2015-04-17, 17:24
Medlem
xXKNOXxs avatar
Jag kommer aldrig mer äta SSRI.Det kanske fungerar tillfredsställande på vissa.Men biverkningarna var alldeles för mäktiga för mig.
Apati och sexuella biverkningar är bara en bråkdel av följderna.
Citera
2015-04-17, 17:48
Medlem
VelvetReds avatar
Jag fick sertralin utskrivet för ett antal år sedan, och det var droppen så att säga. Slutade helt med psykofarmaka efter det och är idag glad för att jag gjorde det.

Mådde väldigt dåligt av den medicinen och fick avbryta behandlingen. Var väldigt obehagligt, hade kräkningar och panikångest, kunde inte ta mig ur sängen ens.
Citera
2015-04-17, 19:45
Medlem
Det enda terapi som funkar mot ångest är samtalsterapi, bla KBT!!

All psykofarmaka bygger på en 60 år gammal teori som ej kunnat bevisas än. Dock blir många hjälota av de tack vare placebo effekt.
Citera
2015-04-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Det enda terapi som funkar mot ångest är samtalsterapi, bla KBT!!

All psykofarmaka bygger på en 60 år gammal teori som ej kunnat bevisas än. Dock blir många hjälota av de tack vare placebo effekt.
Läkemedel kan hjälpa utmärkt, men jag tycker alltid att psykiatriska behandlingar ska innehålla pedagogiska inslag, inte psykoterapi. KBT är ingen "samtalsterapi", istället en numera mycket stor grupp adaptationer kring grundläggande principer, där Tanke <--> Känsla <--> Handling är en. Ångest är så vanligt, alla har det i princip, somliga på en sjuklig nivå; givetvis är det värdefullt med "livskunskap" kring ångest, inte att automatiskt tillgripa piller. Men ångeststörningar är en heterogen samling och den drabbades förutsättningar ställer olika krav på den professionella att angripa detta. En neurotisk tant, personlighetsstörd, en sekundär ångest till depression, social fobi som gett depression, bipolär depression med skovvis ångest, schizofreni, missbrukares ångest, kriser, GAD, ADHD och ångest, aspergares ångest osv osv. Olika sorter, olika resurser, olika approach.
Citera
2015-04-18, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Läkemedel kan hjälpa utmärkt, men jag tycker alltid att psykiatriska behandlingar ska innehålla pedagogiska inslag, inte psykoterapi. KBT är ingen "samtalsterapi", istället en numera mycket stor grupp adaptationer kring grundläggande principer, där Tanke <--> Känsla <--> Handling är en. Ångest är så vanligt, alla har det i princip, somliga på en sjuklig nivå; givetvis är det värdefullt med "livskunskap" kring ångest, inte att automatiskt tillgripa piller. Men ångeststörningar är en heterogen samling och den drabbades förutsättningar ställer olika krav på den professionella att angripa detta. En neurotisk tant, personlighetsstörd, en sekundär ångest till depression, social fobi som gett depression, bipolär depression med skovvis ångest, schizofreni, missbrukares ångest, kriser, GAD, ADHD och ångest, aspergares ångest osv osv. Olika sorter, olika resurser, olika approach.

Utmärkt?? Enligt sertralin sidor på fass(som företagen själva skriver i) så är skillnaden mellan placebo och de som fick sertralin endast 20%.

Detta är alltså den bästa studien, som visar att endast 20% blir hjälpta, 0.1% får hjärtattack, 10% hjärtproblem, 1% diabetes, 20% sexuellaproblem, 1% hemorojder, 1% inflammationer i led och ben, 10% orolig mage, 10-50% diarre, 10% synst,örningar,10% iflammation i matstrupen, 0.1% cancer, 0.1% leverproblem, 0.1% grön starr, 0.1% koma 0.1% självmordstankar, 0.1% pankreas, med mycket mera......
Sen ska vi inte glömma PSSD, Post SSRI Sexual Dysfunction, som är rätt vanligt vid längre "behandling".

Så detta är en medicin som "kanske" hjälper dig(20% chans enligt företagens studier) men som på köpet kan ge dig massvis med biverkningar. Detta är ingen medicin i min mening, detta är en kroppsförstörare.

Kallar du denna medicin "utmärkt" ?
Citera
2015-04-18, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
KBT är ingen "samtalsterapi", istället en numera mycket stor grupp adaptationer kring grundläggande principer, där Tanke <--> Känsla <--> Handling är en.

Behandlas man med KBT via en terapeut, så kallas det för samtalsterapi. KBT är en kombination av kognitiv terapi och beteende terapi som båda är slags samtalsterapier.

Däremot så kan man ju själv läsa om KBT och "behandla" sig själv, och då är det ingen samtalsterapi ja.
Citera
2015-04-18, 14:52
Medlem
Citat:
Det du refererar är inte fullständigt. Det gäller inte ångest utan depression, dessutom på ett primärvårdsmaterial. Jag går inte in mer på depressionernas och ångestlidandenas heterogenitet; verkliga patienter behöver skräddarsydda lösningar, inte en schablon. Då kommer läkemedel till sin rätt. Ju svårare störning desto större potentiell nytta kan läkemedel ha, som ett inslag i paketet. Det är den diagnostiska skickligheten och helhetsgreppet med konstens alla formler för att bedriva effektiv vård och ingjuta förtroende som ger resultat.
Citera
2015-04-18, 14:55
Medlem
Citat:
All medicinsk konsultation bygger på samtalet som medium. Att jämställa "samtalsterapi" med psykoterapi är inte korrekt; det senare bygger på en legitimation för just den sortens (t ex KBT) intervention. KBT kan som tidigare sagts innebära lite olika saker, olika adaptationer av ett grundläggande koncept, med olika mycket tonvikt på beteenden och kognitioner.
Citera
2015-04-18, 18:26
Medlem
R.Rs avatar
Jag tycker det är värt att ge sertralin ett försök. Personligen tycker jag iofs att t ex 5-HTP är fullt tillräckligt för att behandla milda till medelsvåra depressioner och skulle tro det kan vara verksamt mot GAD också. I princip inga insättningsbesvär och väldigt få biverkningar. Men tyvärr är det ju så att vi ofta vet mindre om hur naturläkemedel fungerar och det är också därför jag planerar att själv byta till SSRI då 5-HTP på lång sikt potentiellt kan ha farliga biverkningar. Visserligen skulle det inte förvåna mig om SSRI's också har det. Det är ju mycket som inte är vederlagt om vilken effekt de egentligen har.

Fungerar Atarax så ät det och var glad, tröttheten ger med sig efter ett tag. Det är inga sockerpiller vad folk än säger. Sen är det en annan femma att det inte är tillräckligt för många med ångest och panikattacker men det är ingen skada i att börja med ett svagare läkemedel och röra sig uppåt vid behov.

Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Atarax kan du spola ner i toaletten, jag känner igen det där med tröttheten då jag minns dagar då jag knappt kunde stå upp dagen efter jag tagit det. Om din läkare vill försöka med theralen skulle jag våga påstå att det lär bli samma sak där för dig. Än värre finns det någon idiot som tipsar psykologer att skriva ut mirtazapin till människor som oss. Detta är ett antipsykos läkemedel som i mitt fall gjorde mig till en 100% zombie, var extremt trött och totalt känslolös i ca 2 dagar efter intag och jag fick det utskrivet för att jag skulle sova bättre. Helt galet!

Mirtazapin används inte mot psykoser utan tillhör gruppen noradrenerga och specifikt serotonerga antidepressiva läkemedel. Dvs det är ett antidepressivt läkemedel men något av ett wildcard i sammanhanget då det skiljer sig betydligt från de flesta antidepressiva.

Du sov ju bra på det då tydligtvis. Det kan vara en jobbig insättning och inget läkemedel jag skulle vilja äta men som med alla andra läkemedel så bygger kroppen tolerans med tiden och effekten blir inte fullt så påtaglig.
Citera
2015-04-18, 19:47
Medlem
lithionits avatar
Du har inget att vara rädd för sertralin har förmodligen vid detta laget använts av miljoner människor världen över, visst har det biverkningar men är ett väldigt säkert läkemedel och används dels på vuxna men även inom barn och ungdomspsykiatrin och på skröpliga gamla tanter och gubbar.

Atarax ger en viss sedering och ångestminskning, men det i sig har ingen antidepressiv effekt. Ångesten är oftast tätt förknippat med depressionen och depressionens grad, om du blir mindre deprimerad blir nästintill alltid ångesten också bättre.
Sertralin har också effekt på en hel rad ångestssjukdomar.
Citera
2015-04-18, 22:25
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Du sov ju bra på det då tydligtvis. Det kan vara en jobbig insättning och inget läkemedel jag skulle vilja äta men som med alla andra läkemedel så bygger kroppen tolerans med tiden och effekten blir inte fullt så påtaglig.

Ganska intressant men jag sov aldrig, jag var bara konstant extremt trött i kroppen. Kändes som om man hade jobbat en 7dagars vecka alá 10h/dag.
Citera
2015-04-20, 15:31
Medlem
Litensvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Har läkaren specifikt sagt 9 månader? För min läkare fanns det inget "slut" på det utan vi bara körde på om det funkade.
Ja, hon sa att jag skulle käka dom i nio månader, men jag antar att det finns en chans att jag får fortsätta med dom efter det om jag inte är helt "återställd" än.

Hade min åttonde panikattack den här veckan idag, och kan knappt gå i skolan längre, men jag är ändå så in åt helvetes tveksam för att börja käka sertralin

Kan man på något sätt komma i kontakt med en person med samma problem? Stunder då allt känns värdelöst skulle det betyda guld att ha någon att bara skicka iväg ett sms till och veta att personen förstår precis hur man mår.
Senast redigerad av Litensvenne 2015-04-20 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in