2015-04-16, 19:48
Medlem
julsommars avatar
Hej!
Jag vet att det handlar om skatt, försäkring, bensin, besiktning, reservdelar o.s.v.

Det jag undrar nu vad försäkring samt skatt skulle kosta för en bil på 150hk, ca 1700-1800kg i totalvikt.
Årsmodell under -2000

Någon som har en aning på ett ungefär?

Tack!
Mvh!
Citera
2015-04-16, 19:52
Medlem
Se till att bilen är skriven på nån förälder annars blir det riktigt dyrt med försäkring.
Citera
2015-04-16, 20:05
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Hej!
Jag vet att det handlar om skatt, försäkring, bensin, besiktning, reservdelar o.s.v.

Det jag undrar nu vad försäkring samt skatt skulle kosta för en bil på 150hk, ca 1700-1800kg i totalvikt.
Årsmodell under -2000

Tack!
Mvh!
Gällande försäkring får du ringa runt till olika bolag och höra dig för vad det kan kosta hos dom att försäkra bilen. Svårt för oss att komma med nån siffra för det skiljer rätt mycket i pris var man bor i sverige, märke på bil, hur långt du ska köra per år.
Skatt är det lättast att antingen gå ut på transportstyrelsen och fråga på annat fordon där står det vad den bilen kostar per år i skatt eller via app i telefon. För skatten kan va allt från typ 1500 till 4000kr beroende på bil och drivmedel. Hoppas att du inte kommer skenförsäkra bilen när du får se att det är lite halvdyrt när man är ny med körkortet att försäkra bilen..
Citera
2015-04-16, 20:08
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Se till att bilen är skriven på nån förälder annars blir det riktigt dyrt med försäkring.
Vilket kan bli väldigt tråkigt när man väl behöver använda försäkringen om man har otur.
Citera
2015-04-16, 20:24
Bannlyst
En SAAB skulle passa som första bil, billig även på nyare modeller.
Väldigt låg servicekostnad, för sig skulle det kosta 1000 kr i månaden att ta hand om den, jämfört med minst 1500 för en annan märke: från samma modellålder.
Citera
2015-04-16, 20:27
Medlem
Laetuss avatar
När jag var i den åldern och hade min bil skriven på mig så betalade jag 2000-3000kr i månaden.

Då hade jag halvfärsäkring. Rekomenderar dock att du har bilen skriven på någon förälder och med helförsäkring. Själv så hade man ju ingen förälder och det fick man betala för.
Citera
2015-04-16, 20:30
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laetus
När jag var i den åldern och hade min bil skriven på mig så betalade jag 2000-3000kr i månaden.

Då hade jag halvfärsäkring. Rekomenderar dock att du har bilen skriven på någon förälder och med helförsäkring. Själv så hade man ju ingen förälder och det fick man betala för.

Dock kan det bli problem vid eventuell olycka om bilen vara brukas av TS men ändå är skriven på en förälder. Kan vara värt att tänka på. Försäkringsbolagen är ju inte direkt ovetandes om att bilar skrivs på föräldrar och kan vara ganska nitiska över en sån sak ifall det uppdagas vid en olycka
Citera
2015-04-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar

Tack!
Mvh!

50.000.- totalt om året kan vara rimligt om du kör 1000mil.
Senast redigerad av Ankarbarn 2015-04-16 kl. 20:37.
Citera
2015-04-16, 20:35
Medlem
vianetts avatar
Försäkring är väl inte alltid så dyrt som man får tro av att läsa på nätet. Kollade runt halv år sedan på vad försäkring skulle kosta mig, då låg trafikförsäkring för en Mercedes C220 av årsmodell 2013, som har 180 diesel hästar, på kring 4300 kr för mig som 19 åring. Halvförsäkring på kring 6k.

Sedan beror det en del på var man bor, och mycket annat så det bästa är att du tar registreringsnummer på bilen du är intresserad av och kollar runt priser hos olika försäkringsbolag.

Vad gäller skatt så är det bara att kolla på trafikverket, besiktning görs en gång per år och brukar ligga på kring 360kr. Bensinkostnad - räkna ut själv, hur mycket kör du, hur kör du, är du en som åker upp i varv så räkna med hög bränsleförbrukning, och när du räknar så räkna med högre förbrukning än för lite för då blir du inte besviken när du får reda att bilen dricker mer än du räknat med.

Reservdelar och andra kostnader beror på hur fräsch bilen är.
Citera
2015-04-16, 20:37
Medlem
Lika mycker som om man är 20
Citera
2015-04-16, 20:49
Medlem
Senapstjuvens avatar
Vad är det för bil? Är det en billig bil kan du ju skita i försäkringen, bortsett från trafikförsäkring, så slipper du den kostnaden.
Citera
2015-04-16, 20:57
Medlem
Laetuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Dock kan det bli problem vid eventuell olycka om bilen vara brukas av TS men ändå är skriven på en förälder. Kan vara värt att tänka på. Försäkringsbolagen är ju inte direkt ovetandes om att bilar skrivs på föräldrar och kan vara ganska nitiska över en sån sak ifall det uppdagas vid en olycka

Har för mig att när man tecknar försäkring på bilen så kan man fylla i en ruta att en person som är under 21år kommer ha tillgåg till bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in