• 1
  • 2
2015-04-29, 07:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Nej, rikligt med olja. Tycker inte olivolja är så god att steka med däremot, så jag röstar på någon med mer neutral smak.
Vägrar normalt att använda olivolja normalt, men i tomatsåser så passar den riktigt bra i mitt tycke.
Innan gjorde jag åt 3-4liter per år med olivolja, nu kanske ½liter.
Blir mestadels till diverse tomatsåser, ett par dressingar och sen aioli.

En tomatsås behövs inte krånglas till med(less is more), man behöver inte mer än lök, vitlök och bra kvalitet på tomater(sen givetvis svartpeppar, socker, salt och rejält med parmesan(om nu man inte är striktare med det vegetariska)).
Sen om man vill ha variation, så räcker det oftast med en ingrediens till.
Som tex selleri, blomkål, oliver(bägge färgerna eller var för sig), listan går göras lång.
Men bara ta en grönsak man gillar, och viktigt att få bra konsistens på den.
Så blir det bara godare, som blomkål tex, blir väldigt fint när man hackat ner den och sen bara får 1min och blir sådär krispig och god.
Citera
2015-04-29, 16:33
Medlem
BlueGreenShadows avatar
Tack för fina förslag. Jag tror jag testar med vitlök nästa gång. Kan även steka i jalapeño vattnet.
Vill också säga att jag är inte vegetarian, men skippar gärna köttet. Ost, mjölk med mera går också bra, så länge det är laktosfritt. Men grädde verkar vara ett problem oavsett.
Citera
2015-04-29, 19:26
Medlem
Elsharins avatar
Jag brukar köra på italiensk köttfärskrydda, krossade tomater, lite ketchup, gul lök som bas i min vegetariska färs. Ibland har jag i en nypa chiliflingor om jag vill ha den lite starkare, har även haft i kidneybönor eller en burk/tetra med blandade bönor någon gång för att få det mer som en chiligryta och passar då även bra till ris/quinoa/bulgur. Linser har jag inte provat ännu men röda linser borde funka samt aldrig fel med lite extra protein Tycker även hackad paprika gör sig gott i vegfärssås!
Citera
2015-04-29, 20:55
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vägrar normalt att använda olivolja normalt, men i tomatsåser så passar den riktigt bra i mitt tycke.
Innan gjorde jag åt 3-4liter per år med olivolja, nu kanske ½liter.
Blir mestadels till diverse tomatsåser, ett par dressingar och sen aioli.

Jag brukar också undvika olivolja. Mycket för att jag har hört att den olivolja som skeppas upp hit till norden inte är av "prima kvalitet". Något jag kan tänka mig stämma då det ter sig logiskt att de olivproducerande/konsumerande länderna längs medelhavet behåller gräddan för sig själva. Om det stämmer vet jag inte och har heller inte forskat kring.

Om det nu är så kan man säkert få ta på bra kvalitet ändå. Till högre pris.

I den lilla mån jag använder mig av olivolja är det när jag dressar den, då den har en säregen (och till tomater fördelaktig) smak. Föredrar lokalt framställd rapsolja/solrosolja alla dagar i veckan.
Citera
2015-04-29, 21:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Jag brukar också undvika olivolja. Mycket för att jag har hört att den olivolja som skeppas upp hit till norden inte är av "prima kvalitet". Något jag kan tänka mig stämma då det ter sig logiskt att de olivproducerande/konsumerande länderna längs medelhavet behåller gräddan för sig själva. Om det stämmer vet jag inte och har heller inte forskat kring.

Om det nu är så kan man säkert få ta på bra kvalitet ändå. Till högre pris.

I den lilla mån jag använder mig av olivolja är det när jag dressar den, då den har en säregen (och till tomater fördelaktig) smak. Föredrar lokalt framställd rapsolja/solrosolja alla dagar i veckan.
Onormalt många normalt i en mening ser jag där, får skylla det var för tidigt på morgonen
Dålig koll på olivolja faktiskt.
Men inbillar mig att vi kan köpa bra kvalitet i Sverige, men att den är jävligt dyr här.
Så kan nog stämma att man behåller vardags oljan med bra kvalitet i producent landet.
Men vad vet jag.

Själv skippade jag olivoljan av två anledningar, dålig sotpunkt och ger olivsmak till saker man inte vill ha mycket av maten jag gör.
Och kanske en tredje orsak också, alldeles för dyr.
Blev sen rapsolja, just pga jag uppskattar denna oljas smaklöshet och hyfsat höga sotpunkt(ej den kallpressade då).
Sen lite utsvävningar på jordnötsoljan, när man vill ha riktig hög temp.
Citera
2015-04-30, 00:31
Medlem
Bertil85s avatar
Röda linser? Brukar blanda i lite sådana när jag gör min vegfärssås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in