2015-04-22, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
Om du påstår att vi behöver kött så ska du bevisa det.
För många forskare har kommit fram till motsatsen.
Att det går utmärkt att leva på vegetarisk eller vegan kost och ha bra hälsa, och även träna.

Förstår du inte vad jag säger varför ska jag då förklara något för dig? Det är som att förklara för ett barn.
Citera
2015-04-22, 20:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Alla forskare tolkar studier som det själva passar dem. Big news flash. Har du några studier som tyder på motsatsen?
Tyvärr så är matstudier väldigt osäkra, och tyvärr även väldigt styrda av intressen som beställt dom.
Det är otroligt vanligt bland fundamentalisterna, att man blundar för all forskning som inte stödjer dom.
Och skiter helt och hållet att det är beställda studier av intressen, som man krasst kan se som öka sin försäljning.

Nu har jag inte kommenterat de studier ni pratat om och att de är alla fel eller alla rätt.
Utan det är så matforskning fungerar i stort.

De som läser studier som djävulen läser bibeln, är dessa fundamentalister.
Kan lika gärna vara vegetarianer som LCHF eller vilken diet det nu må vara.
Vad jag lärt mig, att inget gäller för alla, utom när det kommer till direkt farliga enskilda ämnen.
Sen finns det en viss konsensus om raffinerade kolhydrater och främst sockerprodukter, att de är mindre bra.
Citera
2015-04-22, 20:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Du har inte direkt förnekat, bara undvikt det, det men du har heller aldrig erkänt det, fören nu.
På din nivå där problemen är många även för många som äter kött är det klart och tydligt att den storskaliga industrin är förkastlig, då den präglas mkt av stress, trängsel och lidande, det handlar i första hand om att tjäna så mkt pengar som möjligt för dessa och i andra hand om hur djuren har det. Om du inte kan förstå det kan man snacka om att inga 25 öringar verkar trilla ner hos dig öht.
Absolut inte förnekat, inte heller undvikit.
Är fullt medveten om att det finns problem inom djurhållningen.
Och skrivit detta i ett flertal inlägg till dig.

Min 25öring trilla ner för 25 år sedan, på denna.
Då jag haft olyckan och se personligen i hur idioter gör.
Men även vet många som sköter sina djur väldigt bra.
Har inget problem med stärkt djurskydd, men framför allt tydligare regler.
Varför jag vill ha tydligare regler, är för det enklare ska gå avgöra om man ska ta dom i örat eller inte.
Ditt problem är att du bara förväntar dig att jag inte ser problem.
De finns och de går att lösa, om man inte lever i ett utopitänkande.
Där enda lösningen är att sluta äta kött(vilket aldrig kommer ske som det ser ut idag, kanske en dag där man kan odla kött som det kan ändra sig).

Men vissa vill lära sig alfabetet, och säger de Ö.
Så inbillar man sig det är det enda man behöver för kunna alfabetet.
Vilket vi vet alla inte stämmer.
Citera
2015-04-22, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Absolut inte förnekat, inte heller undvikit.
Är fullt medveten om att det finns problem inom djurhållningen.
Och skrivit detta i ett flertal inlägg till dig.

Min 25öring trilla ner för 25 år sedan, på denna.
Då jag haft olyckan och se personligen i hur idioter gör.
Men även vet många som sköter sina djur väldigt bra.
Har inget problem med stärkt djurskydd, men framför allt tydligare regler.
Varför jag vill ha tydligare regler, är för det enklare ska gå avgöra om man ska ta dom i örat eller inte.
Ditt problem är att du bara förväntar dig att jag inte ser problem.
De finns och de går att lösa, om man inte lever i ett utopitänkande.
Där enda lösningen är att sluta äta kött(vilket aldrig kommer ske som det ser ut idag, kanske en dag där man kan odla kött som det kan ändra sig).

