Citat:
Tänker bara förklara läget lite mer än vad du har.
Rådet kring charkvaror och rött kött har länge varit pga ett ämne som heter natriumnitrit och finns mer eller mindre i alla charkvaror (E-nummer 250)
Man tror (obs tror) att det beror på N-nitrosoföreningar i form av nitrosaminer och nitrosoamider när dessa bryts ner i mag -tarmsystemet och att dessa då är cancerogena.
Detta bildas även vid icke processat kött men då i mycket mindre mängder. Så med andra ord är det fortfarande att äter man med måtta så är det inga problem.
Edit. Vill man läsa studierna eller granska mina källor så får man kolla upp följande studier:
2. Bartsch H et al. Endogenously formed N-nitroso compounds and nitrosating agents in human cancer etiology. Pharmacogenetics. 1992 Dec;2(6):272-277.
3. Mirvish SS. Role of N-nitroso compounds (NOC) and N-nitrosation in etiology of gastric, esophageal, nasopharyngeal and bladder cancer and contribution to cancer of known exposures to NOC. Cancer Lett. 1995 Jun 29;93(1):17-48.
4. Bruning-Fann CS and Kaneene JB. The effects of nitrate, nitrite and N-nitroso compounds on human health: a review. Vet Hum Toxicol. 1993 Dec;35(6):521-538.
Rådet kring charkvaror och rött kött har länge varit pga ett ämne som heter natriumnitrit och finns mer eller mindre i alla charkvaror (E-nummer 250)
Man tror (obs tror) att det beror på N-nitrosoföreningar i form av nitrosaminer och nitrosoamider när dessa bryts ner i mag -tarmsystemet och att dessa då är cancerogena.
Detta bildas även vid icke processat kött men då i mycket mindre mängder. Så med andra ord är det fortfarande att äter man med måtta så är det inga problem.
Edit. Vill man läsa studierna eller granska mina källor så får man kolla upp följande studier:
2. Bartsch H et al. Endogenously formed N-nitroso compounds and nitrosating agents in human cancer etiology. Pharmacogenetics. 1992 Dec;2(6):272-277.
3. Mirvish SS. Role of N-nitroso compounds (NOC) and N-nitrosation in etiology of gastric, esophageal, nasopharyngeal and bladder cancer and contribution to cancer of known exposures to NOC. Cancer Lett. 1995 Jun 29;93(1):17-48.
4. Bruning-Fann CS and Kaneene JB. The effects of nitrate, nitrite and N-nitroso compounds on human health: a review. Vet Hum Toxicol. 1993 Dec;35(6):521-538.
Sökte lite på dessa vetenskapliga studier. Det verkar om jag förstått saken rätt som att just dessa 3 (alla gjorda för 20+ år sen) utreder varför nitraterna i fråga är farliga för hälsan? Inget tvivel om detta alltså om saken är riktigt uppfattad.
Vad jag förstår har inte dessa forskningsrapporter något att göra med de nutida rekommendationerna. På det viset att man avråder från charkprodukter med tillsatt E250 stämmer det såklart, men oprocessat kött verkar så vitt jag kan förstå fortfarande anses ligga i skottgluggen.
Hittade en någorlunda fräsch länk här där det diskuteras.
Lite citat av Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk kemi:
– Det finns något i det röda köttet som vår kropp inte kan hantera. Det leder till att det bildas kvävehaltiga ämnen som kroppen uppfattar som främmande. Det startar en massa reaktioner som kan leda till inflammationer och i slutändan till cancer.
– Men även hjärt- och kärlsystemen påverkas. Man får lättare åderförkalkning som sin tur kan leda till blodpropp och stroke.
– Det finns fler och fler studier med många deltagare och då faller detta ut som ett statistiskt säkerställt samband mellan mängden rött kött man äter och förekomsten av de här sjukdomarna.
– Ja, men inte i de mängder som vi äter i dag. Så mycket som vi äter nu har vi aldrig ätit. Stenåldersmänniskan åt nog kött en gång i veckan. Det blev kanske 15 kilo om året.
(säger inte att hon har det)