2015-11-09, 13:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Jag skrev precis så här;

Hur meningen Även frukt är kött i hela textens sammanhang inte kan uppfattas som uppenbart ironisk är för mig en gåta. Antingen är du trött, pårökt eller bara fientligt inställd om du missade den uppenbara.

Om du läser mina inlägg igen så ser du att jag berör både framtiden som det förflutna.

I ett kortare tidsperspektiv så har du nog rätt om att man måste äta kosten sen barnsben för att kunna se omedelbara effekter.

På det stora hela kan man hårdra det och säga att det som är viktigt för hjärnan är att få tillräckligt med energi, då den är oerhört krävande. Det är om detta många av de vetenskapliga teorierna handlar, då kött och fisk är födoämnen med mycket höga energinivåer. Samt av vikt är även fettsyror etc som finns rikligt i båda dessa.

På tal om något helt annat. En kort vink om hälsans korrelation med köttkonsumtionen kan man skaffa sig genom att blicka västerut över den stora pölen samtidigt som man lyssnar på Feta Fula Dumma Amerikaner av Eddie Meduza.
Gäsp, alla vet om att ironi sällan funkar i skriven form, utan hjälpmedel.
Du har ju varit lätt korkad, så varför skulle jag snappa upp att du var ironisk helt plötsligt.
Men vet jag, och bryr mig inte mer i vad du skriver om det här.

Dock så pratar jag enbart om dagens köttätande och perspektivet fortsatt evolutionär utveckling, där kött står för denna.
Detta kommer ta hundratusentals år att se vad denna evolution blir om någon.
Men varför chansa?

Kött har kanske en del i fetma, men en marginell sådan.
Fett och kolhydrater tillsammans, och för mycket.
Det leder till fetma, sen äter man ofta feta såser med nån slags potatis.
Som inte ovanligtvis har fått bada i fett på ena eller andra sättet.

Eddie är alltid trevligt, sen har Mexikanerna gått om USA som det fetaste landet.
Tänkt som kuriosa och inget annat.
Citera
2015-11-09, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
De kanske inte ligger i bästa ligan, men de flesta profesionella hockeyspelarna gör inte det, så inget konstigt med det. Att försöka få det som att det beror på att de är veganer är ju verkligen dumt, för de övriga spelarna i deras ligor klarade sig ju inte bättre trots att de åt kött.

Så det går absolut att bli profesionnell hockeyspelare och vara vegan. Nu är veganism ganska ny så vi får vänta några år innan vi ser en vegan i yttersta eliten men jag är ganska säkert på att det kommer hända! Men självklart om dietister försöker skrämma bort dom som försöker göra det så är det inget konstigt att det inte finns så många.

Du är dej lik.....
Citera
2015-11-09, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Du är dej lik.....

Du fick ju två levande exempel på profesionella hockeyspelare som är veganer.
De har nog fått samma träning som din son får.

Hittade en till:
http://www.belfastgiants.com/archives/stephen-murphy-a-giant-vegan/
Ingen aning hur duktig han är men han verkar ligga rätt bra till.
Citera
2015-11-09, 15:33
Bannlyst
Citat:
Du fick ju två levande exempel på profesionella hockeyspelare som är veganer.
De har nog fått samma träning som din son får.

Hittade en till:
http://www.belfastgiants.com/archives/stephen-murphy-a-giant-vegan/
Ingen aning hur duktig han är men han verkar ligga rätt bra till.
Vilka märkliga spelare du hittar! Den killen har som bäst spelat ett par matcher i Svenska div 1 dvs våran 3 liga. Nu spelar han i ett land som är milsvis från topp hockey.
Men det är klart det förvånar mej inte att du hittar halvdanna spelare. Det kanske trots allt ligger
något i det dietisten tjatar om musklerna och protein samt annat i köttet som får dom att utvecklas bäst.
Citera
2015-11-09, 19:36
Medlem
Citat:
Vilka märkliga spelare du hittar! Den killen har som bäst spelat ett par matcher i Svenska div 1 dvs våran 3 liga. Nu spelar han i ett land som är milsvis från topp hockey.
Men det är klart det förvånar mej inte att du hittar halvdanna spelare. Det kanske trots allt ligger
något i det dietisten tjatar om musklerna och protein samt annat i köttet som får dom att utvecklas bäst.

