2005-10-06, 22:21
Medlem
vagators avatar
Det har startats ett nytt forum här på Fb som heter tripp rapporter. Att trippa är liktydigt med att ta LSD, inget annan drog, och eftersom upplevelser av alla slags berusningsmedel beskrivs i den här avdelningen, borde den ha ett annat namn. Typ, rus rapporter, eller nått. Eller hur?
Citera
2005-10-06, 22:27
Bannlyst
Grattis! Priset för dagens I-landsproblem går till dig!

http://www.schloss-rheinfels.de/pr/Rhenser%20Pokal.jpg

Spelar det egentligen någon roll? Jag tror nog att alla förstår. Annars kan man ju hävda att "rus", det heter det minsann bara när man är full. Har man rökt på så är man ju stenad...och så vidare...
Citera
2005-10-06, 22:34
Medlem
vagators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBeyond
Grattis! Priset för dagens I-landsproblem går till dig!

http://www.schloss-rheinfels.de/pr/Rhenser%20Pokal.jpg

Spelar det egentligen någon roll? Jag tror nog att alla förstår. Annars kan man ju hävda att "rus", det heter det minsann bara när man är full. Har man rökt på så är man ju stenad...och så vidare...
Nä, det spelar väl ingen större roll, men varför döpa ett helt nytt forum till något det inte är? Och rus finns det många av... alkoholrus, haschrus, amfetaminrus, LSDrus m.m eller hur...?
Citera
2005-10-06, 22:38
Medlem
Bishops Armss avatar
Har också funderat lite på det märkliga valet av namn. Trippar gör man på hallucinogener! Anser att forumet borde byta namn snarast möjligt, lite smått pinsamt måste jag säga. "Drograpporter"?
Citera
2005-10-06, 22:41
Medlem
Un Perros avatar
Är väl mer eller mindre skitsamma, men tripp är egentligen främst något som man gör på LSD. Kanske ett namnbyte till Rusrapporter eller drograpporter skulle tysta språkpuritanerna?

EDIT: Eller vänta, jag kollade med SAOL, och de gav följande definition:
Citat:
trippa v. -de
gå med små o. lätta steg m.m.; <vard.> berusa sig med narkotika

Pinsamt för er
Citera
2005-10-06, 22:50
Medlem
vagators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bishops Arms
Har också funderat lite på det märkliga valet av namn. Trippar gör man på hallucinogener! Anser att forumet borde byta namn snarast möjligt, lite smått pinsamt måste jag säga. "Drograpporter"?
Drograpporter låter bra. Så kan allt från kafferep till chillumringar få samsas. Min röst läggs på drograpporter.
Citera
2005-10-06, 22:53
Moderator
tobess avatar
Vi hade en omröstning i Outlaw angående detta och Tripprapporter vann.

Det är sant att man oftar kopplar ihop att "trippa" med hallucinogener, men nu tyckte vi att just "tripprapporter" var det bästa namnet.
Citera
2005-10-06, 22:54
Medlem
vagators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Är väl mer eller mindre skitsamma, men tripp är egentligen främst något som man gör på LSD. Kanske ett namnbyte till Rusrapporter eller drograpporter skulle tysta språkpuritanerna?

EDIT: Eller vänta, jag kollade med SAOL, och de gav följande definition:

Pinsamt för er
Det är faktsikt fel, Un Perro. SAOL har nog inte riktigt hängt med. Att trippa, To be tripping, etc. är ett uttryck som används för att beskriva ett hallucinogent tillstånd, och har ingenting med tex ett heroin rus att göra.
Citera
2005-10-06, 22:55
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Det är faktsikt fel, Un Perro. SAOL har nog inte riktigt hängt med. Att trippa, To be tripping, etc. är ett uttryck som används för att beskriva ett hallucinogent tillstånd, och har ingenting med tex ett heroin rus att göra.

Du menar att du har mer koll än SAOL på det svenska språket?
Citera
2005-10-06, 23:02
Medlem
vagators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Du menar att du har mer koll än SAOL på det svenska språket?
I det här fallet.. ja, jag tror det! Och jag har nog tagit mer droger en hela SAOL tatt sammanlagt också, och detta i många länder under många år, så jag kan jargongen, inte minst i sverige och england/usa där uttrycket trip kommer ifrån. Men skit samma, det finns större problem här i världen.
Citera
2005-10-06, 23:07
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vagator
I det här fallet.. ja, jag tror det! Och jag har nog tagit mer droger en hela SAOL tatt sammanlagt också, och detta i många länder under många år, så jag kan jargongen, inte minst i sverige och england/usa där uttrycket trip kommer ifrån. Men skit samma, det finns större problem här i världen.

Som sagt var, det svenska språket, det är det som vi talar i Sverige. Om tripp betyder "Förlösa mindre kamel" på arabiska känns inte relevant.

(Jag vet att trip[p] är ifrån engelskan)
Citera
2005-10-06, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vagator
Tydligen är de bättre på svenska än du, så jag väljer nog att följa deras definition.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in