2015-04-17, 14:48
Medlem
Enligt mig är det islam då islam till skillnad från kristendomen också är en livsstil så är religionen mer jordnära när det kommer till doktrin.
Citera
2015-04-17, 15:39
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Enligt mig är det islam då islam till skillnad från kristendomen också är en livsstil så är religionen mer jordnära när det kommer till doktrin.
Beror naturligtvis på*tolkning. Ska du ha ett minde diffust svar får du ställa en mindre diffus fråga.
Citera
2015-04-17, 16:46
Bannlyst
Om religionernas mening var att göra vildar mer sofistikerade så behövs uppdateringar när de kommer till religion. I sverige ser jag ingen fördel med att dra in islam är både främmande och opraktiskt, om man nu inte tror på de så ser jag ingen anledning att tillbe Allah de är bara kränkande.
Citera
2015-04-17, 16:51
Medlem
Bogomils avatar
Definier "praktisk".
Citera
2015-04-17, 16:59
Medlem
"God has no religion" - Mahatma Gandhi
Citera
2015-04-17, 17:01
Medlem
syscrashs avatar
Samma Abrahamit skit.
Citera
2015-04-17, 17:06
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Baserar sig manlig och kvinnlig omskärelse på jordnära livsinställning?

Ja är det, och hur isf jordnära med könssegregering?

Det var isf en helt ny nivå i användning av språket : betydelsen jordnära och betydelsen av praktisk.

Jag vill då hellre benämna islam som ur fler hänseenden än hur man förstår människans relation till universums "skapare", som en ovanligt missanpassad religion, med ofta extremistiska, inte särskilt människovänliga inslag.

Men det kanske är praktiskt med förenklat rättsvidriga tankeöverbyggnader att bygga fågelbon i hårskalpen för de redan föraktade, dem som inte hade något val och inte vet annan lösning än de mer drastiskt tilltagna.
Citera
2015-04-17, 17:24
Medlem
VelvetReds avatar
Med tanke på vilken typ utav samhälle dessa religioner skapar så säger jag ju såklart kristendom.
Citera
2015-04-17, 19:48
Medlem
För mig framstår kristendomen som en överförlåtande pacifistisk hippie religion där man alltid blir förlåten oavset hur många gånger man bete som ett svin bara man tror starkt nog kristendomen till skillnad från islam ställer alldeles för lite krav av dess anhängare.
Citera
2015-04-17, 19:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För mig framstår kristendomen som en överförlåtande pacifistisk hippie religion där man alltid blir förlåten oavset hur många gånger man bete som ett svin bara man tror starkt nog kristendomen till skillnad från islam ställer alldeles för lite krav av dess anhängare.

Du har ännu inte förtydligat vad du menar med "praktisk", så detta är lite svävande.
Citera
2015-04-17, 21:33
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:

Nja, det stämmer ytligt anser jag. Eftersom kristendomen, bortsett från vissa mindre sekter kanske, inte längre är lika totalitär som islam så är den mer pragmatisk och därmed mer praktisk. Totalitära ideologier som t ex islam bryter ner samhällen och individer på djupet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in