Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-16, 02:32
Medlem
Hej!

Jag är sjukt dålig på datorer, men måste i få en fil (som jag nu har i excel) att kunna läsas in i ett system som bara vill läsa från ODBC eller via "DSN-länk".
Vet nån hur jag löser detta?

MVH
Citera
2015-04-16, 07:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av test5432112345
Hej!

Jag är sjukt dålig på datorer, men måste i få en fil (som jag nu har i excel) att kunna läsas in i ett system som bara vill läsa från ODBC eller via "DSN-länk".
Vet nån hur jag löser detta?

MVH

Du ger för lite info. Men med den info du ger så är svaret "stoppa in din data i en RDBMS såsom mysql/oracle/postgres/liknande och kör ODBC mot den.

Beroende på exakt vilka källor systemet klarar av så skulle det teoretiskt vara möjligt att köra DSN direkt mot filen, men det är inte så sannolikt. Däremot skulle suneventuellt kunna använda typen "text" för ditt DSN objekt, men då måste du ha din data i vanliga textfiler. Men, återigen, vi vet för lite om överliggande system försatt spekulera under.
Citera
2015-04-16, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du ger för lite info. Men med den info du ger så är svaret "stoppa in din data i en RDBMS såsom mysql/oracle/postgres/liknande och kör ODBC mot den.

Beroende på exakt vilka källor systemet klarar av så skulle det teoretiskt vara möjligt att köra DSN direkt mot filen, men det är inte så sannolikt. Däremot skulle suneventuellt kunna använda typen "text" för ditt DSN objekt, men då måste du ha din data i vanliga textfiler. Men, återigen, vi vet för lite om överliggande system försatt spekulera under.

Ursäkta för lite info, är inte så haj på detta, men tack för svaret.
Hur kan jag testa om systemet klarar direkt DSN? Eller hur använder jag typen "text"?
Är något av RDBMS gratis för nedladdning?

(Googlade mig galen igår och laddade ner "microsoft sql server management studio express" och försökte skapa en databas men kunde inte komma igång med programmet då jag inte kunde connecta någon server :/ )
Citera
2015-04-16, 10:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Har du inga större krav på prestanda och bara skall läsa från Excelfilen så fungerar det att göra en DSN koppling till din Excelfil, inga problem vad jag kan se.
Citera
2015-04-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du inga större krav på prestanda och bara skall läsa från Excelfilen så fungerar det att göra en DSN koppling till din Excelfil, inga problem vad jag kan se.

Inga krav på prestanda, bara testa så det funkar. Hur kan jag göra DSN koppling till Excel-filen?
Citera
2015-04-16, 20:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Inga krav på prestanda, bara testa så det funkar. Hur kan jag göra DSN koppling till Excel-filen?
Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->ODBC-Datakällor
Citera
2015-04-16, 20:58
Medlem
Citat:
Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->ODBC-Datakällor

Väl där då? Vet inte hur jag ska få min data från excel filen att vara i en dsn-länk?

Fattar ingenting. Har börjat härja runt i Microsoft Access nu utan lycka..
Citera
2015-04-16, 23:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Knapp lägg till
välj driver Excel
ange ett namn på din DSN
lägg till arbetsbok (.xls)
Citera
2015-04-17, 01:16
Medlem
Citat:
Knapp lägg till
välj driver Excel
ange ett namn på din DSN
lägg till arbetsbok (.xls)

Står att jag måste ominstallera drivern när jag försöker konfigurera i set-up ODBC data source.. Verkar inte lösa detta.
Citera
2015-04-17, 07:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Vilket officepaket har du installerat och valde du att installera allt på hårddisken?
eller du kanske kör office 365 på nätet??

annars installera om datapacken till office
Citera
2015-04-17, 07:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Står att jag måste ominstallera drivern när jag försöker konfigurera i set-up ODBC data source.. Verkar inte lösa detta.

Utöver det kimdah2002 nyss skrev, så tänk även på att du måste hålla koll påkom du behöver en 32 eller 64 bitars OdBc-källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in