2015-04-21, 07:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Ingenting är förvanskande eller osammanhängande här. Tycker snarare att det mesta tyder på att du är för gammal för att kunna ta till dig kritik och nya idéer. Sparkar ju förfan bakut vad man än säger. Påminner om min mor/farföräldrar på detta vis. Du är ändå genuin, det gillar jag.

Nej jag skulle aldrig äta okryddat kött. Jag är väldigt petig med att det ska vara väl tillagat och kryddat på rätt sätt. Annars blir jag äcklad.

Om du nu tycker att kött är guds gåva till mänskligheten, varför måste människan tillsätta salt? Och gärna en krydda eller två därtill.

Jag tror att du är en väldigt traditionsbunden människa. Mat är ett av dina stora intressen i livet, och du känner dig hotad när köttet som du är så förälskad i ifrågasätts.
Om som du hittar på massa annat konstigt om äta okryddat kött, och bita sig fast sig i den.
Så är det svårt att tänka nått annat.

Prata om förvanska, så har vi ett nytt exempel här, där kött ska tydligen var guds gåva till mänskligheten.
Och angående kryddorna, så har jag lärt mig tycka om det med kryddor och aldrig ens brytt mig eller haft tanken om nått annat.

Känner mig inte det minsta hotad av nått, och traditionsbunden är jag inte alls på mat.
Visst så gör man kanske lite samma samma vardags mat.
Men vidgar mina vyer ofta när det kommer till mat.

En sak jag mer och mer märker, är att du har väldigt svårt att hålla dig till vad som står.
Visst kan vara otydligt, men med den fantasin du har, så blir ju det rent ut sagt tokigt.
Där du hittar på saker, som du sen svarar på.
Citera
2015-04-21, 07:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag är inte vegan. Hur har du lyckats fantisera ihop det?

Det finns ingenting som pekar på att vi behöver "massa olika sorters kött". Ur en evolutionistisk synvinkel är det tämligen klarlagt att olika former av kött var essentiella för utvecklingen av vår hjärna. Mycket pekar dock på att det inte var kött i dagens mening (dvs överflöd USA-style), utan snarare kunskapen att kunna tillaga det lilla kött man lyckades jaga, samt andra råvaror. Mest åt man rötter, nötter och frukt. Alltmer studier pekar på att den rika tillgången på skaldjur var av större betydelse.

Men nu lever vi som sagt inte på stenåldern.

Jag kan se framför mig hur din mun öppnas och formar lätet av de bokstäver dina bacondrypande fingrar trycker ner på tangentbordet.
Klagar du på andra om fantasier nu, börjar bli riktigt roande nu.

Sen beter du dig som en evangeliskisk vegetarian.
Så jag förstår om varför folk tror detta, om och om igen.
Bara se din sista mening, så ser man hur illa det är med dig.
Finns par tre saker att välja på, trollare, lögnare eller sjuk(då med nån sjukdom som gör att du måste vara tvärtemot alla andra, jag har träffat på ett par såna i livet).
Citera
2015-04-21, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Nej det som stör mig är att du tolkar allt ur röven och sen drar slutsatser på det dessutom.
Du äter mat oavsett, det är själviskt bara det.
Ja men jag har inte sagt vilka djur jag älskar. Jag älskar inte fästingar för att ge dig ett exempel. Inte heller den kossan som jag äter rostbiffen av, detta är för att jag inte haft någon kontakt med djuret ifråga och därav bryr jag mig inte heller.

Det var ju det jag frågade. Om du älskar/bryr dig om djur som du dödar (betalar någon för att döda), eller enbart de andra djur
Och då blev du plötsligt arg.

Men nu har jag fått svar på det, och därmed förstår jag att det finns ingen poäng att försöka övertyga någon som inte älskar djur i köttindustrin, att sluta äta kött.
Citera
2015-04-21, 08:05
Avslutad
Citat:
Salt är inte alltid bra. För lite är skadligt på ett vis, och för mycket är skadligt på ett annat.

Jag pratade inte med dig. Du har dessutom uppenbarligen inte hängt med i diskussionen för fem öre. Stick och sprid ditt oneliner-avskräde i någon annan dum fjortis-tråd.

Hahaha desto roligare att du kände dig manad att svara på vad jag skrev då.
Diskussionen handlar väl om köttätare, och ja.
Jag äter kött.
En oneliner som lär vara ganska relevant.

Du kan väl gnälla och låtsas hur mycket du vill, men när det väl kommer till kritan?
Tror du är en köttätare också, du bara lurar dig själv.
Citera
2015-04-21, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
Det var ju det jag frågade. Om du älskar/bryr dig om djur som du dödar (betalar någon för att döda), eller enbart de andra djur

Men nu har jag fått svar på det, och därmed förstår jag att det finns ingen poäng att försöka övertyga någon som inte älskar djur i köttindustrin, att sluta äta kött.

Resonerar du på samma sätt i andra frågor? Bojkottar du exempelvis HM? Är de emot att folk rider/kör trav? Är du emot folk som kastrerar sina katter? Är du emot att folk bär djur som jacka?

Nyfiken. Svara om du vill och vågar.
Citera
2015-04-21, 10:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Själv anser jag (som är ovo-lakto-vegetarian sen 50 år) att köttätare inte behövar försvara sig om kritiken kommer från militant veganism.