Men vissa vill lära sig alfabetet, och säger de Ö.
Så inbillar man sig det är det enda man behöver för kunna alfabetet.
Vilket vi vet alla inte stämmer.

Tänkte bara inflika att vi idag faktiskt redan kan odla nötkött och priset på odlat kött har på två år minskat från 2.8miljoner/140gram till ca 100kr/140gram
Citera
2015-04-22, 21:25
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tyvärr så är matstudier väldigt osäkra, och tyvärr även väldigt styrda av intressen som beställt dom.
Det är otroligt vanligt bland fundamentalisterna, att man blundar för all forskning som inte stödjer dom.
Och skiter helt och hållet att det är beställda studier av intressen, som man krasst kan se som öka sin försäljning.

Jag håller med om att forskningsrapporter kan missbrukas av den som har en agenda. Det händer oftare när det är betydande ekonomiska värden inblandade. Ett exempel på detta är föreningen Mjölkpropagandan som jag tagit upp tidigare. Till stora delar finansierad av jordbrukare och mejeriägare.

Citat:
Nu har jag inte kommenterat de studier ni pratat om och att de är alla fel eller alla rätt.
Utan det är så matforskning fungerar i stort.

Det vi diskuterar i dessa rapporter har inte kopplingar till några specifika företag. WCRF är en politiskt obunden organisation vars huvudsyfte är att bekämpa cancer, främst kopplad till mat. Detta är ett viktigt område att bedriva forskning kring med tanke på den allmänna ökningen av cancerfall.

Sen har jag svårt att se att detta är forskning som på något sätt kommer att gynna någon, förutom de som drabbas av cancer, om vad de påstår sig veta visar sig stämma.

Citat:
De som läser studier som djävulen läser bibeln, är dessa fundamentalister.
Kan lika gärna vara vegetarianer som LCHF eller vilken diet det nu må vara.
Vad jag lärt mig, att inget gäller för alla, utom när det kommer till direkt farliga enskilda ämnen.
Sen finns det en viss konsensus om raffinerade kolhydrater och främst sockerprodukter, att de är mindre bra.

Ja, vi får helt enkelt se vart det tar vägen med denna forskning. Personligen tror jag att det sker en överkonsumtion av kött idag. Att kött är 100% dåligt tror jag inte.
Citera
2015-04-22, 21:26
Medlem
Citat:
Du kan säga vad du vill, kött behövs och personer som inte äter det får inte en fullt fungerande kropp om man inte har kunskap inom näringslära

Så om man har kunskap inom näringslära så behöver man inte kött.
Så det räcker med att dom som äter kött läser lite information på nätet om hur man blir vegan/vegetarian så kan de göra det och därmed behöver de inte kött.
Citera
2015-04-22, 21:37
Bannlyst
Citat:
Så det räcker med att dom som äter kött läser lite information på nätet om hur man blir vegan/vegetarian så kan de göra det och därmed behöver de inte kött.

Om man har kunskap inom näringslära så ser man vart bristerna finns ja och kan då kompensera genom att äta rätt livsmedel beroende på vad som behöver kompletteras.
Sen vet jag inte vart du får "läser lite information på nätet" ifrån. För ja visst kan man hitta information på nätet, men hur vet du vilken information som är rätt?

Vidare har jag redan förklarat att en mycket fysiskt aktiv person kommer att få lägga ner mycket tid på att planera sin kost om man vill vara optimal och varför ska man lägga ner onödig tid när det finns betydligt bättre tillvägagångssätt?

Men det är inte riktigt så lätt. För att ge dig en fråga som du kan få tänka lite på. Hur vet man att man har brist på ett ämne i kroppen? Syns det alltid? Märker du det direkt? Om inte, hur tar man reda på det?

Eftersom du nu har sagt att du har en fullt fungerande kropp och inte har några brister borde du ju veta svaret på ovan.