Som jag har förklarat för dig, de flesta spelarna ligger ju inte i topp ligan, så inte konstigt att de flesta veganer inte gör det heller. Det är bara enkel sannolikhetsteori. De övriga spelarna som inte är i topp ligan äter ju förmodligen samma diet som dietister förespråkar, så deras resultat beror inte på det, utan förmodligen på talang, teknik, osv...
Citera
2015-11-10, 09:09
Bannlyst
Citat:
Som jag har förklarat för dig, de flesta spelarna ligger ju inte i topp ligan, så inte konstigt att de flesta veganer inte gör det heller. Det är bara enkel sannolikhetsteori. De övriga spelarna som inte är i topp ligan äter ju förmodligen samma diet som dietister förespråkar, så deras resultat beror inte på det, utan förmodligen på talang, teknik, osv...
Om din teori skulle stämma så skulle ca 1 spelare i Tre kronors varje trupp vara vegan, beräknat på att ca 3-4% av sveriges befolkning är vegeterianer och en trupp består av ca 26 man.
Nu vet jag inte hur många trupper det har varit sedan det var med en vegan/vegeterian senast....
Citera
2015-11-10, 12:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Talang och teknik, tar dig bara så långt.
Speciellt i en sport där det fysiska spelet är så viktigt.

Vet inte varför du försöker ta fram värdelösa ishockey spelare som exempel, och sen säga "Kolla en vegansk ishockeyspelare, åhh där ser du så bra han är, och visst går det vara en vegansk ishockeyspelare".
Problemet för dig, är att de flesta som utövar sport.
Är köttätare rätt stora delar av deras liv, innan de går över till en köttbefriad kost.
Gillar exemplet Carl Lewis av alla ni tar upp.
Där ni säger han var bättre efter han blev vegan/vegetarian, som inte jag kan räkna medaljer.
Och exemplet i fråga funkar förövrigt inte heller, då han åt kött långt in i sin framgångsrika karriär.
Innan han bytte diet.
Och bästa exemplen av alla, är bodybuildare broilers.
Som antagligen har samtliga dopingmedel på jorden, inkopplat via IV.
Och sen säga att kolla så stor man kan bli på vegansk diet.
Citera
2015-11-10, 12:59
Medlem
raxmouses avatar
helt ärligt, jag skulle kunna skriva något längre om min syn på detta men jag vill inte, den som äter något vet om att det går ut i blodet och passerar hjärnan.

Ät vad ni vill men ta konsekvenserna som kommer utav det.

Går det ens att motivera köttätande som något annat än ens ego?
Citera
2015-11-10, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
helt ärligt, jag skulle kunna skriva något längre om min syn på detta men jag vill inte, den som äter något vet om att det går ut i blodet och passerar hjärnan.

Jag skulle tro att 96-97% av Sveriges befolkning har samma svar: Vi tycker det är gott samt framför allt så är det så mycket som är nyttigt för kroppen!
Citera
2015-11-10, 16:35
Medlem
Citat:
Om din teori skulle stämma så skulle ca 1 spelare i Tre kronors varje trupp vara vegan, beräknat på att ca 3-4% av sveriges befolkning är vegeterianer och en trupp består av ca 26 man.
Nu vet jag inte hur många trupper det har varit sedan det var med en vegan/vegeterian senast....

Det är ju inte alla som går ut med att de är vegan/vegetarianer. Det finns nästan inga homosexuella ishockeyspelare heller som vi vet om, men det betyder inte att det inte finns.

Dessutom ska man tänka att vegetarianism är mer vanligt bland kvinnor, högutbildade, och studenter. Inte riktigt den typiska ishockeyspelare.

Och självklart en viktig faktor: Om det stämmer att dietister säger att det är inte möjligt, så kommer självklart många vegetarianer/veganer avstå från det. Speciellt om dessa dietister vägrar att hjälpa till.

Att det finns några levande exempel räcker som bevis, sen vet jag inte varför de ska vara bland de bästa spelarna. Alla profesionella får ungefär samma träning och mat. Sen är det teknik, talang och motivation som gör någon till en bra spelare.
Citera
2015-11-10, 16:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse

Överlägsen näringskälla.
Citera
2015-11-10, 16:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är ju inte alla som går ut med att de är vegan/vegetarianer. Det finns nästan inga homosexuella ishockeyspelare heller som vi vet om, men det betyder inte att det inte finns.

Dessutom ska man tänka att vegetarianism är mer vanligt bland kvinnor, högutbildade, och studenter. Inte riktigt den typiska ishockeyspelare.

Och självklart en viktig faktor: Om det stämmer att dietister säger att det är inte möjligt, så kommer självklart många vegetarianer/veganer avstå från det. Speciellt om dessa dietister vägrar att hjälpa till.

Att det finns några levande exempel räcker som bevis, sen vet jag inte varför de ska vara bland de bästa spelarna. Alla profesionella får ungefär samma träning och mat. Sen är det teknik, talang och motivation som gör någon till en bra spelare.
Tänk att så krampaktigt, försöka nått som visat sig totalt lönlöst för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in