2015-08-12, 07:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
Om du påstår att jag "cherrypickar", så betyder det att jag utelämnar information, så vad är som jag har utelämnat?

Dietisk forskning som inte stödjar din position.
Citera
2015-08-12, 12:47
Medlem
Sittkissares avatar
Jag provade på att vara vegetarian för några månader sedan. Jag var det i 2 veckor. Sen dess har jag gått över till att äta mindre kött, slutat med fläskkött samt enbart köpa ekologiska animaliska matvaror. Nu är jag dock sugen på att ge det ett nytt försök att bli vegetarian och kanske t.o.m vegan. En sak som får mig att tveka är dock att så otroligt många (framförallt veganer) vegetarianer är så extrema i övrigt. De är miljöpartister, kommunister, de har dreads och håret färgat i konstiga färger, piercingar, demonstrerar, klär sig som drägg, flummiga och flummiga intressen osv osv. Jag tycker mig sällan stöta på helt vanliga människor som är vegetarianer/veganer. Varför är det så? Jag vill inte hamna i något fack som dessa muppar.

Jag har helt enkelt inga moraliska eller bra argument till fortsätta äta kött och även kanske mejeri- och äggprodukter. Men samtidigt avskyr jag den stereotypiska vegetarianen/veganen.
Senast redigerad av Sittkissare 2015-08-12 kl. 12:49.
Citera
2015-08-12, 13:00
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Jag provade på att vara vegetarian för några månader sedan. Jag var det i 2 veckor. Sen dess har jag gått över till att äta mindre kött, slutat med fläskkött samt enbart köpa ekologiska animaliska matvaror. Nu är jag dock sugen på att ge det ett nytt försök att bli vegetarian och kanske t.o.m vegan. En sak som får mig att tveka är dock att så otroligt många (framförallt veganer) vegetarianer är så extrema i övrigt. De är miljöpartister, kommunister, de har dreads och håret färgat i konstiga färger, piercingar, demonstrerar, klär sig som drägg, flummiga och flummiga intressen osv osv. Jag tycker mig sällan stöta på helt vanliga människor som är vegetarianer/veganer. Varför är det så? Jag vill inte hamna i något fack som dessa muppar.

Jag har helt enkelt inga moraliska eller bra argument till fortsätta äta kött och även kanske mejeri- och äggprodukter. Men samtidigt avskyr jag den stereotypiska vegetarianen/veganen.
Skit i vad andra tycker om ditt val av kost folk kommer alltid att döma dig vad du än gör ändå.
Att vara vegan/vegetarian börjar bli så vanligt nu så att det ses inte som nåt konstigt längre.

Kolla in denna föreläsning med djuraktivisten Gary Yourofsky https://www.youtube.com/watch?v=es6U00LMmC4
Citera
2015-08-12, 14:38
Medlem
henkambs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare

Jag har varit vegan i 4 månader nu, undantaget ett par ägg per månad som jag köper på en bondgård i närheten av där jag bor. Har aldrig mått bättre, och sett rejäla förbättringar på blodtryck och vikt.
Jag reser en del med jobbet och är ofta ute med kunder och kollegor på middagar, men har aldrig fått några negativa reaktioner när mitt val av kost kommer på tal. Kan ju vara att det talas bakom ryggen, men who cares.
Nu bor jag inte längre i Sverige, och följer inte direkt med i vad populärkulturen i Stockholm förordar, men att byta ut min hälsa mot att folk potentiellt kan uppfatta mig som en idiot är helt otänkbart. Se det som ditt bidrag till att ändra den stereotypa bilden av hur en "normal vegan" ser ut
Citera
2015-08-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Nej, jag säger bara att forskning som visar hur bra mjölk/kött produkter är, brukar komma från Arla och Jordbruksverket. Så om det är någon som har en agenda, så är det dom. Och inte Livmedelsverket och World Health Organisation, som både rekommenderar att man inte äter för mycket kött och mjölkprodukter.
Finns det dietisk forksning som är oberoende av köttindustrierna och som visar att de mängder kött folk äter idag är bra för hälsan så har jag missat det.
Citera
2015-08-12, 16:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Så all forskning på mat är opålitligt? Hur vet du vad du ska äta för att må bra isåfall?
Beprövad erfarenhet!
Citera
2015-08-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Beprövad erfarenhet!

I kort sikt så fungerar det säkert, men i lång sikt så kan du inte riktigt veta vad du riskerar utan matforskningen.
Citera
2015-08-12, 16:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
I kort sikt så fungerar det säkert, men i lång sikt så kan du inte riktigt veta vad du riskerar utan matforskningen.
Tänker du svart och vitt nu?
Så du helt och hållet tror jag menar att det vi vet om essentiella, och vitaminers betydelse är ifrågasatt av mig?
Detta faller även under beprövad erfarenhet, då man tenderar att dö eller få svåra sjukdomar(snabbt) då.
Men du vet om att jag inte pratar om detta överhuvudtaget.
Så hoppas du inte är så korkad och försöker en svart och vitt, det vore bara beklämmande och patetiskt.
Hmm, som vanligt skulle det va då /
Citera
2015-08-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tänker du svart och vitt nu?
Så du helt och hållet tror jag menar att det vi vet om essentiella, och vitaminers betydelse är ifrågasatt av mig?
Detta faller även under beprövad erfarenhet, då man tenderar att dö eller få svåra sjukdomar(snabbt) då.
Men du vet om att jag inte pratar om detta överhuvudtaget.
Så hoppas du inte är så korkad och försöker en svart och vitt, det vore bara beklämmande och patetiskt.
Hmm, som vanligt skulle det va då /

Nej jag pratar självklart inte om vitaminer och proteiner. Jag pratar bara om de sjukdomar som är relaterade till vad man väljer att äta. Hjärtsjukdomar, diabetes, benskörhet, osv... beror inte på vitaminbrister. Så hur gör du för att undvika att få dessa sjukdomar på lång sikt?
Citera
2015-08-12, 17:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nej jag pratar självklart inte om vitaminer och proteiner. Jag pratar bara om de sjukdomar som är relaterade till vad man väljer att äta. Hjärtsjukdomar, diabetes, benskörhet, osv... beror inte på vitaminbrister. Så hur gör du för att undvika att få dessa sjukdomar på lång sikt?
Bra du inte menade detta, för då hade jag blivit rädd för dig.

Det är bara lägga upp forskningen som ett pärlband, så ser man hur konstig den är.
Vilket inte är det allra minsta kontroversiell.
Och orkar man bara tänka lite, så inser man snabbt att det är helt omöjligt att skapa en bra studie som är en tydlig.
Då det finns miljoner andra parametrar som stör resultaten.

Det är egentligen raffinerat socker, som man vandrar mot nått slags konsensus att det inte är bra för en.
Sen mängd ifrån vad som kan vara "okey" till farligt, det lär man aldrig nå konsensus på.
Citera
2015-08-12, 19:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och inte Livmedelsverket och World Health Organisation, som både rekommenderar att man inte äter för mycket kött och mjölkprodukter.

Ja, "inte äter för mycket ... etc". Men det är ju en helt annan visa.
Citera
2015-08-14, 20:11
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Vad betyder ordagrant för dig "Dietisk forskning"? Kom med belägg för ditt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in