2015-04-16, 22:30
Medlem
Sesamdamans avatar
Hej en tankevurpa sattes igång i min hjärna. På internet talas det hej vilt om högre dimensioner, 5d,6d,7d,8d....

String Theory en välkänd hypotes om vårt universum som binder alla fysiska lagar samman förutspår hela 11 dimensioner. Det är också populärt att rita två kuber och sammansätta dem som ska resultera i någon slags imagination av den 4:e dimensionen. Men det finns ju bara 3d i vår värld?

Normalt tänker jag att ju högre upp i skalan man kommer i dimensioner borde de lägre dimensionerna fortfarande finnas. Så eftersom vi lever i 3d borde ju, om nu flertalet dimensioner stämmer, även 1d och 2d manifisteras i vår värld, vart är dessa objekt?

De allra minsta byggstenarna i vår värld som bygger upp allt är ju i 3 dimensioner
Senast redigerad av Sesamdaman 2015-04-16 kl. 22:36.
Citera
2015-04-16, 22:35
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Normalt tänker jag att ju högre upp i skalan man kommer i dimensioner borde de lägre dimensionerna fortfarande finnas.

Borde det inte vara tvärtom, att tvådimensionella objekt fordrar en tvådimensionell "värld"?
Citera
2015-04-16, 22:37
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Borde det inte vara tvärtom, att tvådimensionella objekt fordrar en tvådimensionell "värld"?
jo det låter ju logiskt men om vi sätter en gräns på ett universum. Säg att gränsen är 5 dimensioner. Då finns ju inte den 6:e dimensionen. Men 1:a, 2:a, 3:e och 4:e borde ju inte försvinna för det? eftersom det hela byggs upp i en stege enligt dimensions drömmarna
Senast redigerad av Sesamdaman 2015-04-16 kl. 22:40.
Citera
2015-04-16, 22:39
Medlem
BaalZeBubs avatar
Information är inte i 3d utan i 2d.

Eller mer specifikt: Informationsmängden enligt den holografiska principen är en tvådimensionell yta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_principle

"In a larger sense, the theory suggests that the entire universe can be seen as a two-dimensional information structure "painted" on the cosmological horizon[clarification needed], such that the three dimensions we observe are an effective description only at macroscopic scales and at low energies"
Citera
2015-04-16, 22:42
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Information är inte i 3d utan i 2d.

Eller mer specifikt: Informationsmängden enligt den holografiska principen är en tvådimensionell yta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_principle

"In a larger sense, the theory suggests that the entire universe can be seen as a two-dimensional information structure "painted" on the cosmological horizon[clarification needed], such that the three dimensions we observe are an effective description only at macroscopic scales and at low energies"
Precis, vi kan vara ytan på ett svart hål vars information manifiserar sig som 3d innuti hålet. Men nu var det vetenskapliga saker vi talar om (inte hums flums )

Även 3d objekt som åker in i svarta hål är manifisterade i rymden som 3d pga hawking radiation.
Citera
2015-04-17, 01:02
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Normalt tänker jag att ju högre upp i skalan man kommer i dimensioner borde de lägre dimensionerna fortfarande finnas. Så eftersom vi lever i 3d borde ju, om nu flertalet dimensioner stämmer, även 1d och 2d manifisteras i vår värld, vart är dessa objekt?
Jag tror du gör en tankevurpa och likställer objekt med dimensioner.
Citat:
De allra minsta byggstenarna i vår värld som bygger upp allt är ju i 3 dimensioner
Jag vill inte yttra mig om vilka dimensioner själva världen har, men i teorin så är de minsta byggstenarna 0-dimensionella / punktformiga partiklar.
Citera
2015-04-17, 04:33
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Precis, vi kan vara ytan på ett svart hål vars information manifiserar sig som 3d innuti hålet. Men nu var det vetenskapliga saker vi talar om (inte hums flums )

Även 3d objekt som åker in i svarta hål är manifisterade i rymden som 3d pga hawking radiation.

Principen behöver inte svarta hål. Du kan använda ditt arbetsrum. Eller något på skrivbordet.

Du kan kalla det flum, men en lång lista av duktiga teoretiska fysiker, inklusive nobelpristagare, sysslar med det. Men det är givetvis spekulativ teori, spekulativ kosmologi, och många av dem är friska med hypoteser.
Citera
2015-04-17, 07:25
Bannlyst
ett tal
Citera
2015-04-17, 08:38
Medlem
tempeZZts avatar
Varje tredimensionellt objekt har en tvådimensionell skugga.
Citera
2015-04-17, 10:02
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Jag tror du gör en tankevurpa och likställer objekt med dimensioner.

Jag vill inte yttra mig om vilka dimensioner själva världen har, men i teorin så är de minsta byggstenarna 0-dimensionella / punktformiga partiklar.
dimensioner bygger ju upp objekt så enligt mig är objekt = dimension.

Senast jag kolla ockuperar atomer 3 dimensionell rymd. De har massa också vilket tyder på ett 3d utseende. Dessutom hade atomer vart dimensionslösa eller 2d hade inte vi funnits här

Citat:
Ursprungligen postat av NopeNope
ett tal
Tal är ju imaginära saker. Som känslor,tankar etc. Menade riktiga fysiska objekt.
Senast redigerad av Sesamdaman 2015-04-17 kl. 10:06.
Citera
2015-04-17, 10:12
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varje tredimensionellt objekt har en tvådimensionell skugga.
Detta är intressant aldrig tänkt på det innan. Grejen är att det finns 3 dimensionella skuggor vilket ockuperar 3d rymd. Frågan är om de skuggor som ser ut som 2d faktiskt är det och om man verkligen ska kalla skuggor för fysiska saker?

Min huvudfråga är egentligen, om nu flera steg finns i dimensioner varför ser vi inte den 1:a och 2:a dimensionen?

Edit: detta kan ej stämma. skuggor som ser ut som 2d ockuperar hela 3d rymden men endast reflekteras på ytor. luften är ju också "mörk" där skuggan är mörk. Slutsatsen är att det ser ut som ett 2d objekt mycket likt texten på datorskärmen, orden i tidningarna etc medans de i själva verket ockuperar 3d rymd.
Senast redigerad av Sesamdaman 2015-04-17 kl. 10:17.
Citera
2015-04-17, 10:41
Medlem
Ett snitt av ett 3d objekt är 2d?

Kanske inte räknas? Jag finner frågan konfunderande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in