Det känns som om du griper efter halmstrån och bara försöker hitta skit i diskussionen just nu.
Lycka till.
Citera
2015-04-22, 21:44
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Apropå näringslära så är det ju ingen hemlighet att dom flesta veganer behöver äta diverse vitamin piller för att inte få allvarliga bristsjukdomar. Detta bevisar tydligt att människan är gjord för att äta kött.
Samma sak med våran tandhälsa. Mycket vegetariskt som typ ris och spannmål har väldigt höga halter av kolhydrater som gör att våra tänder ruttnar trotts borstande.
Mat med lågt kolhydratinnehåll = kött skadar inte alls våra tänder på det viset.
Citera
2015-04-22, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Om man har kunskap inom näringslära så ser man vart bristerna finns ja och kan då kompensera genom att äta rätt livsmedel beroende på vad som behöver kompletteras.
Sen vet jag inte vart du får "läser lite information på nätet" ifrån. För ja visst kan man hitta information på nätet, men hur vet du vilken information som är rätt?

Vidare har jag redan förklarat att en mycket fysiskt aktiv person kommer att få lägga ner mycket tid på att planera sin kost om man vill vara optimal och varför ska man lägga ner onödig tid när det finns betydligt bättre tillvägagångssätt?

Men det är inte riktigt så lätt. För att ge dig en fråga som du kan få tänka lite på. Hur vet man att man har brist på ett ämne i kroppen? Syns det alltid? Märker du det direkt? Om inte, hur tar man reda på det?

Eftersom du nu har sagt att du har en fullt fungerande kropp och inte har några brister borde du ju veta svaret på ovan.

Det känns som om du griper efter halmstrån och bara försöker hitta skit i diskussionen just nu.
Lycka till.

Jag har aldrig sagt att det skulle vara lätt att avstå från kött.
Jag säger bara att man inte behöver kött.
Så om man tränar, så behöver man inte kött. Man behöver kanske lägga extra tid men man behöver inte kött för att kunna träna. Kött är en möjlighet men inte en nödvändighet.

För att ta reda på om man har brist så kan man ta blodprov och kolla sina värden då och då.
Citera
2015-04-22, 22:07
Bannlyst
Citat:
Jag har aldrig sagt att det skulle vara lätt att avstå från kött.
Jag säger bara att man inte behöver kött.
Så om man tränar, så behöver man inte kött. Man behöver kanske lägga extra tid men man behöver inte kött för att kunna träna. Kött är en möjlighet men inte en nödvändighet.

För att ta reda på om man har brist så kan man ta blodprov och kolla sina värden då och då.

Men vi behöver ju kött för att fungera optimalt. Det är det jag precis sagt.
Citera
2015-04-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Men vi behöver ju kött för att fungera optimalt. Det är det jag precis sagt.

Du sa att om man hade kunskap inom näringslära så kunde man ha en fullfungerande kropp.
Alltså behövs inte kött.
Om du menar att en kost med kött ger bättre hälsa så får du bevisa det.
Senast redigerad av Kasla92 2015-04-22 kl. 22:34.
Citera
2015-04-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Apropå näringslära så är det ju ingen hemlighet att dom flesta veganer behöver äta diverse vitamin piller för att inte få allvarliga bristsjukdomar. Detta bevisar tydligt att människan är gjord för att äta kött.
Samma sak med våran tandhälsa. Mycket vegetariskt som typ ris och spannmål har väldigt höga halter av kolhydrater som gör att våra tänder ruttnar trotts borstande.
Mat med lågt kolhydratinnehåll = kött skadar inte alls våra tänder på det viset.

Det spelar inte så stor roll vad människan är gjord till.
Poängen är att man kan leva hälsosamt utan kött.
Så äter man kött, så lider och dör djur i onödan.
Man kan få i sig allting i en vegan kost, förutom B12 som man måsta ta som kosttillskott eller genom produkter som har tillsatt B12, vilket vegan produkter ofta har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in