Hej,
Jag hoppas att någon inne på Flashback sitter på denna nischade kompetens. Jag är ung och har ett år kvar på universitetsstudierna, men det sista året kommer jag att läsa på annan ort i Sverige. Orten är av karaktär akut bostadsbrist så min chans att få en hyreslägenhet är väldigt liten. Mina föräldrar bor utomlands och har gjort så i några år, men är i övrigt svenska medborgare och har fortfarande konton i Sverige. De arbetar på stora internationella företag men som även har verksamhet i Sverige (om det skulle vara av någon betydelse...).
Jag har talat med min bank och de är inte villiga att hjälpa mig. De säger att de har ett krav på en inkomst i Sverige och anser inte att lönespecifikationer eller dylikt från utlandet är av betydelse. När jag talar med andra bankmän i andra banker säger de att om vi hade varit befintliga kunder hos dem hade de kunnat hjälpa oss, men eftersom att vi inte har varit det finns det ingenting de kan göra. Generellt dock brukar det nästan suckas och beklagas över att det här är väldigt krångligt ärende så fort det kommer på tal hos bankerna.
Finns det någon som har varit i en liknande situation, eller kanske arbetar eller har arbetat som bankman på någon utav storbankerna? Jag förstår att det är krångligt att ta reda på löneuppgifter samt krediter på någon som bor utomlands, men det kan väl inte vara omöjligt?