser, och du har en klpare som skapat en massa metoder och variabler som inte finns dokumenterade vad de r och vad de gr, och din uppgift r att viderautveckla detta med nya funktioner. Tiden det gr t att brja sitta och lsa igenom hela koden fr att ens skaffa en uppfattning om detta r bortkastade timmar/dagar och framfrallt pengar.

Alternativet blir d i de flesta fall att

a) Skriva ytterligare en lsning med fulkod som frvisso kanske fungerar men bara gr det nnu vrre nsta gng ngot ska gras.

b) Skriva om hela skiten frn brjan och f det dokumenterat.

Bda alternativena r lika dliga och tidskonsumerande. Tyvrr finns det sna som tror att de genom detta kan gra sig oumbrliga p arbetet eftersom ingen annan vet hur det fungerar, men i sjlva verket stter man kppar i hjulet fr alla andra som jobbar p samma projekt.

Dokumentation r a och o inom strre projekt och det r tyvrr ngot som mnga skippar eftersom det r mer intressant att koda n att dokumentera koden.
Citera
2015-04-25, 10:32
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
r det du som sitter och skriver alla platsannonser som lggs upp p Platsbanken? Du samlade nstan alla floskler, du glmde bara "gillar att ha mnga bollar i luften".
Jag tnkte sent omsider utveckla mitt svar lite. Fr att ge dig en mer vergripande bild som bakgrund till mitt inlgg, som jag ngrar lite d det landade lite fel utifrn TS frgestllning, s har jag arbetat med alltifrn lgnivprogrammerare till grnssnittare via ldre programsprk och produktspecifika dialekter.

Jag grundade mitt svar lite vl hrt ur ett bestllarperspektiv. Mina floskler r nstan alla tagna frn olika frvaltningsmten med kund eller leverantr, kundnjdhetsunderskningar (som tyvrr grs fr sllan), utvrderingssamtal med IT-chefer och liknande interaktioner. Jag har ven arbetat med rekrytering d och d dr jag vid uppfljning av hur bra rekryteringen blev ftt en del feedback som jag tog med i floskellistan. S min tolkning av ordet duktig var en duktig programmerare som arbetar som anstlld eller konsult i sm eller stora projekt.

Nr jag rannsakar mig sjlv och mina kontakter s kan jag konstatera att de allra, allra "duktigaste" programmerarna jag knner och arbetat med nstan alltid r egenkonsulter som tar vl definierade och mycket utmanande uppdrag. De lser oftast uppdragen sjlva fr de skulle ta fr lng tid att jobba med andra lngsammare, och enligt dem inte lika kompetenta, programmerare. Kunderna r strngt taget fullstndigt ointresserade av hur, var och nr de lser uppgiften s lnge de fr en leverans med ngon form av dokumentation. S om det r s "duktig programmerare" TS vill att frgan ska tolkas s gller inga av mina floskler frutom kanske frmgan att dokumentera som nufrtiden brukar vara uppskattat av kunderna.

Men strngt taget, r du en extremt duktig utvecklare s behver du inte duscha frutom till jul, arbeta dagtid ngonsin eller kunna veta ngot om test s lnge du levererar bst och snabbast.
Citera
2015-04-25, 12:05
Medlem
r vl s enkelt s att man kan beskriva en "fittig" programmerare som en person som tror att denne kan allt redan och nstan alltid tror att denne gr bst. Medan en duktig programmerare alltid ser det frn flera synvinklar och inser att denne alltid har ngot nytt att lra sig och utveckla sig inom.

Fast vad vet jag, jag fr ju aldrig komma p intervju ens. Ska man g efter arbetslivsmttet s r man en duktig programmerare om man kan slnga ur sig klyschor och r "socialt kompetent".
Citera
2015-04-25, 13:21
Medlem
AquaRegias avatar
Dokumentation.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto