2015-04-18, 00:09
Medlem
Hej!

Jag undrar lite över skatteavdrag på lön. Jag har just nu en heltidstjänst med en ca inkomst på 23 - 24 tkr i månaden före skatt via ett bolag. Jag har nu börjat frilansa vid sidan om och jag funderar över om det är något jag bör tänka på gällande hur mycket jag bör skatta och om mitt skatteavdrag skall justeras även på min vanliga anställning.

Frilansuppdragen faktureras via ett "egenanställningsbolag" som betalar ut lönen till mig. I praktiken vad jag har förstått det som, är jag alltså anställd på två bolag (det ena bitvis de dagar jag fakturerar för).

Hur som helst genererar jag mellan 0 och 30 tkr i månaden före skatt på mitt frilansarbete. Det här är ganska varierande, så jag planerar att jämka, för det bör jag göra antar jag?

Konkret är frågeställningen:

- När hamnar jag i en annan skattetabell? (Heter det så?)
- Vad skattar jag annorlunda på då? Är det de sammantagna inkomsterna för året, eller bara den inkomst som hamnar i nästa skattetabell?

Tack på förhand!
Citera
2015-04-18, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexustwins
Hej!

Jag undrar lite över skatteavdrag på lön. Jag har just nu en heltidstjänst med en ca inkomst på 23 - 24 tkr i månaden före skatt via ett bolag. Jag har nu börjat frilansa vid sidan om och jag funderar över om det är något jag bör tänka på gällande hur mycket jag bör skatta och om mitt skatteavdrag skall justeras även på min vanliga anställning.

Frilansuppdragen faktureras via ett "egenanställningsbolag" som betalar ut lönen till mig. I praktiken vad jag har förstått det som, är jag alltså anställd på två bolag (det ena bitvis de dagar jag fakturerar för).

Hur som helst genererar jag mellan 0 och 30 tkr i månaden före skatt på mitt frilansarbete. Det här är ganska varierande, så jag planerar att jämka, för det bör jag göra antar jag?

Konkret är frågeställningen:

- När hamnar jag i en annan skattetabell? (Heter det så?)
- Vad skattar jag annorlunda på då? Är det de sammantagna inkomsterna för året, eller bara den inkomst som hamnar i nästa skattetabell?

Tack på förhand!

Det är den totala summan över året som räknas. Du måste inte jämka, det enda som sker är att du får betala tillbaka skatt nästa år när de räknar ut vad du egentligen borde ha betalt.
Citera
2015-04-18, 08:11
Medlem
Jag råder dig att jämka för något över din beräknade årsinkomst. Det som händer då är att du betalar in en aning för mycket skatt istället.

Skattejämkning kan man göra hur många gånger man vill under året. När du börjar närma dig slutet av året, säg oktober eller november, så kan du uppskatta din årsinkomst ännu bättre. Då jämkar du igen. Om det visar sig att du har betalat in för mycket hittills under året så kommer du att få en mycket låg skattesats resten av året och om du har betalat in lite för lite ändå ( för att du har tjänat mer än du trodde! ) så kommer du att få aningen högre skattesats de sista månaderna på året.

Genom att göra som jag har beskrivit här ovan så kommer du att landa hyfsat nära +- noll i nästa års deklaration.

Om du låter bli att jämka så måste du räkna med att du behöver spara 10000-20000 av din lön till nästa års kvarstående skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in