2015-04-17, 20:08
Medlem
Hej, finns någon lätt programvara där jag kan ändra om i en .ttf font?
Jag har konverterat en .otf (eller dylikt) font till en .ttf och det fungerade bra, gjorde det online via någon hemsida.

Saken är att jag försöker mig på ett skin via en annan programvara där jag försöker använda font:en (det är en väderfont, som har vädersymboler, där t.ex nummer 2 är sol+moln).

Nu skulle jag behöva ändra dessa koder, så att det endast är alfabetet, så om man skriver kanske S så blir det en sol, och D blir sol+moln osv.

Testade googla och ladda ner FontForge, lyckades via Gyph info knappen ändra själva character så det blir som jag vill.
Problemet är när jag genererar fonten för att spara, så verkar bara error komma upp som jag ej förstår.

Funderar om de finns nå simplare sätt att fixa detta? Kanske i själva windows själv, ifall de går att ändra nå font på simpelt sätt?
Eller nå bättre programvara med någon lätt guide hur det fungerar?
Citera
2015-04-30, 23:11
Medlem
Littons avatar
Du vill alltså editera tecken i en font-fil? Borde gå utmärkt med de programmen du räknar upp.

Kan det vara konverteringen som gick fel? Ett klassiskt program för att konvertera fonter på PC är CrossFont. Sen när du vet att du har en korrekt konvertering så kan du gå vidare.
Ett annat mycket bra verktyg för att manipulera font-filer är DTL OTMaster.
Citera
2015-06-01, 11:17
Medlem
Esteems avatar
Programvara - Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem