• 1
  • 2
2015-04-17, 09:41
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Trevligt, hur grillar du bacon? Lägger du dem på en plåt eller kör du dem på galler? Antar galler så fettet rinner av?
Shit vad hungrig jag blir av din tråd….

Bacon gör jag lustigt nog ofta i micron hör och häpna! Jag har ett "träd" man hänger upp skivorna i och fettet rinner av till botten. Baconen blir perfekt för baconkrutonger efteråt, lättkrossat och krispigt gott.

Annars är en folieinklädd plåt + grilläge lämpligt, blir så mycket bacon då!
Fast jag gör inte det alls ofta.
Citera
2015-04-17, 09:44
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Snabbläge och grilläge funkar på samma vis. Dvs samtliga element är på i ugnen

Nja, det är väl så att vid grilläge är endast de övre elementen aktiverade. Vid snabbläge är samtliga element aktiverade för att säkra snabbast möjliga uppvärmning.

Det går ej att laga mat med snabbläget, det har jag fått erfara många gånger när jag glömt byta över - med förstörd fryspizza till följd.
Citera
2015-04-17, 13:00
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Bacon gör jag lustigt nog ofta i micron hör och häpna! Jag har ett "träd" man hänger upp skivorna i och fettet rinner av till botten. Baconen blir perfekt för baconkrutonger efteråt, lättkrossat och krispigt gott.

Låter intressant. Det där "trädet" är det något du köpt som är avsett för ändamålet eller har du hittat på det själv?

Jag tillagar också bacon i micron men brukar lägga skivorna mellan hushållspapper som suger upp fettet. Blir riktigt bra men det är lite omständligt så jag hade gärna haft ett baconträd.

Gällande grillning i ugn kan jag rekommendera fläskkarré. Det blir riktigt bra.
Citera
2015-04-17, 13:23
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Låter intressant. Det där "trädet" är det något du köpt som är avsett för ändamålet eller har du hittat på det själv?

Jag tillagar också bacon i micron men brukar lägga skivorna mellan hushållspapper som suger upp fettet. Blir riktigt bra men det är lite omständligt så jag hade gärna haft ett baconträd.

Gällande grillning i ugn kan jag rekommendera fläskkarré. Det blir riktigt bra.
Ohh, fläskkarré i ugn är gjutet bra! Vafan, jag kommer bli bulimiker idag!

Kolla hur baconträdet ser ut här:
https://www.youtube.com/watch?v=vZcw...c&spfreload=10

Jag köpte mitt på Bed, Bath & Beyond av alla ställen, men det borde finnas att köpa på nätet. Bacon Genie, Bacon Tree, Bacon Tray har jag för mig de olika grunkorna heter.
Citera
2015-04-17, 13:47
Medlem
mrtowlies avatar
Fläskkarré ska absolut grillas nästa gång, känns svårt att misslyckas med denna förlåtande, fettiga grisdel. Ska även testa att grilla lax. Champinjoner med vitlöksost är även en bra ide för ugnsgrillen!
Citera
2015-04-17, 19:43
Medlem
Hur går ni tillväga när ni grillar i ugnen? Temperatur etc etc?

Jag ska erkänna att de gångerna jag använder grilläget är när ugnen ska upp snabbt i temp eller om några varma mackor ska krispas till.
Senast redigerad av felody 2015-04-17 kl. 19:44. Anledning: stavfel
Citera
2015-04-18, 17:19
Medlem
Jag har en gasugn så (på gott och ont) använder grillfunktionen ofta då det är rätt svårt att få någon yta över huvud taget på det man ska laga. Bakning är det inte att tala om, tyvärr. Har provat kyckling på rotisserie med grillfunktionen också, blev riktigt fint - bra yta.
Citera
2015-04-18, 19:09
Medlem
Isnatts avatar
Jag har en ugn med 'pizzafunktion' som gör att ungen kör hög värme och grillar i intervaller. Pizzan blir grym. Så det kan man ju använda den till om man är sån.
Varma mackor funkar också, och såklart bacon.

På krogen har man en grej som heter salamander som har samma funktion ungefär. https://www.youtube.com/watch?v=dUZpAq3XIdA
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in