2015-04-16, 23:34
Medlem
DinosaurienRagnars avatar
Hejsan det är så att jag tänkt göra ett slagträ från grund och botten. Först går jag ut i skogen och hittar en passande gren, sedan såga ner den, ta hem den och börja tälja. Men innan jag börjar så har jag ett par frågor. Det är nog bra att nämna att jag aldrig täljt förut.

-Vilken trädsort är bäst att tälja i?
-Räcker det med en vanlig morakniv?
-Hur ska man tälja handtaget?
-Är det dumt att tälja slagträet? för allt jag hittar på internet är att folk svarvar det
-Finns det något annat jag bör tänka på?
Citera
2015-04-16, 23:50
Medlem
BNCs avatar
Det är ju jäkligt svårt att tälja det helt rakt och runt, varför det normalt svarvas.
Citera
2015-04-17, 00:02
Medlem
Det går säkerligen att tälja till ett slagträ men det lär va jäkligt slitsamt. Kan nog bli svårt att få det hyffsat runt också, som sagt, utan att behöva slipa ihjäl sig.

Om du ska tälja så är lövträd att rekommendera.
Senast redigerad av LiteAnonymitet 2015-04-17 kl. 00:04.
Citera
2015-04-17, 00:17
Medlem
Vet inte hur man citerar 2 samtidigt på mobilen så det här får bli svar till båda

Det spelar inte jättestor roll att det blir 100% runt. Bara en kul grej att börja med är det bra att ha i självförsvar. Men det är handtaget jag mest funderar kring. Och tack för tipset om lövträd!

För att förtydliga det om självförsvar så är det INTE för att slå ner folk utan bara ha ifall att nån skulle bryta sig in. Och så är det roligare än att tälja hjärtan och tälja in skrift i plankor osv.

Edit: Som sagt är jag helt gröngöling så typ björk går väl bra va?
Senast redigerad av DinosaurienRagnar 2015-04-17 kl. 00:21.
Citera
2015-04-17, 00:44
Medlem
Elementarts avatar
Björk funkar säkert, det viktigaste är nog att du hittar en gren som ser ut att passa. Håll koll efter maskar osv. i grenen bara. Jag täljde några grenar förut och såg sen att det låg en massa larver i grenarna. Det lättaste är nog om om du på något sätt kan rita upp hur du vill ha slagträet och sedan svarva det.
Citera
2015-04-17, 07:30
Medlem
Ptolemaioss avatar
Ask används ofta till yxskaft och liknande, svårare att bearbeta jämfört med björk, men mycket hårdare och mer hållbart (Utgår från att det ska användas). Tänk bara på att låta det torka helt igenom oavsett vad du har tänkt att använda.
Citera
2015-04-17, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Ask används ofta till yxskaft och liknande, svårare att bearbeta jämfört med björk, men mycket hårdare och mer hållbart (Utgår från att det ska användas). Tänk bara på att låta det torka helt igenom oavsett vad du har tänkt att använda.

Torka innan jag täljer eller efter?

Men jag behöver fortfarande veta hur täljer handtaget längst ut så inte träet glider ur händerna
Citera
2015-04-17, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinosaurienRagnar
Torka innan jag täljer eller efter?

Men jag behöver fortfarande veta hur täljer handtaget längst ut så inte träet glider ur händerna

Du täljer tills hela skaftet är i den storlek du vill ha på änden, sen tar du bara knivens egg lodrätt ner där du vill att "änden" ska börja och typ skär runt en skåra, så är det bara försöka lirka bort det. Tänk dig att du gräver med kniven, hugger ner kniven i trädet och vrider lite åt sidan. Du behöver ju bara få några cm mellanrum för att sedan kunna tälja fram formen på hela skaftet utan att skada änden.
Citera
2015-04-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Du täljer tills hela skaftet är i den storlek du vill ha på änden, sen tar du bara knivens egg lodrätt ner där du vill att "änden" ska börja och typ skär runt en skåra, så är det bara försöka lirka bort det. Tänk dig att du gräver med kniven, hugger ner kniven i trädet och vrider lite åt sidan. Du behöver ju bara få några cm mellanrum för att sedan kunna tälja fram formen på hela skaftet utan att skada änden.

Stort tack!
Citera
2015-04-17, 12:08
Medlem
bobhnuds avatar
En av mina gamla kompisar tesdade det där i högstadiet. Jag vet inte vad han använde för träslag, men slagträt blev tungt och bra, men sprack tyvärr sönder av sig självt. Jag gissar på att man ska låta trät torka innan man börjar tälja för att mina risken för sprickor. Sedan blev väl inte slagträt speciellt rakt heller, men det hela var nog mest ett hafsjobb, något min polare bara gjorde för att ha något att sysselsätta sig med.
Citera
2015-04-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
En av mina gamla kompisar tesdade det där i högstadiet. Jag vet inte vad han använde för träslag, men slagträt blev tungt och bra, men sprack tyvärr sönder av sig självt. Jag gissar på att man ska låta trät torka innan man börjar tälja för att mina risken för sprickor. Sedan blev väl inte slagträt speciellt rakt heller, men det hela var nog mest ett hafsjobb, något min polare bara gjorde för att ha något att sysselsätta sig med.

Stämmer in ganska bra på mig
Citera
2015-04-17, 12:38
Medlem
nutsies avatar
Lycka till! Hoppas det går bra, jag hoppas att du håller oss uppdaterade med bilder, funderar själv på att göra detta till sommaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in