Citat:
Varför säger du att du är ovo-lakto-vegetarian, när den gängse benämningen är lakto-ovo-vegetarian?

P.g.a. jag inte tillskrev ordningsföljden nån större betydelse.

Citat:
Äter du mycket ägg....

I snitt ett om dan.

Citat:
men undviker spädbarnskosten mjölk?

Én ostmacka om dan.

Citat:
Varför anser du detta? Är det för att militanta veganer ofta går över samhällets gräns för vad som är lagligt, så debatten uteblir då de i lagens mening endast är simpla kriminella?

Dels det, och dels den svart/vita effekten det kan ha på människor som gärna vill ändra sin livsstil NÅGOT och som kan tänkas avstå från denna ändring p.g.a. militante veganers exempel på fanatism (~"är det SÅ man blir av en ändrat livsstil?").
Citera
2015-04-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Resonerar du på samma sätt i andra frågor? Bojkottar du exempelvis HM? Är de emot att folk rider/kör trav? Är du emot folk som kastrerar sina katter? Är du emot att folk bär djur som jacka?

Nyfiken. Svara om du vill och vågar.

Jag är emot att man bär djur som jacka visst. Sen har jag inte riktigt tänk på hästar, katter osv... Det innebär inte lika mycket lidande så jag prioriterar inte dessa frågor helt enkelt. Men visst är jag emot att man utnyttjar djur på andra sätt också, så att rida hästar för turningar tycker jag inte är så bra.
Citera
2015-04-21, 13:33
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, har sagt detta, men det var inte om människor jag pratade om då.
Om jag har kompisar som är människor, jo det har jag, varför undrar du?
Djuren som var mina kompisar, visste jag redan tidigt att det var begränsad tid de kunde vara mina kompisar.

Gillar i hur du inbillar dig alla djur lider, har funnit såna diskussioner helt meningslösa.
Då bara djurets existens, är samma som om att den lider.
Och såna diskussioner med så blockerade människor, brukar jag skippa då det inte leder någonstans.
För du kan aldrig erkänna ett enda djur för slakt har det bra.
Då jag vet att en del lider, men där har vi djurskyddslagen som kan ordna upp det.
Låter läskigt. Kannibalseriemördarna som bjöd in människor till sina hem visste också tidigt att det var begränsad tid de kunde vara deras kompisar. Dina kompisar får se upp!

Nej det är inte alls inbillning, trängsel, stress och missförhållanden är inga inbillningar. Det är verklighet för många djur, i synnerhet i den kommersiella köttindustrin men du verkar inte vilja kännas vid detta.
Citera
2015-04-21, 15:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Låter läskigt. Kannibalseriemördarna som bjöd in människor till sina hem visste också tidigt att det var begränsad tid de kunde vara deras kompisar. Dina kompisar får se upp!

Nej det är inte alls inbillning, trängsel, stress och missförhållanden är inga inbillningar. Det är verklighet för många djur, i synnerhet i den kommersiella köttindustrin men du verkar inte vilja kännas vid detta.
Du gör dig lustig på min bekostnad, det bjuder jag på.
Varsågod, enjoy!
Det var aldrig någon som hycklade om vad djuren var till för i mitt hem.
Därför så var vi polare ena dagen och nästa så var dom på tallirken.
Och kannibal kan jag aldrig bli eftersom de är inte är av samma art som mig.
Men vem vet, kanske äter min egen art i framtiden, men upp till nu ett 100%(som ajg vet om får man väl tillägga, man har ju hört internetskröner )

Känner vid att det finns problem i köttindustrin och att andra sköter sig bra.
Nått du verkar ha svårt att erkänna att köttindustrin kan sköta sina djur överhuvudtaget.
Citera
2015-04-21, 19:06
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du gör dig lustig på min bekostnad, det bjuder jag på.
Varsågod, enjoy!
Det var aldrig någon som hycklade om vad djuren var till för i mitt hem.
Därför så var vi polare ena dagen och nästa så var dom på tallirken.
Och kannibal kan jag aldrig bli eftersom de är inte är av samma art som mig.
Men vem vet, kanske äter min egen art i framtiden, men upp till nu ett 100%(som ajg vet om får man väl tillägga, man har ju hört internetskröner )

Känner vid att det finns problem i köttindustrin och att andra sköter sig bra.
Nått du verkar ha svårt att erkänna att köttindustrin kan sköta sina djur överhuvudtaget.
Nej om man håller sig bara på den nivån så har visst sagt att de finns de som har det bra, för skrev många men inte alla har det dåligt, dock så anser jag inte det är att ta hand om djur att föda upp dom för att sedan döda dom.
Citera
2015-04-21, 19:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Nej om man håller sig bara på den nivån så har visst sagt att de finns de som har det bra, för skrev många men inte alla har det dåligt, dock så anser jag inte det är att ta hand om djur att föda upp dom för att sedan döda dom.
Precis, du inbillar dig många, men det är för du är blockerad.
Och givetvis tar man hand om djuren innan slakt, det är bara en idiot som inte gör detta.
Förstår du är nere i ditt moraliska träsk, men lite tänka kan du väl försöka med?
Citera
2015-04-21, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92

Men jag dödar ju inte djur, hela din poäng fallerar där. Det har aldrig funnits någon mening att diskutera moralfrågor. Det leder aldrig någon vart och jag har försökt få dig att förstå detta innan här i tråden, men vissa saker inser du långsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in