2015-04-15, 12:23
Medlem
Hej alla!

Jag har flyttat till Rumänien där jag nu bor permanent, får en ganska bra lön, startat två Kapitalförsäkringar hos Avanza som jag tänkt spara i med fonder, obligationer osv.

Jag är intresserad av att kunna flytta mina pengar mellan Sverige och Rumänien enkelt och billigt, min lön kommer i rumänska Lei såklart.
Min bank här nere heter ING (en nedeländsk bank tror jag), men de tar ungefär 100 kronor för varje internationell överföring, samt lite när jag omvandlar mina Lei till Euro, eftersom jag bara kan överföra internationellt med ett Euro-konto.

Vad finns det för alternativ? Jag måste sätta in min lön på mitt rumänska konto, men jag vill komma så billigt undan att få över det till Sverige, både att minska kostnaderna för valutabytet men speciellt för sändningen hem till Sverige.

Någon som har goda idéer? Jag har funderat på Paypal, Western Union och att bara skicka pengarna till en anhörig som kan få in det på mitt konto, men tror knappast att någon vill göra det till mig möjligen flera gånger per månad.
Inte hundra på hur paypal och western union fungerar heller och om det gömmer sig något där som kan vara illa.

Tankar? Tips?
Citera
2015-04-16, 10:37
Medlem
BoBerg31s avatar
Välkommen till Rumänien, ett fint land att leva och arbeta i. Önskar jag kunde ge ett specifikt svar men kan inte, jobbar på en bank och en av förmånerna för oss anställda är att vi slipper överföringsavgifter så jag har inte fördjupat mig i ämnet mer.
Skulle tipsa dig om att gå med i facebookgruppen "Romani in Stockholm", med rumäner som bor i Stockholm, där borde någon ha hittat på en billigare och enklare lösning.
Citera
2015-04-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoBerg31
Välkommen till Rumänien, ett fint land att leva och arbeta i. Önskar jag kunde ge ett specifikt svar men kan inte, jobbar på en bank och en av förmånerna för oss anställda är att vi slipper överföringsavgifter så jag har inte fördjupat mig i ämnet mer.
Skulle tipsa dig om att gå med i facebookgruppen "Romani in Stockholm", med rumäner som bor i Stockholm, där borde någon ha hittat på en billigare och enklare lösning.

Hej!

Ursäktar sent svar, jobbet tar upp all tid
Du kan inte säga vilken bank du jobbar på?

Jag frågade min bank vad möjligheterna var för att ta bort eller minska den där jävla avgifter, eftersom jag tänker göra många överföringar, ofta. De svarade mig bara att det inte är tekniskt möjligt, vilket jag tror är bullshit

Ska kolla på sidan där du skrev, får se om jag kan hitta någon som vet!
Citera
2015-04-17, 20:48
Medlem
trottwells avatar
Om du kan skapa kontakter med Rumäner i Sverige, som vill föra över pengar till Rumänien, då sätter Sverigerumänen in pengarna där du vill ha dem i Sverige och du sätter in pengarna i Rumänien dit han vill ha dem, detta kallades förr för intern clearing. Det spelar ingen roll åt vilket håll dina pengar skall, principen är den samma. Detta förutsätter naturligtvis att ni kan lita på varandra. Det kanske är något åt det hållet som BoBerg31 syftar på i inlägget ovan.
Sedan är det upp till dig att täcka upp transaktionerna i det frågvisa landet Sverige, det överlåter jag till dig.
Senast redigerad av trottwell 2015-04-17 kl. 21:08.
Citera
2015-04-17, 21:06
Medlem
BoBerg31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imroroyo
Hej!

Ursäktar sent svar, jobbet tar upp all tid
Du kan inte säga vilken bank du jobbar på?

Jag frågade min bank vad möjligheterna var för att ta bort eller minska den där jävla avgifter, eftersom jag tänker göra många överföringar, ofta. De svarade mig bara att det inte är tekniskt möjligt, vilket jag tror är bullshit

Ska kolla på sidan där du skrev, får se om jag kan hitta någon som vet!

Det tänker jag inte berätta, då skulle nog mitt riktiga identitet röjas

Avgiften går att ta bort, man sätter den lika med noll helt enkelt. Men banker är en guldgruva för ägarna (nästan alla är utländska) och man mjölkar rumänerna med olika avgifter helt enkelt. Det är t o m inte helt lätt att få ett konto utan månatlig "administrationsavgift" eller "internetavgift". Tror de inte kommer att ta bort avgiften för dig tyvärr. Du kan nog bara minska dina utgifter genom att hitta vilken bank som är förmånligast att flytta pengar till Sverige med. Här borde nog facebookgruppen ha bra info.
Citera
2015-06-18, 23:44
Medlem
Glöm det.

Jag kommer själv från Rumänien och det var absolut omöjligt att få bankerna ta bort avgifterna. Jag hade ING själv. Lösningen blev att jag använde ING kortet här i Sverige, med 1.5% valutaväxling avgift (eller vad det nu heter) per transaktion.

Välkommen till Rumänien, där du måste kämpa för absolut allt som vi tar som given i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in