2015-04-19, 21:56
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Seriöst: alkohol fråntar kroppen magnesium (bland sammanlagt 16 vitaminer och mineralämnen) och därför kan man få både ångest och sömnsvårigheter - innan kroppen får i sig magnesium igen. Så enkelt är det. Läs i tråden om magnesium (det finns två stycken här och både kan rekommenderas).
http://www.collective-evolution.com/2015/03/25/why-were-all-deficient-in-magnesium-the-many-signs-what-to-do/

Tack för informationen. Så det bästa vore kanske att börja inta magnesiumtillskott.
Jag ska kolla upp trådarna nu.
Citera
2015-04-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sankt-Nikolaus
Tack för informationen. Så det bästa vore kanske att börja inta magnesiumtillskott.
Ja, det finns flera preparat som inte alls fungerar, dvs har ingen biologisk tillgänglighet, t-ex, -karbonater. -oxider, -hydroxider. Transdermal magnesium (olja, drar in genom huden) är mycket bra, framför allt för människor som hade haft magnesiumbrist länge.
Citera
2015-04-21, 18:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sankt-Nikolaus

Alkohol försvårar dessutom kroppens upptag av flera olika vitaminer, bla Vitamin B. Vilket i sin tur orsakar sömnsvårigheter, hudproblem och darrningar. Testa att ta tillskott av Vitamin B12 och Vitamin D3.
Citera
2026-01-07, 00:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Jag lyckas alltid somna men kort och djävulsk dålig sömn. Om alkoholen stör sömncentrat i hjärnan har jag aldrig hört talas om. Jag tar själv sömnpiller som påverkar GABA-receptorn i hjärnan vilket är den delen alkoholen också påverkar.

Anledningen till att man får dålig sömn är väl ungefär samma som varför man sover dåligt efter två pizzor en minut innan man somnar, kroppen jobbar för fullt för att bryta ner det du har i kroppen. Många kommer hem en fredag och "Chillar" med en pava vin. Visst du lugnar och dämpar hjärnan, men kroppen går på högvarv för att bryta ner giftet.

Det är ju bara av ren historik alkohol är socialt accepterat det är ju det värsta giftet som finns. Hade aldrig klassats som lagligt idag ifall någon mupp hade råkat jäsa sina äpplen.

Edit: Varför du får sömnsvårigheter så länge låter lite underligt. Kroppen kanske fortfarande är i försvarsställning.

nej alkohol är inte gift
men det olagliga cannabis är gift
men det vill inte cannabisälskarna kännas vid
Citera
2026-01-07, 09:52
Avstängd
För att det rubbar balansen mellan GABA och glutamat, vissa är riktigt känsliga för detta.
Citera
2026-01-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
nej alkohol är inte gift
men det olagliga cannabis är gift
men det vill inte cannabisälskarna kännas vid
Vad använder du för definition på gift?
Citera
2026-01-08, 21:08
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre992
För att det rubbar balansen mellan GABA och glutamat, vissa är riktigt känsliga för detta.
Kanske alkohol påverkar sömnen mer negativt desto äldre vi blir?
Citera
2026-01-09, 08:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Kanske alkohol påverkar sömnen mer negativt desto äldre vi blir?

Det stämmer, då metabolismen blir sämre med åldern, äldre generellt sett redan har en ytligare sömn ich nervsystemet känsligare. Allt blir mer skit med åldern, förutom vår vishet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in